Jule-dilemmaet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. december 2018

Kay

Jeg tænker, at hvis jeg som familie fandt ud af efter jul at grundende til at I som familie meldt afbud til jul var sådan nogle ting som man kunne havde fikset hvis man havde snakket sammen om tingene inden så var jeg blevet rigtig ked af det 

Vi fejre jul med min familie hvert anden år og der overnatter vi også og det er en af de få (som i den og så nytårsaften) mine børn får lov til at være vågne til de dejser om på skødet af mor eller far

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. december 2018

321

Profilbillede for 321
Super_Mor skriver:

Hej alle på baby.dk, jeg står i et 'forkælet' dilemma angående hvor vi skal holde jul i år.

Først får i historien; 

Min mand og jeg har en søn på 18 måneder og jeg er højgravid. Vi er inviteret hjem til mine forældre hvor min søster og hendes familie også kommer. Der bliver en smule trængt da vi alle skal sove i huset. Det tager MINDST 1 timer at putte vores søn, hvilket sikkert midt i ris a la manden. Sidste år sov min mand og jeg sammen på en lille madras og sønnen i barnevognskassen. I år kan jeg IKKE komme ned på en madras. Vores søn vågner kl 5 og vi vil nødigt vække hele huset. D. 25. holder mine forældre julefrokost for alle mine søskende og deres børn. Vi snakker derfor om at holde jul alene = Jeg kan sove i min seng. Vores søn bliver ikke forvirret omkring putteritual. Vi vækker ikke resten af huset. MEN som højgravid kan jeg ikke formå at trylle en julemiddag frem. Men her bliver barnet ikke forstyrret af larm om aftenen fra julefesten. Vores søn er meget social og vil helt sikkert elske juleaften. Det er udelukkende mit overskud som gravid og som mor det handler om. Fest to dage i træk bliver hårdt.

Hvad ville i gøre?

1) holde jul hos familien, med tanken om at det kun 2-3 dage med kaos. Vi elsker jul og traditionen og min mand især glæder sig til at danse om juletræ i løbet af dagen d 24 med vores søn.

2) holde jul alene, vidende at vi kan åbne gaver og danse om juletræ til julefrokosten d. 25 med vores søn. Her bliver der ikke julemad, men vi køber da et lille juletræ og opretholder de traditioner vi kan 2 voksne og 1 barn. 

Hvad ville du gøre? 

Bestille et hotel værelse i nærheden hvis I ikke har mulighed for at tage hjem den 24. December

Anmeld Citér

16. december 2018

Mor På Barsel

Jeg svarer lige samlet på alle jeres skønne inputs :-) 

Først og fremmest vil jeg lige understrege at mine forældre er helt forstående overfor at jeg har svært ved at træffe valget i år. Jeg er meget tæt med mine forældre og der er ingen gråzoner i dilemmaet som de ikke kender til. Min far, så skøn som han er, har bestilt kalkun så der er nok til os - for han mener at han kender sin datter og ved at hun nok skal komme hjem til ham til jul, uanset hvor længe jeg er om beslutningen. Mine forældre er meget søde og alt for forstående.

Vi har ikke mulighed for at køre hjem. Vi har ikke bil og bor 1 times kørsel derfra. Så det er enten/eller.

Rigtig mange af Jer siger egentligt at jeg skal stoppe med at tage sorgerne på forskud. I har ret. Jeg er en rigtig høne-mor. Måske kan vi trække vores søn til efter ris a la manden - hvis vi får den inden julegaverne som vi plejer. Så går jeg/min mand kun glip af dans og gaveåbning og så kan vi åbne gaver sammen senere når vores dreng sover. 

Jeg må prøve at finde modet frem - det er jo kun nogle dage 

Anmeld Citér

16. december 2018

Babilooo

Super_Mor skriver:

Først og fremmest vil jeg lige understrege at mine forældre er helt forstående overfor at jeg har svært ved at træffe valget i år. Jeg er meget tæt med mine forældre og der er ingen gråzoner i dilemmaet som de ikke kender til. Min far, så skøn som han er, har bestilt kalkun så der er nok til os - for han mener at han kender sin datter og ved at hun nok skal komme hjem til ham til jul, uanset hvor længe jeg er om beslutningen. Mine forældre er meget søde og alt for forstående.

Vi har ikke mulighed for at køre hjem. Vi har ikke bil og bor 1 times kørsel derfra. Så det er enten/eller.

Rigtig mange af Jer siger egentligt at jeg skal stoppe med at tage sorgerne på forskud. I har ret. Jeg er en rigtig høne-mor. Måske kan vi trække vores søn til efter ris a la manden - hvis vi får den inden julegaverne som vi plejer. Så går jeg/min mand kun glip af dans og gaveåbning og så kan vi åbne gaver sammen senere når vores dreng sover. 

Hvad med at sørge for en lang lur i løbet af dagen. Måske lidt senere end normal - så burde det da ikke være urealistisk at nå en runde rundt om juletræet og gaveudpaknimg for et barn på 17 mnd. Min søn var 6-7 mnd første jul og holdt sig vågne til vi tog hjem kl 22.00. Sov lidt i vores arme.

Anmeld Citér

17. december 2018

Lje

Dejlige forældre, du har, lyder det som . Måske de endda er med på, at programmet kan ændres lidt for jeres skyld? Så gaver og juletræ måske er inden maden (eventuel kun gaver for jeres barn hvis de voksne vil vente)? Udelukkende ud fra min egen præference, at jeg til hver en tid ville holde jul med familie, hvis jeg havde muligheden (og som højgravid lade mig servicere med julemad og værtskab).

Vi har aldrig fået det der 'at trække den' og 'vågne til de segner' til at fungere. Det er endt med skrig, skrål, kaos, en ødelagt aften og en ødelagt dag dagen efter. Så vi er på regelmæssighed og rutiner. Uden jeg er en høne-mor af den årsag. 

Til gengæld har vi i vores familie altid holdt jul efter 'laveste fællesnævner'. Det vil sige både efter et kolikbarn, en gammel tante (vi spiste julemiddag kl. 16) og nu vores søn, hvor juletræ og gaver (og leg) er tidligt på eftermiddagen efterfulgt af julemiddag og putning af barn. Efterfulgt af ris a la mande og gaver til de voksne.

Så måske en fleksibel jul (så I kunne nå så meget som muligt med en frisk og glad søn) kunne være vejen frem? Og at I lige ser på, om sovemuligheden kan forbedres 

Vh.

Anmeld Citér

17. december 2018

Hjemmegaaende

Vi spiser risalamande om eftermiddagen, netop så det hele passer bedre med børnene. Måske det var løsningen? Jeg går ikke ind for at trække puttetider mm. 

Anmeld Citér

17. december 2018

Anonym

Jeg ville(har gjort) droppe at tænke praktisk i forhold til puttetider. Lad ham hygge sig, måske giver han “tegn” til at det er sengetid eller måske luller han bare rundt, putter lidt hos jer, lægger sig på sofaen eller lignende. 

Jeg ville helt klart tage afsted. 

Har I kørekort? Du skriver I ikke har bil. Men er det en mulighed at I evt. kan låne dine forældres(hvis de har) og så komme med den dagen efter og så “rejse” hjem som I ankom? Det ville jo være en fin løsning i forhold til at sove i egen seng. 

Anmeld Citér

17. december 2018

Oddi

Profilbillede for Oddi

Som jeg forstår de fleste småbørns forældre så ændre julens rækkefølge og traditioner sig altså hurtigt når man får børn. 

Voksne kan snildt trække maden og først danse om træet kl 21 - den går ikke med små børn, der er de fleste ved at være brugte og for trætte. 

Nu er vores søn 3 år og har derfor holdt jul 3 gange. Vi har hver gang holdt en børne jul om eftermiddagen, hvor han har pakket gaver op og vi har gået om træet og sunget børne julesange. Så han også er med til det - for en 1-2-3 årig kan have svært ved at holde sig vågen, hvis de voksne først plejer at gøre de ting kl +21. Så har vores søn måske åbnet en enkelt gave efter maden, mødt julemanden og nåede han at danse med så var det super - men vi havde jo gjort det tidligere så nåede han det ikke gik det nok. Var der gaver han ikke nåede at åbne blev de åbnet dagen/dagene efter. 

Min fornemmelse er, og vi har mange små børns forældre i vores vennekreds, at man tilpasser måden at holde jul på med de børn der er og den alder de har. 

Og ja man misser en masse ting som forældre, må spise koldt mad, få en skål ris a la mande efter de andre ( hvis de altså ikke kan vente på en) og åbne gaver lidt forskudt, sådan er livet når man har små børn. Det er ‘heldigvis’ kun for en kort periode af ens liv 

Anmeld Citér

19. december 2018

Tine B

Tjullehej skriver:

Jeg ville være fløjtende ligeglad med putteritual og bare lægge når barnet var ved at dejse lidt om der er ikke jul så tit. 

Og om andre larmer omkring mit puttede barn har aldrig rørt mig. Derfor har jeg kunne putte børn i alle situationer - på sofaer midt i et larmende værelse

Det er bare ikke alle det kan lade sig gøre for - uanset om man har forsøgt siden barnet blev født.. 

Vores datter dejser ikke bare om, de gange vi har forsøgt, har hun holdt sig vågen indtil vi aktivt puttede hende, hvilket endte med skrig og laaaaang tid om at falde i søvn + 1-3 ødelagte dage efterfølgende.. 
Da hun var spæd gjorde vi alt for at larme - støvsugede, hørte høj musik, snakkede, tog ikke hensyn når vi havde gæster mv, men vi var til sidst nødt til at begynde at tage hensyn og være stille, ellers sov hun ganske enkelt ikke.. 

Til TS: Når det så er sagt, så ville jeg (forudsat du kan sove et bekvemt sted) tage afsted, forsøge at putte lidt senere eller evt bare spise en skål ris a la mande senere end de andre, hvis puttetiden ikke kan forkortes/rykkes.. Og så ville jeg forvente, at familien ikke bliver trælse over at et barn vågner tidligt og larmer lidt.. Så må de jo evt tage ørepropper i  

Anmeld Citér

19. december 2018

Sprit25

Sjovt jeg kan næsten ikke huske, hvordan vi gør. 

Jeg mindes at vi gør sådan: 

17.30 - 18: aftenmad

Derefter kommer julemanden også citronfromage (nej vi får ikke risalamande) 

19.00 danser vi lidt. 

Kort efter åbner mine børn lidt pakker også putter jeg dem. Imens rydder familien op efter maden også julehygger vi

Jeg er modstander af at rykke julen til om eftermiddagen, for mig er disneys juleshow starten på juleaften. Men din familie virker som typen, der er mega villig til kompromis. Tag hjem til dem, hold jul! Vi har kun hinanden i så kort tid

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.