Hvor meget gør jeres mænd i hverdagen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. marts 2019

Møghe

Begge gange hvor jeg har været på barsel, har jeg stået for alt det praktiske i hjemmet, såsom mad, vask, rengøring, havearbejde osv. Når han kom hjem fra arbejde hyggede han med børnene. 

Efter start på arbejde er opgaverne nogenlunde ligeligt fordelt mellem os.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. marts 2019

Miti's mama

Anonym skriver:

Åh hvor jeg dog håber, at du har ret.. Og det er virkelig rart at høre, at I havde samme problem, men at det løste sig.. 

For ja som du selv siger: det føles som om, at det kun er én selv, der har fået barn, og ikke at VI har fået barn.. 

Har lige taget snakken med ham igen, hvor jeg sagde, at jeg virkelig gerne ville have, at han kom mere på banen og selv tog hende/gjorde de her ting.. At han fx efter maden kan gå hen og tage hende op, ud og skifte og bagefter lege med hende, i stedet for at jeg skal gøre det efter jeg har ordnet køkken, fordi hun ligger og brokker sig.. 

Som altid kunne han godt se, at han skulle komme mere på banen, og indtil videre har vi aftalt, at han fx putter 2-3 dage om ugen og putter samt tager hende hele natten en enkelt gang om ugen..Og at han derudover skal prøve at vænne sig til at tage hende mere i de vågne timer, for som han siger "han tænker ikke over, at hun skal skiftes"

'Han tænker ikke over at hun skal skiftes' - Åh hvor jeg kender den! Min mand er heller ikke ret god til at gøre ting som jeg synes er åbenlyse. Har efterhånden fundet ud af at han ganske enkelt ikke har arkiveret ting i hovedet som hvornår barnet sidst blev skiftet... der måtte han tage noget aktivt ansvar for at det ikke var mig der var 'manager'. Det er meget bedre nu, og vi deles rigtig godt om opgaverne, men han ser stadig ikke hvis der trænger til at blive støvsuget og når han arbejder på projekt er han i en anden verden...

Du bliver nødt til at fortælle din mand at han ikke blot skal være beboer, men med-manager. Det er enormt stressende at have ansvaret for at alt bliver gjort, og det hjælper ikke just på en fødselsdepression - har selv været der - også selv om det er noget så simpelt som at se hvornår der er behov for at vaske en maskine tøj eller hvornår baby skal have mad næste gang. 

Anmeld Citér

20. marts 2019

Anonym trådstarter

Miti's mama skriver:

'Han tænker ikke over at hun skal skiftes' - Åh hvor jeg kender den! Min mand er heller ikke ret god til at gøre ting som jeg synes er åbenlyse. Har efterhånden fundet ud af at han ganske enkelt ikke har arkiveret ting i hovedet som hvornår barnet sidst blev skiftet... der måtte han tage noget aktivt ansvar for at det ikke var mig der var 'manager'. Det er meget bedre nu, og vi deles rigtig godt om opgaverne, men han ser stadig ikke hvis der trænger til at blive støvsuget og når han arbejder på projekt er han i en anden verden...

Du bliver nødt til at fortælle din mand at han ikke blot skal være beboer, men med-manager. Det er enormt stressende at have ansvaret for at alt bliver gjort, og det hjælper ikke just på en fødselsdepression - har selv været der - også selv om det er noget så simpelt som at se hvornår der er behov for at vaske en maskine tøj eller hvornår baby skal have mad næste gang. 

Ja jeg tænker også, hvordan man ikke kan tænke over sådanne ting.. Ved godt, at vi er forskellige, men for mig er det jo helt logisk at tænke over sådan noget, så har virkelig svært ved at forstå, at man ikke kan tænke på det.. Men ja det er enormt stressende at være den, der skal have styr på det hele, og man ikke bare kan sætte sig i sofaen, starte en god film og slå hjernen helt fra.. 

Men vores snak har helt klart hjulpet indtil videre.. Han har haft taget hende det meste af tiden nu, og gav hende også mad uden jeg spurgte 

Anmeld Citér

20. marts 2019

drabo

Profilbillede for drabo

Jeg tænker, at du skal prøve at give lidt slip. Du tilbringer langt de fleste timer med jeres barn og kan derfor nemmere aflæse hende, og hvis du efter første eller andet pip ved at nu er det det og så fortæller manden at nu skal han .... , så giver du jo ikke ham chancen for at lære hende at kende - og ja det er meget nemmere at du putter for du kender hende bedre - men så må du stå fast og sige i tager hver anden dag eller hvordan det nu passer jer - og så (og det her ret vigtigt) - når han putter, så skal du sætte dig i stuen og ikke blande dig - ikke komme med gode råd eller gå ind og sige har du prøvet - du skal overlade det til ham. 

Alt for mange mænd bliver alt for passive fordi de går træt i at når de endelig gør noget med baby, så er det ikke godt nok eller på den rigtige måde (ej altså den body passer slet ikke til de bukser - who cares han gav barnet tøj på og det fryser ikke). Ind i mellem er vi mødre nød til at give slip og acceptere at manden gør det på sin måde eller at der kan gå 2 minutter mere før han tager barnet op, hvis det brokker sig eller hvad det nu er simpelthen fordi vi skal acceptere at hvis manden skal på banen bliver det på hans måde, som er lige så fin som vores bare anderledes.

forslaget om at gå en tur en times tid eller to og lade far have ansvaret er også godt

Anmeld Citér

20. marts 2019

Anonym trådstarter

drabo skriver:

Jeg tænker, at du skal prøve at give lidt slip. Du tilbringer langt de fleste timer med jeres barn og kan derfor nemmere aflæse hende, og hvis du efter første eller andet pip ved at nu er det det og så fortæller manden at nu skal han .... , så giver du jo ikke ham chancen for at lære hende at kende - og ja det er meget nemmere at du putter for du kender hende bedre - men så må du stå fast og sige i tager hver anden dag eller hvordan det nu passer jer - og så (og det her ret vigtigt) - når han putter, så skal du sætte dig i stuen og ikke blande dig - ikke komme med gode råd eller gå ind og sige har du prøvet - du skal overlade det til ham. 

Alt for mange mænd bliver alt for passive fordi de går træt i at når de endelig gør noget med baby, så er det ikke godt nok eller på den rigtige måde (ej altså den body passer slet ikke til de bukser - who cares han gav barnet tøj på og det fryser ikke). Ind i mellem er vi mødre nød til at give slip og acceptere at manden gør det på sin måde eller at der kan gå 2 minutter mere før han tager barnet op, hvis det brokker sig eller hvad det nu er simpelthen fordi vi skal acceptere at hvis manden skal på banen bliver det på hans måde, som er lige så fin som vores bare anderledes.

forslaget om at gå en tur en times tid eller to og lade far have ansvaret er også godt

Ja du har helt ret.. Det skærer bare i mit hjerte at høre hende græde i kravlegården, mens far sidder lige ved siden af og ikke gør noget.. 

Men du har helt ret.. Han puttede også i dag, og heldigvis er det sjældent, at jeg blander mig, når han putter, da jeg ved, at hun græder ligeså meget (eller mere), når jeg putter medmindre jeg putter brystet i munden på hende.. Men hun sover vist nu, lyder det til.. 

Og jeg prøver også virkelig at blande mig udenom.. Men det er satme svært, når man ved, hvad der virker 

Anmeld Citér

20. marts 2019

migxher

Mens begge vores var små(under 1 år vil jeg tro) var det mest mig der var på med børnene. Jeg var på barsel og der var for det meste mig barnet foretrak. Så tog min kæreste til gengæld mere af det praktiske med andre ting. Fordi det er os der er på barsel tror jeg det falder os mere naturligt at læse de små pus. Sådan har jeg i hvertfald indtryk af at der har været for min kæreste. Men det er blevet bedre i takt med at ungerne bliver ældre og af sig selv efterspørger ham og kræver mere direkte af ham. Og så er min kæreste bare sådan en type som skal have tingene af vide meget konkret ikke ønske scenariet nej, men jeg har efterhånden accepteret det. Så vi har faste dage hvor vi hver især putter f. Eks. Og så gør vi det at når vi f. Eks er færdig med at spise så går far ind og leger med ungerne mens jeg rydder af. Eller omvendt, jeg leger med ungerne mens han rydder af. Det er noget vi helt konkret har aftalt ellers kunne han nok godt finde på bare at smide sig på sofaen med mobilen  

Og så har jeg efterhånden accepteret at vi har forskellige måder at være forældre på. Tit gør min kæreste det overhovedet ikke som jeg ville have gjort det, men det er sgu godt nok og helt okay, selvom det ikke lige er som jeg ville have gjort det. Giv din kæreste plads til at være far på hans måde, istedet for på din måde

Og ja selvom vores yngste er 2,5 år kan min kæreste stadig godt misse en beskidt ble selvom knægten går lige forbi ham  så opdager det der som regel og siger gerne, giv han lugter da vist lidt, kan du ikke tage dig af det. Eller beder knægten om at gå ind til far og få en tør ble.

Hov og så vil jeg lige tilføje at for mig har det været fint at være mest på mens ungerne var små. Men hvis det ikke er fint for dig så skal du selvfølgelig ikke bare acceptere det. det er vel egentlig ligemeget hvordan vi alle sammen gør det, DU skal have der godt sådan som i er som familie.  

Anmeld Citér

21. marts 2019

Anonym

Århh jeg kan virkelig føle hvordan du har det.. Dog har vi ingen børn  herhjemme endnu. 

Manden herhjemme, arbejder hver dag fra 7-18 tiden. Men på samme måde som din mand, kan han bare ikke se når der er behov for at blive gjort noget herhjemme. Han kan gå forbi en propfuld skraldespand uden at tømme den, plaske vand på bordet uden at tøre det op, rydde et eller andet frem, og 2 uger senere står det stadig fremme. Lade tomme kartoner stå i køleskabet osv.

Jeg skal fortælle ham hvornår hans egen mormor har fødselsdag osv. Jeg skal kort sagt fortælle ham hvornår han skal gøre ting og holde styr på alt, og det er jeg virkelig også træt af, det er så trættende i længden at han ikke tager ansvar for noget, og det giver mig så meget stress. Frygter det bliver som du fortæller hvis vi får børn, og derfor har jeg også tænkt mig, at vi skal have en alvorssnak inden vi prøver på PB igen.

Men i forhold til husholdningen, tager vi én fælles dag med rengøring om ugen cirka, og ellers er aftalen at han står for opvaskeren fuldt ud, og jeg tager mig af vasketøj. Så er der jo alt derudover, som vande blomster, skifte sengetøj, handle ind mm, hvilket også er blevet min opgave med årene. 

Held og lykke med det.

Anmeld Citér

21. marts 2019

Mullemee

Anonym skriver:

Ja du har helt ret.. Det skærer bare i mit hjerte at høre hende græde i kravlegården, mens far sidder lige ved siden af og ikke gør noget.. 

Men du har helt ret.. Han puttede også i dag, og heldigvis er det sjældent, at jeg blander mig, når han putter, da jeg ved, at hun græder ligeså meget (eller mere), når jeg putter medmindre jeg putter brystet i munden på hende.. Men hun sover vist nu, lyder det til.. 

Og jeg prøver også virkelig at blande mig udenom.. Men det er satme svært, når man ved, hvad der virker 

Jeg havde det lige som dig. Jeg var også altid den, der var først oppe af sofaen. Jeg følte aldrig, jeg havde tid for mig selv.

Vi lavede regler. Hver anden aften var den ene på og den anden havde fri. Og så byttede vi. Så fik far også et godt forhold til vores datter, og det var ikke "kun" mig, der kunne putte.

Mens jeg var på barsel sørgede jeg for meget af det huslige, men da vi begge var tilbage på arbejde, så fordelte vi opgaverne mellem os, så vi vidste, hvad man selv skulle lave og hvad den anden sørgede for. Jeg har ikke fået børn alene, så jeg synes ikke, at jeg skal have ansvaret alene.

Anmeld Citér

21. marts 2019

B&J

Anonym skriver:

Åh hvor ville jeg dog ønske, at det var sådan her også.. Forstår dig udmærket.. 

Det var en vigtig del da vi fandt sammen fordi jeg elsker at arbejde også og det før manden også også med barn og hus jamen så skal man virkelig bruge tiden fornuftigt jeg vil ærlig ønske penge lå til at man kunne få en til at komme og gøre rent så mere tid til familielivet 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.