- Kærer trine
Jeg stiller dig et spørgsmål. Som pædagog der gerne vil ha mere viden og vil gerne gør det breder.
Det er sådan jeg nu har modtaget et pr børn. Der har haft virkelig svært ved indkøring. Jeg har prøvet næsten alt og det er lykkedes mig selvfølgelig at kører dem ind på en god måde. Men jeg vil gerne vide lidt om hvorfor de måske har haft det sådan lidt på et højere plan/niveau.
De børn jeg snakker om har være slynge børn. Hvor jeg ved fra mor og far at de tit er i slynge og de sover også nemmere hvis de er i slynge.
Bedsteforældrene har ikke kunne passe fordi barnet bliver for ked af det ( græder eller bliver hysterisk)
Hvad kan der ligge til grund. Jeg ved selvfølgelig godt de har en meget træt kontakt. Men det har øvrig børn også med deres forældre.
Vi snakker selvfølgelig med forældrene. Og forklare at dage er hårde og vi ikke kan barnet den i slynge. ( de tager det meget godt) og tit oplever jeg de gerne vil ha lidt hjælp. Fordi det fylder.
I vuggestuen oplever vi tit det forsøger at at kravle ind i mig /os næmst ind i.
De græder selvfølgelig fordi det er lidt nyt. Og de skal lære stedet at kende. Dog er det mere sådan hysterisk grød.
For ikke at tale om nye voksne, de skal forholdes sig til.
Vi har sådan en primær. Som barnet taget imod og er træt samme med i indkøringsperiode. (jeg ved ikke om du forstår det. Men hver pædagog har 5 primer børn)
Det er især når barnet bliver meget ked af det/hysterisk
Hvor jeg til tider kan ha det svært ved at få dem ud af.
Vi hjælper selvfølgelig hinanden i vuggestuen med at aflaste. Og i forsøg på at det nogle gang sker noget ny.
Vi ringer barnet hjem. Hvis vi overhovedet ikke kan trøste eller distrahere. Det er den aftale vi laver med forældrene.
Men det er svært for dem der kun har 1 uge til indkøring.
Hvad kan jeg gør mere for at deres tykheden og tilknyttede periode kommer hurtigere
også er der selvfølgelig dem der har 14 og 3 uger. De sidste nævnt har de det nemmere. For det sker i en proces hvor de kan følge med i det og i deres tempo.
Mvh Lotte
Trines svar
Kære Lotte
Tak for dit brev. Hvor er jeg glad for at du vælger at skrive for det viser mig at du gerne vil finde en løsning i stedet for bare at give forældrene skylden.
Først og fremmest bliver jeg nødt til at sige at en uges indkøring for vuggestuebørn er simpelthen alt for lidt.
Forskning viser tydeligt at vuggestue børn har brug for en lang indkøring med korte dag.
Derfor tænker jeg at I som personalegrupper skal tage en snak om hvad I siger til forældrene om lægende af indkøringen.
Det er også vigtigt at I er klare i jeres udmeldinger til forældre der på trods af jeres anbefaler vælger kun en uge.
Det er simpelthen ikke godt for deres barn som oplever et svigt.
Det svigt forbinder barnet med vuggestuen og det kan gøre at barnet aldrig rigtig kommer til at trives hvilket kan have stor indvirkning på barnets læring og udvikling.
Når det så er sagt så tror jeg det er vigtigt også at tale med ”slyngeforældrene”.
For der er rigtig mange fordele ved at have sit barn i en slynge både for barn og forældre.
Men der er også en risiko for at barnet ikke lære at stå på egne ben og at barnet derfor i stedet for at være nysgerrig på verden bliver usikker på hvad der kan ske.
Derfor er det afgørende for at disse børn føler sig trygge at du som pædagog sætter dig ned på gulvet og gør følgende;
- Er til stede i nuet/glemme fortiden og fremtiden.
- Rører barnet og lader ham kravle helt op på dig
- Kald barnet ved sit navn eller hvis forældrene har et særlig kælenavn så brug det når det er svært.
- Hav Øjenkontakt.
- Følg barnets initiativer.
- Være i børnehøjde.
- Stå til rådighed for barnet.
- Være bevidsthed omkring egen udstråling, mimik og tonering.
- Forblive i modtagelse processen, så længe det er nødvendigt.
Når børn bliver afleveret er der en vindue hvor barnet selv har lyst.
Det er vigtigt at fortælle forældrene at de skal sætte barnet ned og evt selv sætte sig.
Når barnet er klar gælder det om at forældrene går.
De må ikke blive for så risikere de at vinduet er lukket igen.
En sidste ting er at hvis I ikke allerede har det så bed forældrene om at lave en familiebog hvor der er billeder af familien og hjemmet.
Så I tage den frem når barnet er utryg og ked af det.
Jeg håber det giver mening og hvis du vil vide mere kan du læse / http://edu.au.dk/aktuelt/nyhed/artikel/saadan-afleverer-du-bedst-dit-barn-i-vuggestuen/
Mange hilsner Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk