Gråd ved nyt ovetøj/ sko. Normalt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.259 visninger
11 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. april 2019

Anonym trådstarter

Godaften  Min søn bliver simpelthen så ked af set hver gang årstiden medfører, at han skal have nyt overtøj eller sko. Han bliver 3 år her i april måned. Jeg skulle i dag give ham en tennissko på fremfor vinterstøvler. Som han også har gjort førhen i forbindelse med nyt overtøj græd han og var ulykkelig. Jeg havde håbet at han ville vokse fra det. Han har ikke så meget sprog, men jeg forsøger at forklare ham at der er varmt nu og vi derfor skifter vores overtøj og jeg viser ham at mor og far også har nyt tøj på, nu hvor der er varmt udenfor. Intet virker.. Jeg er lidt i tvivl om det er en normal reaktion? Jeg oplever nemlig ay venner og bekendtes børn bliver super glade når de får nye sko og ovetøj. Min søn elsker traktorer og jeg købte derfor hans nye jakke med traktorer på, men det hjalp desværre heller ikke

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. april 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg har en veninde hvis barn reagerer på samme måde. Det er både overtøj og sko og skiftet fra lange ærmer til t-shirts og omvendt. Han når lige at vænne sig til det - og så skifter sæsonen og de starter forfra. Det er super drænende for dem! 

Han er 4,5 nu og det er ved at vende en smule, men han er stadig ikke begejstret for nyt. 

Jeg har ikke rigtig nogen råd, men kan da bekræfte at jeres barn ikke er den eneste 

Anmeld Citér

7. april 2019

Øboen

Sådan har min dreng altid været og er stadig, han er 3,5. 

Han hader især nye gummistøvler. Det har han dog glemt i år hvor han i stedet hader sine overgangsstøvler. Hans flyverdragt har været ok, men hans vinterjakke kan nærmest give ham et mental breakdown. Jeg ved ikke engang om jeg gider købe en næste år, tror max han har haft den på 5 gange. Nu hvor han er begyndt at kunne have termotøj på hader han så også flyverdragten. Man kan godt blive lidt skør, netop fordi man jo bare prøver at gøre noget godt for dem og give dem hvad de behøver. 

Anmeld Citér

8. april 2019

Problembarnet

Profilbillede for Problembarnet
Min store skattepige skal være storesøster

Sådan er min dreng også..
Han blev 3 år d. 20 feb.. og han har været sådan siden han var omkring de 2..

han render stadig rundt i vintersko og hue 

Jeg har fundet ud af at det hjælper hvis han får medbestemmelse.

jeg vælger fx 2 jakker (og vinterjakken er ikke en af dem - den blev gemt væk mens han var på værelset).. og så kan han vælge mellem dem.
Med tøj der vælger jeg 2 bluser, 2 bukser og så er det dét han kan vælge mellem. 

desværre har jeg kun et par kondisko, så derfor vinder vinterstøvlerne  

Jeg ved ikke om det er normalt, men du er ikke alene 

Anmeld Citér

8. april 2019

Morsept16

Profilbillede for Morsept16

Min søn er 2,5 og opfører sig på nøjagtigt samme måde �� Han hader alt nyt, både sko, støvler, jakker, huer, badetøj osv. 

Han har et godt sprog og fortæller at det “ikke passer” og at han bedre kan lide de gamle. Selvom jeg tydeligt kan se at det passer fint. 

Det tager oftest 1-2 uger og så elsker han tingene lige så meget som han gjorde ved det tidligere. 

Vi har forsøgt med to tilgange:

1. Snakke meget om det og vise de nye ting, evt. tage ham med ud og købe det. 

2. Ignorere det og bare finde de nye sko frem når  det er tid til at tage dem på. 

Herhjemme virker tilgang nr. 2 klart bedst. 

Anmeld Citér

8. april 2019

Missyou

Sådan er min på 3 1/2 også. Og han har et godt sprog og forstår godt årsagen men bliver ked af det alligevel. 

Det er det samme hver eneste gang han får byt sengetøj på fx...

han kan bare godt lide at tingene er som de plejer.... ��

Anmeld Citér

8. april 2019

Carina:-)

Sådan er min yngste også. 

Han er så påvirket af at være præmatur og har fået af vide på sygehuset at det er forandring de sensitive børn ikke bryder sig om.

Alt der er kendt er trygt nyt er lig med ukendt og forandring og er utrygt.

Her snakker vi og Snakker og Snakker... så går der lidt tid og så er det ikke farligt mere 

Anmeld Citér

9. april 2019

Bentemor

Da min mellemste søn var lille var han ligesådan. Skiftene var virkelig svære og han ville helst bare have det samme tøj og fodtøj på hver dag. Hjalp lidt at når han fik nyt, at det fik lov at ligge i skuffen lidt tid, eller stå fremme så han kunne vænne sig til det. Senere hen aftalte vi dato, vi så skulle smide de gamle sko ud og så fik han en ting/tur han selv havde valgt. Blev lettere  som årene gik, men han er stadig meget selektiv/sensetiv omkring tøj og sko

Knægten er nu næsten 12 år gammel.. Han ejer ikke et par jeans (har han aldrig ville have dem på) Vinterstøvler ville han ikke have fra syvårs alderen.

Anmeld Citér

9. april 2019

xStinepigen

Anonym skriver:

Godaften  Min søn bliver simpelthen så ked af set hver gang årstiden medfører, at han skal have nyt overtøj eller sko. Han bliver 3 år her i april måned. Jeg skulle i dag give ham en tennissko på fremfor vinterstøvler. Som han også har gjort førhen i forbindelse med nyt overtøj græd han og var ulykkelig. Jeg havde håbet at han ville vokse fra det. Han har ikke så meget sprog, men jeg forsøger at forklare ham at der er varmt nu og vi derfor skifter vores overtøj og jeg viser ham at mor og far også har nyt tøj på, nu hvor der er varmt udenfor. Intet virker.. Jeg er lidt i tvivl om det er en normal reaktion? Jeg oplever nemlig ay venner og bekendtes børn bliver super glade når de får nye sko og ovetøj. Min søn elsker traktorer og jeg købte derfor hans nye jakke med traktorer på, men det hjalp desværre heller ikke

Vi hat fuldstændigt modsatte problem. Min søn elsker alt sit nye overtøj osv, så højt at han nærmest er besat af det. Han hopper i sit termotøj konstant, bliver fuldstændigt ude af den, når vi skal have det af, fordi vi skalnindenfor. Har flere gange hentet en gennemse dig dreng i børnehaven, fordi han havde termobukser på indenfor. 

Tror det har noget med alderen at gøre. Min søn blev 3 i november, han vil rigtig gerne selv. Esterne havd tøj han har på, 

Anmeld Citér

10. april 2019

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Min ældste har været sådan og det er først da han blev 6 år, at han synes det er fedt med nye sko. Han kan dog stadig synes “de forstyrrer” i starten. Men er nu så stor at han har en forståelse for at de bare lige skal gåes til. 

Min sp sagde at det ikke er noget at være bekymret for - han mærker/føler mere end andre. Hun foreslog at jeg kunne arbejde med hans taktile sans men sagde samtidig at når det kun var i overgangsperioden så syntes hun ikke det var nødvendigt. 

Men kan huske perioden og her er det vigtigt at I har god tid når I skal ud af døren så der er tid og plads til frustrationer over det nye overtøj. 

Her skete det samme med bukser, sokker osv. Cowboybukser er han først nu begyndt at gå med (7 år). Men jeg fandt ud af at afledning hjalp meget. Snak om noget spændende mens han tager tøjet på 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.