Børste tænder - hvordan??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. januar 2019

Annemette07

Anonym skriver:

Min datter er 16 mdr og hun hader at få børstet tænder. 

Vi føler at vi har prøvet alt herhjemme, og lige lidt hjælper det. Hun vil gerne selv have tandbørsten og gå rundt og sutte på den, det mener min mand er tilstrækkeligt, og lader hende gøre det. Jeg derimod, mener at hun altså skal have børstet sine tænder, da jeg tænker at hun jo ellers er i risiko for at få huller. Så jeg kan godt finde på at holde lidt fast i hende, og hurtigt få dem børstet, ikke at det er godt nok, for jeg vil heller ikke holde hende så længe som det kræver, da hun selvfølgelig bliver ret ked af det. 

Om morgenen sidder vi altid, hende og jeg, og børster tænder på gulvet sammen og her får hun lov til bare at sutte på tandbørsten og lege med den.

Det seneste vi har prøvet er tandbørste sangen fra Jordan, og det har virket 2 gange, hvor vi lige hurtigt får lov til at børste i 5 sekunder..

Så kære panel..  Jeg ønsker brugbare råd til hvordan vi skal gribe det an! Hvad har i gjort for at kunne børste tænder på jeres børn? Og hvis de, som min datter bare nægter det kategorisk, hvornår ændrede det sig så? 

Vi lader vores søn børste først også gør vi det bagefter :-) . Det er ikke altid løsningen, men det er den bedste løsning vi alle kan trives med ��

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2019

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Vi har holdt fast og børstet. Der gik ikke lang tid så fandt de ud af at det bare er noget man skal. Ingen af dem har problemer med tandbørstning idag. 

Det er ikke noget børnene bestemmer, ligesom cykelhjelm, medicin, sovetid osv. 

Anmeld Citér

19. januar 2019

fehår

Min datter er halvanden. Hun får lov til at lege med tandbørsten først (uden tandpasta) og slikke på den, rende rundt med den. Det foregår et par minutter, mens vi selv børster tænder for at vise et eksempel. Bagefter tager vi tandbørsten, putter tandpasta på og holder hendes hoved blidt fast, imens vi børster. Hvis hun er meget modvillig, tager jeg hende på mit skød og holder fast, indtil tænderne er børstet.

Nogle dage bliver hun sur og ked af det. Vi børster alligevel og trøster og forklarer bagefter, at sådan er det bare. Bagefter leger hun lidt med tandbørsten igen. 

Det fungerer her. 

Anmeld Citér

19. januar 2019

IenFart

Profilbillede for IenFart

Vi holdt også fast da barnet var mindre. Der var noget gråd men det gik hurtigt over og som andre siger så er det bare noget der SKAL gøres ordentligt.

Det har tydeligvis ikke været traumatiserende for nu kan vi sagtens børste uden at holde fast og uden brok. 

Anmeld Citér

19. januar 2019

Skouboe

Jeg havde en lille make-up pung, som jeg puttede forskellige ting ned i, fx et vatpind og en vatrondel eller en legomand og et eller andet. Bare små dimser vi havde i huset. Den fik ungerne så når der skulle børstes tænder, så sad de på puslebordet eller sidelæns på skødet og åbnede den med stor interesse mens jeg børstede tænderne.

Der har aldrig været debat om hvorvidt tænderne skulle børstes, når man fik tænder begyndte de at blive børstet ordentligt, sådan var det bare. Og indtil jeg fandt på make-up pungen, blev de holdt.

I dag er de 8 og snart 10 og reglen er at forældrene børster om aftenen, og børnene om morgenen. Ingen af dem har i øvrigt nogen huller.

Anmeld Citér

19. januar 2019

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Min datter HADEDE at få børstet tænder. Som i virkelig HADEDE det. 

Vi havde prøvet at være pædagogiske korrekte, men intet hjalp på hende desværre. Vi måtte simpelthen have hende liggende mellem benene og så holde hende. 

For børste tænder skal man altså! Det var mega hårdt, men der er jo desværre nogle ting man er nødt til. 

Hun har intet imod tandbørstning nu - og går faktisk selv meget op i, at man skal børste tænder.  

Anmeld Citér

19. januar 2019

Oddi

Profilbillede for Oddi

Min søn har, lige fra han fik sin første tand, hadet at få børstet tænder. Han ville ikke og intet hjalp- herhjemme er tandbørstning ikke til debat, der skal børstet tænder 2 gangen om dagen. Da han var under 2 år holdt vi ham fast. Han lå med hovedet imellem ens ben og hans arme blev holdt fast af ens ben og man kunne åbne munden - han skreg. Men det tager 2 min og så er man færdig og jo ældre han blev jo mindre hysterisk blev han og kunne underholdes med en sang/historie imens.

Idag er han 3 år og vil gerne børste tænder selv- det er helt okay, det får han lov til - men mor eller far børster altid efter bagefter. Han VED at tandbørstning er ikke til debat - så vores hårde arbejde  de første 1,5-2 år af hans liv har givet pote. Og nu ved han, at hvis man fx vil have slik, kage, saftevand osv - så kræver det en lidt mere grundig tandbørstning. 

Indtil man er 10-12 år kan man ikke selv børste tænder ordentligt og det er altså mere synd for et barn at have masser huller der skal fixes som kunne være undgået, end 2X2 minutters gråd dagligt. 

Anmeld Citér

19. januar 2019

Anonym trådstarter

Mange tak, til dem som kom med råd. 

Jeg har i aften lagt hende mellem mine ben og holdt hendes arme med benene, og det fungerede så godt! Hun blev rigtig ulykkelig, men jeg havde mulighed for at børste hendes tænder godt! 

Jeg havde slet ikke tænkt, at holde hende på den måde før, men det virkede. 

Jeg ved godt, at tandbørstningen er nødvendig. Det er derfor jeg søgte råd, af andre forældre herinde. De der er forargede og formanede, jeg spurgte ikke til jeres holdning omkring det, jeg spurgte om råd til hvordan!

Anmeld Citér

19. januar 2019

Ena

Jo hurtigere I vender jeres barn til at få børstet tænder, desto bedre.

Det er virkelig ikke rart, men fuldstændig nødvendigt. Hold fast, anerkend barnets følelser imens det står på:” Ja, det er rigtig træls og du kan ikke lide det” eller noget i den retning og så trøst bagefter. 

Anmeld Citér

19. januar 2019

MorTil3+

Hvorfor ikke prøve med en elektrisk tandbørste inden man bruger tvang, 2 af mine har ikke ku li at få børstet tænder og der virkede denelektriske, så var det sjovt lige pludselig

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.