Hej Trine,
Jeg skriver fordi min søns vuggestue gerne vil have en børnepsykolog til at observere ham med henblik på at forsikre dem om at de håndterer ham korrrekt og sikrer hans fremtidige udvikling. Men det fremstår trods to møder med pædagogerne stadig uklart for mig hvorfor de gerne vil have en psykolog på ham. Hvornår vælger pædagoger at opsøge børnepsykologer? Min mand og jeg har aldrig været bekymrede for vores søns udvikling men han er et intenst barn som har brug for meget stimuli og tryghed fra far og mig. Han er født 1 måned før tid men vi har aldrig oplevet at han var påvirket af det og vejede næsten 3,4 kg og vi har derfor ikke været igennem nogen anden behandling end forældre med børn født til
tiden. Han er super aktiv men er ikke god til at underholde sig selv hvilket betyder at vi er meget “på”. Efter disse to snakke med pædagogerne er vi lidt lost. Bruger man børnepsykologer i ikke-diagnostiske situationer eller tror de at han har en diagnose? De giver udtryk for at de ikke oplever at hans udvikling er bagud tværtimod..
De fortæller at mit barn er meget vellidt af børn og voksne, har et sprog over gennemsnittet, er motorisk fremmelig og har en avanceret humor (hvilket vi godt kan genkende!! Han lader til at forstå ironi). De oplever at han tager rigtig mange indtryk ind og forstår abstrakte sammenhænge hvilket vi godt kan sætte os ind i. De oplever ham ofte frustreret men har svært ved at se hvad han bliver frustreret over (de synes hans reaktioner er inkonsekvente). De siger at han trives godt men kunne trives bedre. Vi har haft en hård indkøring for 8 måneder siden (da han var 1,5 år) men som sluttede rigtig godt. I de efterfølgende måneder efter indkøringen var han glad for vuggestuen. Efter 3 ugers sommerferie ville han dog ikke tilbage. Siden sommer har han generelt enten været ligeglad/ lidt mut over at skulle i vuggestue eller decideret ked af det. Han siger at der er mange børn og veksler meget mellem om han godt kan lide eller ikke kan lide pædagogerne (med undtagelse af én som han altid godt kan lide). I vuggestuen har han svært ved at lege selv hvilket han også har derhjemme. Han elsker musik og sanglege og er fuldt optaget i disse sammenhænge. Han er ret fokuseret på at mor kommer og henter ham og han snakker meget med pædagogerne som ofte ikke forstår alt hvad han siger, hans sætninger er lange og komplicerede og han udtaler ikke alting rigtigt. Han virker lidt reserveret overfor de mindre børn men er relativt interesseret i de større børn. Han skal altid lige bruge lidt tid på at vænne sig til at nu skal vi hjem når jeg kommer og henter ham og det tager måske 5 minutter før vi går ud og tager tøj på. Han har ofte ikke så meget lyst til at vinke og sige farvel til pædagogerne når vi skal gå men følger dog gladeligt med hjem. Han græder ofte i nogle sekunder når vi efterlader ham om morgenen men kommer sig hurtigt over det ifølge pædagogerne. Vi har dog tidligere haft mange måneder med intens gråd i afleveringssituationen hvor det af og til var svært for ham at slippe følelserne efterfølgende. Pædagogerne har givet udtryk for at vi skal forberede ham meget på hvad der skal ske hvilket vi har gjort og de har oplevet forbedring i institutionen efter dette, særligt i afleveringssituationen. Vi oplever ikke rigtig nogen forskel hjemme men har heller aldrig oplevet hans reaktioner som inkonsekvente eller atypiske (han er vores første barn så vi har intet sammenligningsgrundlag). Vi har det rigtig godt med institutionen og er meget trygge ved deres faglighed og pædagogik. Vi oplever at pædagogerne er kærlige, dygtige og omsorgsfulde og de har alle mange års erfaring. De er lidt tilbageholdende med at give mere information omkring hvorfor der skal børnepsykolog på synes jeg og derfor skriver jeg til dig - måske du kan sætte mig ind i hvad de eventuelt tænker/søger/vil have ud af det? Det eneste de giver udtryk for er som sagt hans inkonsekvente reaktioner særligt i overgange og at han er meget kvik (FOR kvik ifølge den ene pædagog) hvilket kan skabe en uoverensstemmelse mellem hans kognitive og følelsesmæssige liv så vidt jeg forstår. Men hvad kan børnepsykologen gøre ved det? Når jeg spørger siger de at børn er forskellige og det er vigtig at kigge på min søn som et individuelt menneske, at de ikke må kategorisere ham og ikke skal genbruge måske upassende gammel erfaring på ham. Måske du kan sætte mig lidt mere ind i deres tankegang? Tak for hjælpen :-) de bedste hilsner Mortil2årig
Trines svar
Kære mor
Tak for dit spørgsmål og undskyld det lidt sene svar. Jeg havde lige en forlængede juleferie.
Først og fremmest skal jeg sige at det er en umulighed for mig at fortælle hvad de tænker. Det er svært at vide præcis og jeg må indrømme at jeg undre mig over at de er så tilbageholdende med hvorfor de mener at det vil være rart med en psykolog indover til at observere.
Det er sådan at man i en daginstitution kan kontakte PPR hvis man som pædagog oplever et barn der på den ene eller anden måde skiller sig ud fra de andre børn.
Det kan være hvis barnet ikke reagere som andre bøn gør i forskellige situationer for eksempel græder meget eller overhoved ikke græder.
Det kan også være hvis barnet slår eller har svært ved at holde fokus på de ting som barnet alderssvarende burde kunne holde fokus på.
Når man som pædagog kontakter PPR er det altså ikke altid med henblik på at få en diagnose /sendt videre til en udredning) eller fordi man mistænker at der er en diagnose.
Ofte er det også for at få nogle nye og mere kompetente øjne på barnet så pædagogerne bedre kan hjælpe barnet med at udvikle sig og øge barnets trivsel.
Når jeg læser din beskrivelse så er der et par ting der stikker ud.
Det virker som om der er noget de ikke fortæller. For når de på den ene side siger at hans udvikling er foran hvad der kan forventes og samtidig siger at de gerne vil sikre hans fremtidig udvikling bliver det lidt uklart.
De siger også at de gerne vil vide hvordan de håndtere ham korrekt.
Den sætning for mig til at tænke at de måske gerne vil presse ham mere på nogle områder men kan være i tvivl om han kan honorere de større krav.
Jeg tænker også at de måske er i tvivl om han har en større eller mindre opmærksomhedsforstyrrelse. Det må man som pædagog ikke udtale sig om og derfor kan de også være en mulighed at de mistænker dette men ikke må sige det.
Igen må jeg understrege at dette jo kun er gætteri fra min side.
Og derfor vil jeg opfordre dig til at kontakte dem og bede dem om, helt konkret at fortælle hvad de tænker en psykolog kan hjælpe dem med og komme med eksempler på hvornår de er i tvivl om hvordan de skal håndtere ham.
Når de også siger at han ofte bliver frustreret og at hans reaktion er inkonsekvent, samt at han springer fra aktivitet til aktivitet og synes der er mange børn. Samt at han virker ligeglad eller mut når han skal i vuggestue så tænker jeg at han måske er et barn der har brug for mindre og faster rammer end de der er lige nu.
Det kan der være mange grund til at et barn har brug for og hvis din søn er en der har brug for det, så skal de måske have hjælp til at finde ud af hvordan de kan organisere sig ud af det, så din søn ikke er så meget i de situationer hvor der er mange mennesker og kaos.
Jeg tror de håber på at psykologen kommer ud og observere din søn og hans adfærd så de på den måde kan finde ud af hvordan de bedste hjælper ham i overgangene.
Måske skal han have nogle billeder(piktogrammer) der viser ham hvordan dagen skal forløbe, eller måske skal han forberedes mere inden de forskellige skift.
Jeg tænker også at de måske kan få nogle redskaber til hvordan de hjælper din søn med at få en større overensstemmelse mellem hans følelser og hans kognitive udvikling.
Jeg håber det giver mening.
Og så ønsker jeg dig og din familie al held og lykke.
Mange hilsner
Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk