Opstart i dagplejen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. januar 2019

Oddi

Profilbillede for Oddi

Ja det er meget normalt. Men vil også sige jeg synes 1,5 time alene efter kun 4 dage er voldsomt for en på 10 måneder der ikke er vant til institutionslivet. 

Når jeg har kørt mine ind i vuggestue da de var små hed det typisk: 

Første 1-2 dage, mor er der sammen med baby. 

På 2. Eller 3. Dagen ( afhængig af barnets reaktion og nysgerrighed dernede): mor går kort ( a la 10-15 min). 

3. Eller 4. Dagen: mor går kort igen eller går lidt længere ( måske 30-40 min). Afhængig af barnets reaktion på at mor gik første gang. 

At køre små børn ind tager tid, en 10-14 dage kan man godt regne med, måske endda mere. Og selv efter der er det helt normalt at de stadig har perioder hvor de er kede af det, men forhåbentlig bliver de kortere og kortere. 

Hvis indkøringen ikke fungerer så tag en snak med dagplejemor - det er ikke hende der bestemmer reglerne - det er er samarbejde mellem jer. Men desværre ja er det almindeligt at børnene er kede af det og jeg tror de fleste mødre har stået og grædt ude foran fordi det bare er pose hårdt at aflevere sit barn velvidende at det bare er ked af det. 

Husk dit barn har hele livet været vant til at have sine primære omsorgspersoner omkring sig, og dit barn har endnu ikke lært at mor kommer tilbage igen - og de har ingen tidsfornemmelse, så når mor er væk i 10 min kan det føles som en halv dag for baby - så tag den tid det tager og accepter at det er en enorm omvæltning for både baby og dig og det er helt okay. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. januar 2019

Soonmom

Jeg synes det lyder lidt underligt med fast tid og fra kl 7 mandag bum bum.

Normalt så siger man

Første dag (måske en dag eller to mere afhængig af hvordan barnet tager det) nogle timer med forældre.

Næste skridt 30 min alene

Afhængig ad hvordan det går øger man så, så det måske hedder 2 timer alene.

Synes det er en underlig måde dp køre indkøring hvis i fra første dag har bestemt jer for hvordan resten af ugen skal forløbe  

Men til dit oprindelige spørgsmål, ja nogen børn er svære at indkører end andre og skal have tid 

Anmeld Citér

17. januar 2019

Sprit25

Min ældste tog 1 mdr! Min yngste to dage  såh det er så forskelligt. 

Lyt til dig selv, hvad du føler er rigtigt 

Anmeld Citér

17. januar 2019

grinny

Lykkeligmoraltid skriver:

Nej kun den første dag var jeg der 

Jeg synes det er for lidt du har fået lov til at være der med ham tager i betragtning af den lange tid han faktisk er der alene.

Jeg ville have blevet de første 2-3 dage og derefter langsomt starte op med at være der alene, f.eks. 30 minutter.

Han mister jo sin trygge base hos dig så der skal være en mere glidende overgang 

Anmeld Citér

17. januar 2019

Birthdaybaby

Min den første var os bare super nem at kører ind allerede på 3 dagen klaret han en hel dag uden problemer 

Hvis han er træt når han kommer, lyder det også som en dårlig plan. Jeg synes bestemt det lyder som en rigtig god ide at få talt med dp om hvad der er godt for DIN søn. Og det synes jeg lyder som noget andet end at blive afleveret 8.30, og springe formiddagsluren som han trænger til, over. 

Anmeld Citér

17. januar 2019

Mor-til-Alfred

Profilbillede for Mor-til-Alfred
Gravid

Jeg tænker han er træt på det tidspunkt du afleverer ham på. Hvis han står op kl 05, så skal han sove mindst times tid ved 8 tiden og så igen en lang lur igen efter frokost og frem. Og måske endda også en lille lur om eftermiddagen alt efter humør. 

Prøv mandag at aflevere kl 07 fx. Lad dp putte til morgen lur når hun vurderer han viser træthedstegn. Lad ham vågne der og spise frokost og hent ham så evt

Anmeld Citér

17. januar 2019

CBbaby

Ja det er meget normalt. Men vil også sige jeg synes 1,5 time alene efter kun 4 dage er voldsomt for en på 10 måneder der ikke er vant til institutionslivet. 

Når jeg har kørt mine ind i vuggestue da de var små hed det typisk: 

Første 1-2 dage, mor er der sammen med baby. 

På 2. Eller 3. Dagen ( afhængig af barnets reaktion og nysgerrighed dernede): mor går kort ( a la 10-15 min). 

3. Eller 4. Dagen: mor går kort igen eller går lidt længere ( måske 30-40 min). Afhængig af barnets reaktion på at mor gik første gang. 

At køre små børn ind tager tid, en 10-14 dage kan man godt regne med, måske endda mere. Og selv efter der er det helt normalt at de stadig har perioder hvor de er kede af det, men forhåbentlig bliver de kortere og kortere. 

Hvis indkøringen ikke fungerer så tag en snak med dagplejemor - det er ikke hende der bestemmer reglerne - det er er samarbejde mellem jer. Men desværre ja er det almindeligt at børnene er kede af det og jeg tror de fleste mødre har stået og grædt ude foran fordi det bare er pose hårdt at aflevere sit barn velvidende at det bare er ked af det. 

Husk dit barn har hele livet været vant til at have sine primære omsorgspersoner omkring sig, og dit barn har endnu ikke lært at mor kommer tilbage igen - og de har ingen tidsfornemmelse, så når mor er væk i 10 min kan det føles som en halv dag for baby - så tag den tid det tager og accepter at det er en enorm omvæltning for både baby og dig og det er helt okay. 

Meget enig her! 

Vi brugte 1 måned på indkøring...  og fik aldrig ved gråd. Hun knuselskede sin dagpleje og græd aldrig. Så hvis du har tiden, vil jeg varmt anbefale dig det. 

Ved børnehaven var jeg SÅ dum, at jeg ikke havde afsat så længe til indkøring. Og det har bidt os i røven. Pædagogerne var lidt af en anden skole, og synes der var fint, hun græd lidt. Jeg hr lovet mig selv, at jeg ALDRIG går fra mit grædende barn igen. 

prøv at vende den lidt om. 

Du er sammen med din kæreste hele tiden i 10 måneder. Og pludseligt uden en “forklaring” afleverer han dig til en fremmed dame. Den første dag er han der lidt også aflverer han dig ellers hver dag og går. 

Måske ville det hjælpe, hvis du sad og drak lidt kaffe og viste dit barn, at DU er tryg i situationen og det her er et FEDT at være. 

Det gør du ved at bruge tid sammen med dagplejen og børnene i et godt stykke tid. Nogen børn er hurtigere til at finde sig tilpas og andre har brug for mere tid. 

Men husk, hvis du respekterer hans signaler og mærker efter, hvad du tror er bedst for fir barn? Så får du også et barn med højt selvværd og tro på, at de er vigtige at lytte til. :-) 

der er en del forskning på området. 

Her er en fin artikel om netop emnet indkøring :-) https://www.kristeligt-dagblad.dk/familieliv/den-gode-indkoering-handler-om-tryghed

Anmeld Citér

17. januar 2019

Lykkeligmoraltid

Profilbillede for Lykkeligmoraltid
Birthdaybaby skriver:

Hvis han er træt når han kommer, lyder det også som en dårlig plan. Jeg synes bestemt det lyder som en rigtig god ide at få talt med dp om hvad der er godt for DIN søn. Og det synes jeg lyder som noget andet end at blive afleveret 8.30, og springe formiddagsluren som han trænger til, over. 

Har aftalt jeg kommer over med ham inden han skal sove imorgen så sover han derover og vågner forhåbentlig frisk til formiddagen

Anmeld Citér

17. januar 2019

Soonmom

Har aftalt jeg kommer over med ham inden han skal sove imorgen så sover han derover og vågner forhåbentlig frisk til formiddagen

Hvis han ikke er tryg derover og ikke er tryg ved dp mor, er det så ikke ret dumt at hun skal ligge ham til lur allerede? 
Jeg havde givet ham lur derhjemme og kommet med ham efterfølgende når han var frisk og klar.

Er hun ny dp? - For det er en virkelig mærkelig indkøring

Anmeld Citér

17. januar 2019

Lykkeligmoraltid

Profilbillede for Lykkeligmoraltid
Soonmom skriver:

Hvis han ikke er tryg derover og ikke er tryg ved dp mor, er det så ikke ret dumt at hun skal ligge ham til lur allerede? 
Jeg havde givet ham lur derhjemme og kommet med ham efterfølgende når han var frisk og klar.

Er hun ny dp? - For det er en virkelig mærkelig indkøring

Jeg lytter bare til hendes råd og nej hun har været dp i mange år.. Og de er jo alle sammen forskellige  i hvad de har erfaring i tænker jeg. 

Jeg ved det ikke jeg er i virkelig vildrede her 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.