Eksperthjælp: 6 måneder, i gang med overgangskosten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

344 visninger
0 svar
0 synes godt om
5. marts

Sarah John

Hej Trine
Min datter blev 6 mdr. for et par dage siden og vi er derfor startet op på grød og mos. Hun fik smagsprøver da hun var lidt over 4 mdr. gammel og tog godt imod det den gang, men jeg talte med min sundhedsplejerske om det og da min store datter på 4 år har haft madallergi, ville hun råde mig til at vente til min datter blev 6 mdr. da det gik og stadigvæk går, rigtig fint med fuldamning. Nu har vi jo så forsøgt os med grød og mos efter hun blev 6 mdr. og det vil min datter på igen måde tage imod. Jeg tilbyder smagsprøver morgen, middag og aften. Når hun får det ind i munden sidder hun med det i munden, uden at smaske og uden at forsøge at synke. Det er bare i munden og falder ligeså stille ud, ellers spytter hun det ud. Jeg forsøger at opmuntre hende til at smaske (for at få det rundt i munden) ved selv at smaske, men lige lidt hjælper det. Hun bliver som en flitsbue hvergang jeg forsøger at tilbyde mad. Jeg har prøvet at give hende en ske i hånden, men det får hun ingen mad i munden af. Jeg har tilbudt hende frugtmos (da det er sødt) havregrød med æble/pærer eller sveske/pærer mos, boghvedegrød med æble/pærer eller sveske/pærer mos og sødkartoffel/pastinak mos. Min sundhedsplejerske sagde at når hun blev 6 mdr. var det lige på og hårdt, da hun må få det meste mad og SKAL have kød. Jeg er bange for at chancen for at få mad i hende var der, da hun var 4 mdr., men nu er vinduet lukket. Hvad kan jeg gøre? Er det bare at fortsætte med at tilbyde smagsprøver?

Jeg har også et andet spørgsmål ang. Søvn. Min datter (6 mdr.) har ligget i sengen sammen med mig og min mand fra hun blev født, da jeg har kunne amme hende liggende og det har været måden hvorpå at jeg har kunne få mest søvn. Men min mand og jeg har i et stykke tid nu prøvet at putte hende i egen seng. Hun bliver ammet og døser hen og her ligger jeg hende i hendes seng, det åbner hun øjnene helt af og brokker sig. Jeg prøver at ligge min hånd på hendes bryst og siger shh, men det bliver hun mere rasende af. Jeg tager hende op, hopper med hende og trøster. Jeg lægger hende ned igen når hun er faldet til ro/søvn. Nogle gange sover hun videre andre gange vågner hun endnu engang og så er det forfra. Det kan tage hele aftenen at få hende til at sove. Er det normalt? Vores store datter bliver puttet kl. 19 og ca. Kl. 19.30 prøver vi at putte lillesøster. Det tager typisk 2,5 time. Nogle gange sover hun kun 20 min når vi ENDELIG har fået hende til at sove. Det skal nævnes at hun hverken tager sut eller sutteflaske. Så at give hende sutten som tryghed har vi ikke mulighed for og at give hende en natflaske, så hun får meget i maven på én gang, kan vi heller ikke. Beklager det lange opslag, men her er en opsamling.
Mine spørgsmål går på:
1. Hvordan får jeg hende lært at spise? Altså at lave tyggebevægelsen og synke?
2. Hvordan får jeg hende til at sove i egen seng?
Mvh. En fortvivlet mor

Sarahs svar

Kære fortvivlede mor,

Trine har sendt dit spørgsmål videre til mig, da mit ekspertområde hos Baby.dk er barnets mad det første år. Derfor vil jeg som det første skrive, at jeg desværre ikke kan svare på dit spørgsmål om søvn. Jeg vil anbefale, at du taler med din sundhedsplejerske om, hvordan du får din datter til at sove i egen seng.

Dine spørgsmål om mad vil jeg derimod meget gerne prøve at hjælpe dig med :-) Man taler om at barnet har et åbent vindue, hvor det er meget modtageligt overfor at lære mad at kende, og det lyder på dig som om vinduet var åbent første gang hun smagte mad. Det betyder dog ikke at vinduet er lukket for altid, bare rolig. Efter den pause I har taget, er det muligt, at hun har fået opfattelsen at det med mad ikke har noget med hende at gøre, og du skal måske være lidt tålmodig, men ud fra det du beskriver, skal det nok komme. Måske tager det bare lidt længere tid for hende at komme i gang med at spise mad, hvilket er helt normalt. Nogle børn spiser kun smagsprøver, og andre kommer hurtigt i gang – det er helt almindeligt, at der er stor forskel på hvor hurtigt udviklingen gør. Husk på hvor stort et udviklingstrin det er at begynde at spise mad. Hun skal både vænne sig til at maden smager og lugter helt anderledes end hun er vant til fra brystmælken og at maden skal håndteres helt anderledes inde i munden. At lære at bearbejde maden og flytte maden rundt i munden med tungen kræver meget øvelse, og det er derfor maden bare ryger ud igen – det er helt fint at den gør det. Hun får jo smagt på maden og det er det vigtigste i denne fase. Bliv endelig ved med at tilbyde smagsprøver at grød og mos – gerne både med en ske hun selv kan sidde med og en ske du mader mad. Eller prøv at lade hende få lidt grød eller mos på læben eller fingrene, så hun selv kan styre tempoet og smage lige så stille på maden. Det vil ikke være mad der skal mætte hende, men udelukkende for at hun kan udforske madens smag og konsistens og vække hendes nysgerrig på maden.

Du kan også forsøge dig med at lade hende sidde med mad i hånden og springe trinnet med den mosede mad over. Det kan også nogle gange hjælpe, hvis interessen for skemaden ikke er så stor. Fingermad kan fx være moden avocado i stykker, kogte grønne bønner, dampet eller kogt broccoli/blomkål buketter, dampet eller kogt gulerod, indmaden af en frikadelle/fiskefrikadelle, kogte grønne asparges, banan, peberfrugt uden skind, tomat uden skind, kyllingelår, moden melon, kogte pasta skruer, en ristet rugbrødsbjælke., en ovnbagt kartoffel/sød kartoffel eller anden rodfrugt  (undtagen rødbede, som du skal holde lidt igen med pga nitratindholdet) i både, evt med krydderier  børnevenlige krydderier er fx hvidløg timian, oregano, basilikum og karry. Fingermaden vil måske udløse hendes brækrefleks de første mange gange. Det kan se voldsomt ud, men er helt ufarligt. Nogle børn har en meget følsom "brækrefleks". Det er fordi børn skal vænne sig til at maden har en anden konsistens, og de skal vænne sig til at maden skal tygges før man kan synke den, og hun skal lære hvor langt ind i munden maden skal. Det kan se lidt voldsomt ud, men er altså helt normalt.

Din sundhedsplejerske har ret i, at det anbefales at barnet får serveret kød eller fisk to gange om dagen fra 6 måneders alderen, da barnet medfødte jerndepot på dette tidspunkt vil være tømt og jernbehovet derfor skal dækkes gennem kosten. Kød og fisk er en god kilde til jern, men for et barn som begynder på overgangskosten når det bliver 6 måneder, kan det godt være en udfordring at spise. Til at begynde med kan det x serveres som helt blendet mad, som du fx kan købe som Sempers middagsretter på klempose. Disse retter har en rigtig god begynder konsistens. Men tilskudsblanding, grød lavet på tilskudsblanding og færdiglavet grød og vælling beriget med jern er også rigtig gode jernkilder. Du kan fx supplere amningen med tilskudsblanding af kop og prøve om grød eller vælling kunne vække hendes interesse.

Prøv om du kan have tålmodighed – husk på hvor længe det tager for et barn at lære at binde snørebånd – det tager også lang tid at lære at spise mad :-) Jeg vil selvfølgelig også anbefale at du taler med din sundhedsplejerske, da hun kender din datter og jeres historie og kan give dig individuelle råd, også mht de spørgsmål du har om søvnen. Jeg håber at dette kan hjælpe dig lidt videre.

Venlig hilsen

Sarah John

God mad giver glade maver og trygge forældre. Derfor ønsker vi i Semper, at dit barn får den bedste mad, og at du får den bedste viden om ernæring, og hvad der er godt for den lille mave. På Sempers hjemmeside finder du alle vores varianter, opskrifter, tips, og gode råd om barnets mad det første år. Og finder du ikke svar på dit spørgsmål, kan du spørge os om alt, der har med dit barns udvikling og ernæring at gøre. Vi er klar til at hjælpe dig, når der er noget, du gerne vil vide mere om.

Se Sarahs hjemmeside: www.semper.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.