Foran eller klog?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.555 visninger
21 svar
40 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
10. marts 2019

Anonym trådstarter

Mit barn er godt 13 måneder gammel -. H*n gør mange ting som jeg kan læse mig frem til at de skulle gøre sener - er det fordi h*n er foran eller er barnet klog?

H*n forstår en del og er rigtig godt med på alle punkter, men vi har snakket om vores barn er klog eller bare rigtig hurtig til at lære nye ting? 

Vi som forældre gør alt for at stimulere h*n i de aktiviteter som er intrsante og støtter h*n i de opdagelser der bliver gjort

Jeg håber I forstår mit spørgsmål 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. marts 2019

God-mor

Mit barn er godt 13 måneder gammel -. H*n gør mange ting som jeg kan læse mig frem til at de skulle gøre sener - er det fordi h*n er foran eller er barnet klog?

H*n forstår en del og er rigtig godt med på alle punkter, men vi har snakket om vores barn er klog eller bare rigtig hurtig til at lære nye ting? 

Vi som forældre gør alt for at stimulere h*n i de aktiviteter som er intrsante og støtter h*n i de opdagelser der bliver gjort

Det er dejligt at jeres barn er så godt med 

Min datter på snart 6 år, var også langt fremme, og hun snakkede flydende med et kæmpe ordforråd inden hun fyldte 2 år, smed bleen da hun lige var fyldt 2 og var også motorisk lang fremme i forhold til mange af sine jævnaldrende. 

I dag er hun helt 'alderssvarende'. Jeg ser hende ikke som værende mere intelligent end som så mange andre på hendes alder. Hun er en kvik pige, men det er ikke sådan at hun stikker fuldstændig ud overhovedet, og hendes små venner er bestemt også nogle kvikke unger Jeg tror man skal passe på med at tro ens børn er små Einsteins fordi de er lærenemme som helt små. Ikke at jeg tror at i tror at jeres barn er en lille Einstein. Sådan opfatter jeg ikke din tråd, men der er mange som har lidt travlt med at sætte deres børn op på en pedistal. Og det kan være svært for dem at blive ved med at leve op til  

Men det er da skønt, at i har et barn som har lyst til at lære

Anmeld Citér

10. marts 2019

Anonym trådstarter

Tak for svar! Jeg tror måske vores barn er på samme måde som dit 

Det er vores første barn - så vi ved jo ikke hvad der er "normalt" vores snak faldt bare en dag på "gad vide om h*n er lidt mere klog og derfor er mere fremme end andre børn vi kender"

Men nej h*n bliver ikke betrægtet for en klog Åge men et barn med stort behov for at Lære  og h*n har et kæmpe energiniveau og er altid i gang - vi vil nyde vores barn har lyst til at lære hele tiden 

Anmeld Citér

10. marts 2019

ErDuHerIkkeSnart

Jeg tror at det er meget normalt, at børn er vidt forskellige og udvikler sig i forskelligt tempo. Jeg har en datter på 3, som har nemt ved tingene. Det er da dejligt, men jeg tænker ikke nødvendigvis at hun er “særlig” intelligent - jeg nyder bare, at tingene kommer hurtigt til hende og er egentlig lidt “ligeglad” med at sætte mærkat på hende. Det kan ændre sig igennem hele livet, tænker jeg. 

Anmeld Citér

10. marts 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

“Klog” er et begreb med en bred betydning, og man skal nok ikke tillægge et så lille barn usædvanligt høj intelligens. Barnet, som fx er tidligt udviklet motorisk, vil ikke nødvendigvis have let ved matematik eller fremmedsprog, når den tid kommer. Faktisk er det jo en ret begrænset mængde færdigheder, I kan måle barnet ud fra på nuværende tidspunkt. 

I den modsatte grøft har jeg en fætter, som vi i familien var lidt bekymrede for, da han var meget sen til at gå og foruroligende sen til at tale forståeligt. Han har en meget flot karriere som advokat i dag 

Anmeld Citér

10. marts 2019

Anonym

Anonym skriver:

Det er vores første barn - så vi ved jo ikke hvad der er "normalt" vores snak faldt bare en dag på "gad vide om h*n er lidt mere klog og derfor er mere fremme end andre børn vi kender"

Men nej h*n bliver ikke betrægtet for en klog Åge men et barn med stort behov for at Lære  og h*n har et kæmpe energiniveau og er altid i gang - vi vil nyde vores barn har lyst til at lære hele tiden 

Vores datter er lige sådan.. Hun er dog kun 4 måneder, men hun er også mega langt fremme/hurtig til tingene.. Til tider ret træls, da man har svært ved at aktivere hende, synes jeg.. Så kunne da godt tænke mig at vide, hvordan I hele tiden kommer på nye ting/måder at aktivere på? 

Anmeld Citér

10. marts 2019

Miti's mama

Er enige med de andre. Har selv to piger, den ene var meget langt fremme motorisk, men bagud med tale og lillesøster er lige omvendt. Det er så småt begyndt at glide lidt sammen og tror vi ender på nogenlunde samme niveau. Men fint at hun er langt fremme, så kan I fokusere på nogle andre ting

Anmeld Citér

10. marts 2019

LSS

Min ældste, en pige på 7 (8 om et par dage) har altid været meget hurtig.

gik da hun var 9 måneder, snakkede næsten helt rent som 1 årig, skrev sit navn som 2 årig osv osv osv. Hun kom i skole lige da hun var fyldt 5 år, og hun er rigtig godt med, meget meget dygtig, snakker både engelsk og tysk (ikke flydende, men selvlært) Hun er ikke klogere eller dygtigere end så mange andre børn, jeg tænker ihvertfald ikke at hun er noget ekstra særligt. Det er heller aldrig blevet nævnt nogle steder at hub skulle være ‘klogere end gennemsnittet’ 

jeg tror jeres barn bare er hurtig i udvikling og vil frem i livet ����

Anmeld Citér

10. marts 2019

God-mor

Anonym skriver:

I skal da bare nyde i har et barn som er så godt med Jeg må også ærligt indrømme at jeg tænkte med min datter, som også er min førstefødte, at hun da måtte være virkelig godt begavet siden hun var så langt foran andre børn på hendes alder, som vi kendte... Men blev altså klogere. Jovist er min datter begavet (og særlig hvis hendes mor skal sige det), men objektivt set, så er hun nok ikke mere intelligent end hendes små venner. Hun var bare rigtig hurtig til mange ting som lille. Hendes lillebror er ikke fremmelig af sin alder, og han har taget alting meget stille og roligt, og har ikke haft travlt. Men ser det overhovedet ikke som at storesøster så er mere kvik en ham. De er bare forskellige, skønne børn 

Men kan sagtens forstå i har haft tanken. Jeg kan jo heller ikke sige at jeres barn ikke er mere end almindeligt intelligent, jeg kender jo ikke jeres barn eller kan se ud i fremtiden, men man skal bare passe på med ikke at have alt for store forventninger til at ens lille barn. Det er ikke sikkert barnet kan leve op til det. Igen så er det ikke møntet på dig, fordi læser som tidligere skrevet overhovedet ikke, at du skulle have for store forventninger til dit barn. Det er mere sådan helt generelt jeg mener, at man skal passe på med ikke at tro man har født den nye Einstein

Anmeld Citér

11. marts 2019

Anonym

Anonym skriver:

Vores datter er lige sådan.. Hun er dog kun 4 måneder, men hun er også mega langt fremme/hurtig til tingene.. Til tider ret træls, da man har svært ved at aktivere hende, synes jeg.. Så kunne da godt tænke mig at vide, hvordan I hele tiden kommer på nye ting/måder at aktivere på? 

Af ren nysgerrighed, hvordan viser det sig ved en på 4 måneder? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.