Børste tænder - hvordan??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.226 visninger
26 svar
91 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. januar 2019

Anonym trådstarter

Min datter er 16 mdr og hun hader at få børstet tænder. 

Vi føler at vi har prøvet alt herhjemme, og lige lidt hjælper det. Hun vil gerne selv have tandbørsten og gå rundt og sutte på den, det mener min mand er tilstrækkeligt, og lader hende gøre det. Jeg derimod, mener at hun altså skal have børstet sine tænder, da jeg tænker at hun jo ellers er i risiko for at få huller. Så jeg kan godt finde på at holde lidt fast i hende, og hurtigt få dem børstet, ikke at det er godt nok, for jeg vil heller ikke holde hende så længe som det kræver, da hun selvfølgelig bliver ret ked af det. 

Om morgenen sidder vi altid, hende og jeg, og børster tænder på gulvet sammen og her får hun lov til bare at sutte på tandbørsten og lege med den.

Det seneste vi har prøvet er tandbørste sangen fra Jordan, og det har virket 2 gange, hvor vi lige hurtigt får lov til at børste i 5 sekunder..

Så kære panel..  Jeg ønsker brugbare råd til hvordan vi skal gribe det an! Hvad har i gjort for at kunne børste tænder på jeres børn? Og hvis de, som min datter bare nægter det kategorisk, hvornår ændrede det sig så? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2019

Anonym

Anonym skriver:

Vi føler at vi har prøvet alt herhjemme, og lige lidt hjælper det. Hun vil gerne selv have tandbørsten og gå rundt og sutte på den, det mener min mand er tilstrækkeligt, og lader hende gøre det. Jeg derimod, mener at hun altså skal have børstet sine tænder, da jeg tænker at hun jo ellers er i risiko for at få huller. Så jeg kan godt finde på at holde lidt fast i hende, og hurtigt få dem børstet, ikke at det er godt nok, for jeg vil heller ikke holde hende så længe som det kræver, da hun selvfølgelig bliver ret ked af det. 

Om morgenen sidder vi altid, hende og jeg, og børster tænder på gulvet sammen og her får hun lov til bare at sutte på tandbørsten og lege med den.

Det seneste vi har prøvet er tandbørste sangen fra Jordan, og det har virket 2 gange, hvor vi lige hurtigt får lov til at børste i 5 sekunder..

Så kære panel..  Jeg ønsker brugbare råd til hvordan vi skal gribe det an! Hvad har i gjort for at kunne børste tænder på jeres børn? Og hvis de, som min datter bare nægter det kategorisk, hvornår ændrede det sig så? 

Hos os ændrede det sig ved 3 års alderen. Før den tid holdt vi ham simpelthen fast. Da han blev for stor at holde i armene lagde jeg ham ned på gulvet. Tog mine ben henover hans arme og børstede tænder. Det er for mig et mega stort overgreb på mit barn, men som tandlægen sagde (råd derfra) ville det være et større overgreb hvis der skulle bores i tænderne grundet huller. Sundhedsplejersken anbefalede også denne metode. Ved min søn nr. 2 ændrede det sig omkring 18 måneders alderen. De er begge glade for at få børstet tænder idag og synes at det er en hyggestun. 

Anmeld Citér

18. januar 2019

Anonym

Anonym skriver:

Så vidt jeg husker, var vores datter tæt på 2 år da der for alvor blev etableret rigtig tandbørstning. Inden da, holdt hun den og kom med ud og var med de voksne og kiggede på da vi børstede. Så prøvede man at hjælpe hende lidt af gangen. Og hun har altså ingen huller og har aldrig haft det. Hun er til gengæld en stor fan af tandbørstning i dag, og er blevet ret god til det selv, vi efterbørster dog også. 

Anmeld Citér

18. januar 2019

Anonym

Anonym skriver:

Så vidt jeg husker, var vores datter tæt på 2 år da der for alvor blev etableret rigtig tandbørstning. Inden da, holdt hun den og kom med ud og var med de voksne og kiggede på da vi børstede. Så prøvede man at hjælpe hende lidt af gangen. Og hun har altså ingen huller og har aldrig haft det. Hun er til gengæld en stor fan af tandbørstning i dag, og er blevet ret god til det selv, vi efterbørster dog også. 

Samme her - vi har altid ladet hende børste - også har vi i perioder taget til takke med de 10 sekunder vi måtte. Eller kunne overtale hende ril...

Også har jeg altid ledt efter dyr i munden på hende. Fanget en løve og eller kanin. 

Uha er det en løve, der sidder der mellem tænderne?! Nej hov - det var det da! Den må jeg lige fange... også fortalt det sådan men en “spændende” stemme. Det hjalp... 

hun ELSKEr at få børstet tænder og beder om det mange gang om dagen

vores er 3 år...

Anmeld Citér

18. januar 2019

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Jamen strengt taget er der jo ikke andet af gøre end at holde fast, så hun for børstet de tænder. Nu har jeg været med til at trække rigtig mange tænder ud på små børn, fordi at forældrene ikke nænnede at gøre deres børn kede af det under tandbørstning, så jeg er jo nok lidt farvet af det. Men for mig er det et sundheds spørgsmål, lige så vel som hvis det drejede sig om medicin givning, at det er ikke og skal ikke være til diskution om barnet skal have børstet tænder. Jeg ved godt at det kan føles som et overgreb på barnet, men det er det ikke.

Anmeld Citér

18. januar 2019

Abracadabra

Jeg har lagt min datter på gulvet med hovedet mellem mine lår og armene under mine lår - når det var rigtigt svært, lagde jeg skinnebenene over hendes ben - og så har jeg børstet ordentligt. Ligesom jeg også har tvunget hende til sikkerhedssele, cykelhjelm og vaccinationer. Jeg synes, at det er helt misforstået at lade en lillebitte barn styre tandbørstning selv, jeg er faktisk lidt forarget. Tag dog noget voksenansvar!

Anmeld Citér

18. januar 2019

Lje

Jamen strengt taget er der jo ikke andet af gøre end at holde fast, så hun for børstet de tænder. Nu har jeg været med til at trække rigtig mange tænder ud på små børn, fordi at forældrene ikke nænnede at gøre deres børn kede af det under tandbørstning, så jeg er jo nok lidt farvet af det. Men for mig er det et sundheds spørgsmål, lige så vel som hvis det drejede sig om medicin givning, at det er ikke og skal ikke være til diskution om barnet skal have børstet tænder. Jeg ved godt at det kan føles som et overgreb på barnet, men det er det ikke.

Helt enig. Mit barns (tand)sundhed er mit ansvar!

Hos os børster han 2 gange selv og så børster de voksne 1 gang. Det er vores løsning efter utallige seancer med 'er det en gulerod, tiger eller søløve-what-ever, jeg lige skal fange med tandbørsten'-gøgl herhjemme. Det tog oceaner af tid.

Så nu kører vi i stedet, at er der det mindste brok, lukke tænderne sammen eller lign., så bliver man lagt ned med hovedet mellem mine ben (jeg sidder på numsen med benene strakt frem) og med mine ben over hans arme. Det foregår på gulvet. Ingen kan komme til skade. Og jo vist føles det voldsomt men det gør huller i tænderne også. 

Vi børster grundigt morgen og aften og har gjort det siden tand 1. 

Vh.

Anmeld Citér

18. januar 2019

Anonym

Herhjemme er holdningen at der er nogle ting man altså bare skal! Den ene er at der skal børstes tænder. Det må man gerne være sur over og blive træt af, men de skal børstes. Jeg lader ham jo heller ikke gå rundt med lort i bleen fordi han protesterer. 

Så vi gør som en anden skrev. Hvis han ikke vil have dem børstet, så ligger vi ham ned med benene over hans arme og børster dem. Vi gør det så nænsomt og omsorgsfuldt som muligt og det er sjældent nødvendigt. 

Anmeld Citér

18. januar 2019

Rixus

Profilbillede for Rixus

Hos os hjalp det at skifte til en elektrisk tandbørste - og ellers at holde ham  

Anmeld Citér

18. januar 2019

FruK

Nogle ting skal man bare. Børste tænder er en af dem. Jeg har holdt fast og tvunget munden op. Der er ikke noget at rafle om for mig. Tandbørstning og medicin, det skal man bare. Og jeg vil ikke bruge tid på at fortælle røverhistorier og lokke, når det handler om noget, som skal gøres hver dag. Så de har fået valget: jeg kan holde dig og tvinge, eller du kan gøre det frivilligt. Fra et par år var det ikke noget problem.

Det er IKKE nok selv at gå rundt og hyggesutte lidt på tandbørsten!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.