Anonym skriver:
Lad mig se, om jeg kan forklare det bedre.
Forventningen er, at mit barn kan klare mere og gå længere tid uden trøst eller opmærksom, fordi h*n ikke gør ligeså tydeligt opmærksom på sine behov. Dette passer ikke. At hvis de andre barn har en svær dag, kan mit barn klare at blive bedt om ikke at græde, fordi de andre har det svært. Jeg mener ikke, et så lille barn skal blive bedt om at behovsudsætte et så naturligt behov som at være ked af det. At barnet bliver rost for at være artig og nem, men ikke rigtigt roses for andet. At det bliver rollen og forventningen - at være det "nemme" barn. Så kan man nærmest kun skuffe.
Jeg synes, du blander nogle ting sammen. At være ked af det er ikke et behov. Det er en følelse, og følelser kan ikke udsættes. Da slet ikke af små børn. Gråd er som sådan heller ikke et behov, men en reaktion på en følelse. Og det falder mig virkelig, virkelig svært at tro, hun beder et barn under tre om at “vente med at græde” - man kunne lige så vel bede det om ikke at smile eller tisse eller hoste. Under alle omstændigheder - selv hvis hun vitterlig bad om det, ville det INGEN effekt have. Dit barn græder, når det skal græde, vær du helt tryg ved dét.
Handler det om, at du har det svært med, at dit barn får knap så meget opmærksomhed af DP som mere udadreagerende, hyppigere grædende børn? At det skærer i hjertet, når DP “altid” har det/de mere “pylrede” og utrygge børn på armen? Igen: Dit barn er alt for lille til at holde sine følelser og sine reaktioner nede, så han/hun har det formentlig slet og ret trygt og godt hos DP og er i trivsel dér.
Og hvad efterlyser du, at barnet mere skal roses for? Man roses vel fx ikke for at være utrygt og meget grædende. Sandt nok kan det være skidt for et barn at blive anerkendt og rost for at være “nemt”, men det gælder større børn, som er bevidste om og kan kontrollere deres adfærd og følelsesudbrud.
Anmeld
Citér