Børste tænder - hvordan??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. januar 2019

Oddi

Profilbillede for Oddi
Anonym skriver:

Mange tak, til dem som kom med råd. 

Jeg har i aften lagt hende mellem mine ben og holdt hendes arme med benene, og det fungerede så godt! Hun blev rigtig ulykkelig, men jeg havde mulighed for at børste hendes tænder godt! 

Jeg havde slet ikke tænkt, at holde hende på den måde før, men det virkede. 

Jeg ved godt, at tandbørstningen er nødvendig. Det er derfor jeg søgte råd, af andre forældre herinde. De der er forargede og formanede, jeg spurgte ikke til jeres holdning omkring det, jeg spurgte om råd til hvordan!

Dejligt du har kunnet bruge råd. Vi fik faktisk anbefalet den der ‘hold mellem benene’- stilling af tandlægen da vores søn var til tjek som 1 årig. 

Det er SÅ ubehageligt at gøre dem så kede af det - og en rigtig øv måde at slutte dagen af på om aften når de også er trætte og sådan. Men tro mig - det bliver nemmere jo ældre de bliver.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. januar 2019

L-mor

Anonym skriver:

Mange tak, til dem som kom med råd. 

Jeg har i aften lagt hende mellem mine ben og holdt hendes arme med benene, og det fungerede så godt! Hun blev rigtig ulykkelig, men jeg havde mulighed for at børste hendes tænder godt! 

Jeg havde slet ikke tænkt, at holde hende på den måde før, men det virkede. 

Jeg ved godt, at tandbørstningen er nødvendig. Det er derfor jeg søgte råd, af andre forældre herinde. De der er forargede og formanede, jeg spurgte ikke til jeres holdning omkring det, jeg spurgte om råd til hvordan!

Dejligt, at du kunne bruge noget af det. Et lille ekstra råd herfra er at flytte tandbørstningen frem til lige efter maden. Så er barnet ikke så træt og du ved, at du har den næste times tid til at hygge og ‘blive gode venner igen’.

Anmeld Citér

21. januar 2019

FrkGranger

Anonym skriver:

Min datter er 16 mdr og hun hader at få børstet tænder. 

Vi føler at vi har prøvet alt herhjemme, og lige lidt hjælper det. Hun vil gerne selv have tandbørsten og gå rundt og sutte på den, det mener min mand er tilstrækkeligt, og lader hende gøre det. Jeg derimod, mener at hun altså skal have børstet sine tænder, da jeg tænker at hun jo ellers er i risiko for at få huller. Så jeg kan godt finde på at holde lidt fast i hende, og hurtigt få dem børstet, ikke at det er godt nok, for jeg vil heller ikke holde hende så længe som det kræver, da hun selvfølgelig bliver ret ked af det. 

Om morgenen sidder vi altid, hende og jeg, og børster tænder på gulvet sammen og her får hun lov til bare at sutte på tandbørsten og lege med den.

Det seneste vi har prøvet er tandbørste sangen fra Jordan, og det har virket 2 gange, hvor vi lige hurtigt får lov til at børste i 5 sekunder..

Så kære panel..  Jeg ønsker brugbare råd til hvordan vi skal gribe det an! Hvad har i gjort for at kunne børste tænder på jeres børn? Og hvis de, som min datter bare nægter det kategorisk, hvornår ændrede det sig så? 

Vi børster tænder på sofaen, hvor jeg nemmest kan holde ham. 

Tandbørstning er en skal ting, og vi bruger den fornødne magt, og tid til at få det gjort ordentligt. 

Hvis han ikke vil åbne munden, trykker vi lige ved kæben  under øret, så sker det automatisk.

Da han blev 2, er det for det meste, bare at minde om, at hvis han ikke vil samarbejde, så bliver jeg nød til at holde ham. 

Anmeld Citér

5. februar 2019

EnNyVerden

MorTil3+ skriver:

Hvorfor ikke prøve med en elektrisk tandbørste inden man bruger tvang, 2 af mine har ikke ku li at få børstet tænder og der virkede denelektriske, så var det sjovt lige pludselig

Hvor har du købt elektriske til så små børn? (Har en dreng på 2 som er meget fascineret af fars el-tandbørste...

Anmeld Citér

5. februar 2019

SejtNavnHer

Jeg har for det første altid haft det sådan, at jeg har været helt urokkelig på de ting, min søn bare SKAL. Det er sådan noget som tandbørstning, håndvask, rydde op efter sig selv, sele på, vaccinationer etc., og der har simpelthen ikke være nogen diskussion eller nogen mulighed for at sno sig udenom. Og han ved godt, han ikke slipper. 

Dog er det aldrig nået til “overgrebet”. Jeg har gjort det, at jeg har forklaret ham helt plain and simple, hvad bakterier er, hvad de kan gøre ved tænderne, og hvad tandlægen kan være nødt til at gøre, hvis bakterierne får lov at lave ravage i en tand. Jeg har sågar vist ham billeder af bakterier, så han havde noget visuelt at forholde sig til. Og så har vi under tandbørstningen leget at vi jagtede bakterierne, og børstede dem væk, til stor fornøjelse. Og med lidt ekstra drama på, endte jeg med at stå med et barn der skraldgrinede under tandbørstning.  

Børn skal have børstet tænder. Hvis ikke for at holde nogle tænder sunde, som alligevel falder ud efter 5-10 år, så for at lære dem rutinen, som er vigtig at have med sig senere i livet. 

Anmeld Citér

5. februar 2019

MorTil3+

EnNyVerden skriver:

Hvor har du købt elektriske til så små børn? (Har en dreng på 2 som er meget fascineret af fars el-tandbørste...

Man kan få dem til børn de fleste steder med motiver, og ellers kan man købe børne børstehoveder og sætte på en almindelig eltandbørste.

Anmeld Citér

11. februar 2019

EnNyVerden

MorTil3+ skriver:

Man kan få dem til børn de fleste steder med motiver, og ellers kan man købe børne børstehoveder og sætte på en almindelig eltandbørste.

Troede at en almindelig eltandbørste ville være for 'voldsom' til de små bisser? (Min dreng er lige fyldt 2...) 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.