Lige inden jul meddelte en i øvrigt meget værdsat pædagog i min datters vuggestue, at de var begyndt at tage bleen af hende og øve toiletbesøg. Det synes vi var glimrende, vi havde selv i et par måneder opfordret til at sidde på toilettet herhjemme og særligt var hun blevet god til at komme ud og tisse om morgenen.
Hun er 2 år og 9 måneder, er i øvrigt blevet storesøster for nogle måneder siden og skal starte i børnehave om et par uger. Af samme grund har det været vigtigt for mig, at vi IKKE havde travlt. Der sker rigeligt, i hendes lille liv.
Nå, men det går sådan set fint nok i vuggestuen, med enkelte uheld nu og da. Hun er glad og stolt når det lykkes, men bliver ked af det når hun tisser i bukserne. Herhjemme går det imidlertid knap så godt. Ofte vil hun ikke på toilettet, når vi husker hende på det. Hun har en del uheld, nægter at sidde derude, insisterer på at få ble på, osv. Vi støtter, presser ikke på, men opfordrer klart og tydeligt. Roser uden at gøre er for stort nummer ud af det, osv. Har sågar forsøgt med “bestikkelse” - en lille M&M - når det lykkes at sidde derude. Den tilgang er mig egentlig imod, men det gav gode resultater et par dage.
Vuggestuen “skubber” bagpå ved at hun ikke har ble på, når vi henter, og ved at gentage hver eftermiddag, at de synes vi skal fjerne den helt/ikke give den på i morgen, i weekenden, osv. De synes hun er SÅ klar. Som de artige forældre vi er, samarbejder vi jo.
Nu står vi så midt endnu en weekend. Hele dagen er gået med skrig og skrål. Hun er ulykkelig når hun skal derud. Hun har holdt sig hele formiddagen og vil ikke lave lort. Det er lykkes med 2 tissetåre, som gjorde hende meget stolt. Min jeg må indrømme, at jeg ikke er glad ved det. Men jeg vakler imellem at synes, at vi er så langt inde i det, at det vil være værre at gå tilbage nu. Det vil forvirre hende at give efter og tage bleen tilbage. Det er stik mod hvad vi og vuggestuen har kommunikerer til hende længe.
Omvendt ærgrer jeg mig over, at jeg ikke stod mere fast på min mor-fornemmelse. For jeg synes i bund og grund ikke, at alt dette burde være lige nu. Og jeg synes ikke, at man skal tvinges så hårdt til at lære at smide bleen. Og jeg er mega ligeglad med, om det er praktisk/velanset/fedt at smide den inden børnehavestart. Jeg synes heller ikke, at det er super praktisk at gøre midt i flyverdragt-sæsonen og imens vi i forvejen som familie er rigeligt fyldt op af baby, søvnmangel osv. Men hvad pokker gør jeg? Banker jer i bordet, siger at jeg bestemmer, og aflyser hele showet og starter forfra senere (bliver hun ikke snot forvirret?), eller bider vi tænderne sammen og gennemfører de næste par dage, skrig og skrål til trods?
Hit me, med jeres tanker!