Det er helt normalt, at børn udvikler sig i forskellig hastighed hjemme og i institutionen!
Ofte lærer de fx at drikke og spise selv i vuggestuen flere måneder før, de gør det derhjemme. Omvendt har jeg også oplevet børn, der kun ville gå uden ble derhjemme og ikke i vuggestuen, til at starte med.
Og helt ærligt, hvad sker der ved, at jeres barn går på toilet i vuggestuen og med ble derhjemme? Jo, de skal tage en enkelt ble af om morgenen, og de undrer sig ganske vist over, hun ikke "bare" kan gå på toilet derhjemme, når det nu er "så let" i institutionen, men sådan hænger verden bare ikke sammen. Evt. kan I jo bare tage bleen af lige inden I tager hjemmefra om morgenen, eller når I kommer hen i vuggestuen. Hun kan sagtens være parat der, selvom hun ikke er det derhjemme.
Hvis I beslutter jeg for at vente, får hun jo bare et par måneders øvelse/forspring i vuggestuen, før hun skal rigtigt i gang derhjemme.
Jeg tænker også, at det altid er usundt at holde sig :/ så hvis hun vitterligt ikke vil derhjemme, og holder sig længe, ville jeg nok give hende en ble på. Jeg vil dog også pointere, at børn meget sjældent har lyst til at lære at gå på toilet; så at vente på at "de vil" kan blive en meget lang ventetid... Men man skal stadig imødekomme deres følelser, så de ikke ender med at få toilettraumer. Det er ikke rart, at skulle tvinge sit barn hver gang, det skal på toilet, det skal helst selv kunne sige til, synes jeg. For nogle virker det, at sætte faste tidspunkter på, fx hver anden time skal de på toilet og prøve -uanset om de har ble på eller ej.
Jeg håber, I finder en løsning, som hele familien kan leve med. Det er da også klart, at en lille baby er en omvæltning for hende, og måske får hende til at ønske, at hun selv var en baby igen, med masser af opmærksomhed fra mor og far, i stedet for at skulle være den store pige. Pusletid er jo også en hyggelig omsorgstid
Som unægtelig er noget hyggeligere med mor og far end en pædagog, der skal skifte fem i træk...
Pøj pøj med det!