Fadder til venindes børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. december 2018

lottemusen

Til alle jer der skriver, at fadderne ikke må gøre forskel på søskende dvs. hvis de giver gave til fadder barnet, skal de også give til søskende - jeg undrer mig.... 

Jeg tænker, at hvis fadderne ikke må gøre forskel, må forældrene vel heller ikke gøre forskel i valget af faddere. Så må de vælge de samme faddere til alle børn. 

Jeg synes ikke det er særligt hensynsfuldt over for faddere, hvis forældre forlanger gaver til alle børn, når de kun er valgt til at være faddere til et af dem.

Samtidig mener jeg, at børn godt kan lære at der bliver gjort forskel. Og jeg mener heller ikke at de tager skade af det - det har jeg i hvert fald ikke gjort 

Det var bare min tanke...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. december 2018

lottemusen

Mom skriver:

Der kan man da som forældre forklare at barnet får, fordi det er barnets fadder. Det kan børn efter min mening, sagtens forstå.

Det har mine børn på 3 og 6 også sagtens kunne forstå 

Anmeld Citér

27. december 2018

Soonmom

lottemusen skriver:

Til alle jer der skriver, at fadderne ikke må gøre forskel på søskende dvs. hvis de giver gave til fadder barnet, skal de også give til søskende - jeg undrer mig.... 

Jeg tænker, at hvis fadderne ikke må gøre forskel, må forældrene vel heller ikke gøre forskel i valget af faddere. Så må de vælge de samme faddere til alle børn. 

Jeg synes ikke det er særligt hensynsfuldt over for faddere, hvis forældre forlanger gaver til alle børn, når de kun er valgt til at være faddere til et af dem.

Samtidig mener jeg, at børn godt kan lære at der bliver gjort forskel. Og jeg mener heller ikke at de tager skade af det - det har jeg i hvert fald ikke gjort 

Det var bare min tanke...

Der bliver jo gjort forskel i form af at ikke alle fadder giver gave, så derved kan et barn sidder med mange ekstra gaver og et andet "hvorfor får jeg ikke fra den og den?" (børn tænker jo heller ikke over hvem der er deres faddere(mine er for små til at vide det)  så de kan jo bare se at deres søskende får en gabe fra Gurli mens de ikke får noget fra Gurli.

Jeg har aldrig hørt om den regl med at når man er fadder giver man gave til barnet på jul og fødselsdage.  

Det gør vores fadder ikke (kun deres onkler, men det er jo i form af at de er familie og har intet med fadder at gøre) 

Anmeld Citér

27. december 2018

lottemusen

Der bliver jo gjort forskel i form af at ikke alle fadder giver gave, så derved kan et barn sidder med mange ekstra gaver og et andet "hvorfor får jeg ikke fra den og den?" (børn tænker jo heller ikke over hvem der er deres faddere(mine er for små til at vide det)  så de kan jo bare se at deres søskende får en gabe fra Gurli mens de ikke får noget fra Gurli.

Jeg har aldrig hørt om den regl med at når man er fadder giver man gave til barnet på jul og fødselsdage.  

Det gør vores fadder ikke (kun deres onkler, men det er jo i form af at de er familie og har intet med fadder at gøre) 

Jeg forstår godt at børn kan blive kede af det, men fordi nogle faddere ikke giver gaver og andre gør, mener jeg ikke, at de der gør skal kompensere for dem der ikke gør. Og jeg mener ikke, at forældrene kan stille krav til fadderne om gaver til hvem og hvem, det må være helt op til fadderne selv.

Og ja, så er der nogle børn der får og andre ikke. Det har jeg selv oplevet i min egen familie, men undskyld mig, så må forældrene lærer deres børn at alt i verden ikke er retfærdigt og at man ikke bare kan få, fordi andre gør.

Og jeg har heller aldrig hørt om en regel om at faddere SKAL give gaver. Det er vist bare en lyst nogle faddere har  Min ene søn får gaver af hans fadder, den anden gør ikke. Det har både vi forældre og børnene fuldt ud accepteret 

Anmeld Citér

27. december 2018

Bummelummelum

I min familie er det helt normalt, at man giver julegave og fødselsdagsgave, når man er fadder. Det er helt normalt, hvor jeg kommer fra. 

Det har mine gjort, indtil jeg blev konfirmeret, og det samme gælder mine søskendes faddere. Min ene fadder stoppede tidligere (tror jeg var 8 år), så derefter fik mine søskende flere gaver end mig. Det bemærkede min mor med et "Sådan er det, når man har forskellige faddere. Folk har forskellige traditioner, og du får så meget andet til jul." - og det er jo ganske korrekt. Jeg har ikke tænkt over det siden, for sådan var det jo bare. 

I dag er jeg selv fadder for min venindes 1. barn, så det barn får selvfølgelig en julegave og en fødselsdagsgave. Det gør barn nr. 2 ikke, for der har jeg ikke stået fadder.

Jeg tror ikke på, at børn tænker over det, hvis forældrene ellers lægger låg på den snak. Sådan er det. Verden er ikke baseret på milimeter-demokrati, og det er faktisk sundt at lære  

Anmeld Citér

27. december 2018

Ena

Skriv et jule- og fødselsdagskort til alle børnene, måske med en mini-slikpose vedhæftet, så er det løst. 

Anmeld Citér

4. januar 2019

Tommelise

Som jeg læser det, har du lyst til at give dit fadderbarn en gave. Ikke fordi du skal, men fordi du gerne vil.

Hvis det er, som jeg opfatter det, så synes jeg sagtens, du kan give en gave til det barn, som du er fadder til uden at give til de to søskende.

Problemet har aldrig været aktuelt for mig, for de børn, jeg er fadder til, er niecer og nevøer, og dem giver jeg alligevel gaver til.

Jeg er lidt modstander af det der milimeterdemokrati, og det er min opfattelse, at børn bliver mindre jaloux og mindre opmærksomme på, at alle skal have "lige meget" hver gang, hvis forældrene har et lidt afslappet forhold til det.

Hvis man har valgt en veninde som fadder, så synes jeg også, man må regne med, at veninden føler en særlig tilknytning til barnet.

Anmeld Citér

4. januar 2019

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“

Du skriver at du er fadder til venindes barn, men hvis du giver gave til en venindes barn, men ikke de andre, så ser jeg det som problematisk... ville aldrig gøre forskel på en tæt relations børn... og bliver det for dyrt, må man give mindre gaver..- men jeg går ind for, at man giver alle eller ingen...

Jeg er gudmor til 2 og de får begge, samt deres søskende.. men det er også tætte relationer...  ville iøvrigt aldrig påtage mig rollen som gudmor, hvis relationen ikke er yderst vigtig i mit liv...

Anmeld Citér

4. januar 2019

Anonym

Jeg synes det er interressant at der er så mange forskellige holdninger til det her noget jeg troede var en selvfølge. Nå, men jeg blev da klogere.

Hos os forholder det sig således. Jeg er fadder til ét barn og dette barn får til fødselsdag og til jul. Vores børn får ikke gaver af barnets forældre.

Ved de andre børn vi har får to ingen gaver og to får gaver. Det giver ingen problemer. Jeg ville også synes det var surt hvis vi skulle give af pligt til de andre børn. Jeg synes bare man skal gøre som man lyster. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.