4 årig siger far skal bo et andet sted

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.521 visninger
6 svar
10 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. december 2018

Anonym trådstarter

Hej! Min 4 prige datter bliver rigtig nemt sur på sin far. Og det er over helt små ting som at han giver hende en forkert gaffel osv. 

I forbindelse med at hun bliver sur har hun et pr gange det sidste stykke tid sagt du skal bo et andet sted far!

far bliver selvfølgelig ked af det- men min dater har hurtigt glemt det igen og leger så med far som sædvanlig.

hvordan skal vi reagere på dette mon? Og er det overhovedet noget vi skal lægge noget i?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. december 2018

FruStolpe

Anonym skriver:

Hej! Min 4 prige datter bliver rigtig nemt sur på sin far. Og det er over helt små ting som at han giver hende en forkert gaffel osv. 

I forbindelse med at hun bliver sur har hun et pr gange det sidste stykke tid sagt du skal bo et andet sted far!

far bliver selvfølgelig ked af det- men min dater har hurtigt glemt det igen og leger så med far som sædvanlig.

hvordan skal vi reagere på dette mon? Og er det overhovedet noget vi skal lægge noget i?

Jeg ville sige at nej det skal får ikke.

Og så ville jeg ikke gøre mere ud af det. 

Anmeld Citér

30. december 2018

Oddi

Profilbillede for Oddi

Tja - hun forsøger at bestemme alt hvis hun kan. Det gør min 3 årige søn også. Kan også stejle fuldstændig hvis det er forkert skål eller noget. Men altså - det er den han får og så kan vi aftale at vi bruger den anden i morgen. 

Min søn havde også en periode hvor hvor han sagde at han ikke kunne lide far - også efter en konflikt. Så gjorde vi det klart at far blev ked af det når han sagde sådan - og det må I også gøre klart, for det er bare noget hun siger uden at kende betydningen, men hun må forstå at far bliver ked af det og at man ikke gør folk kede af det, også selvom man blev sur. 

Anmeld Citér

30. december 2018

Anonym

Anonym skriver:

Hvad siger I, når hun siger det?

Anmeld Citér

30. december 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg tænker hun sikkert går i institution hvor der er deleforældre og dermed kender til at nogen forældre ikke bor sammen sted. Og derfor bruger hun lige præcis denne sætning når far er "dum". 

Jeg ville bare sige "arh så tror jeg du ville savne far" eller at han ville savne hende eller som en anden siger, blot sige "nej, det skal far ikke " - bare en enkel sætning og så ikke mere fokus på det. 

Anmeld Citér

30. december 2018

Anonym

Jeg ville bare sige “nå, da. Du er rigtig sur på far. Det kan jo ske” også ikke gøre mere ud af det. 

Jeg ville aldrig nogensinde sige, at far blev sur eller ked af det. På den måde lærer du hende, at hun har ansvar for ikke at gøre sine forældre kede af det. Skyld og skam over for forældre er virkelig noget man skal passe på med. 

Det er noget andet, hvis det var en ven eller en, der ikke var forældre. Der kan man godt sige “kan du se, at XX bliver ked af det?”

Men forældrene skal være en sikker base for at fortælle om sine følelser, så hun også kan komme med svære ting, som hun ved kan gøre jer kede af det, men som i måske gerne vil vide. Eks alkohol eller kærester osv :-) 

Men når man er 3 år, så siger man sin mening og prøver at finde ud af, hvilke følelser der er legitime. Og det hænger sammen med et sundt selvværd på sigt. Og husk, at hendes “far skal bo et andet sted” er et udtryk for frustration. Det er aldrig ment som et personligt angreb. 

Du kan jo evt hjælpe hende med at omformulere. Det gør vi herhjemme. “Jeg hører, du er sur på far. Så kan du sige; nu er jeg sur” og på den måde lære hende at fortælle om sit indre følelsesliv :-) 

Anmeld Citér

30. december 2018

Roselil

Profilbillede for Roselil

Jeg tænker det er helt normalt. Far kan sige, at han elsker at bo sammen med hende og mor, at det er helt okay at hun er sur på ham, men at han bliver ked af det når hun siger sådan.

far og mor må gene vise en behersket “ked/vred” reaktion når barnet prøver at være “led”. Forældrene skal spejle hvordan omverdenen ville reagere, ellers får man, efter min mening, hurtigt skabt et asocialt barn der hævder sig over andre.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.