Jule-dilemmaet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.617 visninger
21 svar
24 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. december 2018

Mor På Barsel

Hej alle på baby.dk, jeg står i et 'forkælet' dilemma angående hvor vi skal holde jul i år.

Først får i historien; 

Min mand og jeg har en søn på 18 måneder og jeg er højgravid. Vi er inviteret hjem til mine forældre hvor min søster og hendes familie også kommer. Der bliver en smule trængt da vi alle skal sove i huset. Det tager MINDST 1 timer at putte vores søn, hvilket sikkert midt i ris a la manden. Sidste år sov min mand og jeg sammen på en lille madras og sønnen i barnevognskassen. I år kan jeg IKKE komme ned på en madras. Vores søn vågner kl 5 og vi vil nødigt vække hele huset. D. 25. holder mine forældre julefrokost for alle mine søskende og deres børn. Vi snakker derfor om at holde jul alene = Jeg kan sove i min seng. Vores søn bliver ikke forvirret omkring putteritual. Vi vækker ikke resten af huset. MEN som højgravid kan jeg ikke formå at trylle en julemiddag frem. Men her bliver barnet ikke forstyrret af larm om aftenen fra julefesten. Vores søn er meget social og vil helt sikkert elske juleaften. Det er udelukkende mit overskud som gravid og som mor det handler om. Fest to dage i træk bliver hårdt.

Hvad ville i gøre?

1) holde jul hos familien, med tanken om at det kun 2-3 dage med kaos. Vi elsker jul og traditionen og min mand især glæder sig til at danse om juletræ i løbet af dagen d 24 med vores søn.

2) holde jul alene, vidende at vi kan åbne gaver og danse om juletræ til julefrokosten d. 25 med vores søn. Her bliver der ikke julemad, men vi køber da et lille juletræ og opretholder de traditioner vi kan 2 voksne og 1 barn. 

Hvad ville du gøre? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. december 2018

Soonmom

Altså nu betyder julemad overhovedet ikke noget for mig, men fornemmer lidt det gør for jer når det står som minus? Så kan manden ikke bare lave noget? - I behøver jo ikke en kæmpe menu, men kan nøjes med de ting i kan lide 

Jeg ville holde jul hjemme og pakke gaver op som normalt og så tage til julefrokosten dagen efter 

Anmeld Citér

16. december 2018

Mor På Barsel

Soonmom skriver:

Altså nu betyder julemad overhovedet ikke noget for mig, men fornemmer lidt det gør for jer når det står som minus? Så kan manden ikke bare lave noget? - I behøver jo ikke en kæmpe menu, men kan nøjes med de ting i kan lide 

Jeg ville holde jul hjemme og pakke gaver op som normalt og så tage til julefrokosten dagen efter 

Min mands gastronimiske færdigheder er begrænsede. Han er bedst til at lave pizza, tortillas, pita, sandwich. Derudover tror jeg vi begge vil prioritere samværet og hyggen som familie højest, hvis vi holder jul alene. Fremfor at bruge tid på at lave noget der minder om julemad men ikke måler sig med det vi 'går glip af', tror jeg hellere vi helt vil skrotte maden. Julemaden betyder meget for mig, hvis vi er hos mine forældre.

Det aller største dilemma er putteritualet for vores søn og den der følelse man har når ens barn sover om at alle andre skal holde stemmerne i et roligt toneleje. En følelse jeg ikke gider sidde med juleaften. Men med andre småbørn i huset og forældre der skælder dem ud, er det svært ikke at have den følelse. Så hellere bare holde jul hos os selv.

Anmeld Citér

16. december 2018

ErDuHerIkkeSnart

Jeg ville helt sikkert holde med familien og se lidt stort på lidt kaos, eventuelt bruge den kommende uge på at få forkortet puttetiden, så er den alligevel klaret inden baby kommer. Se lidt stort på sengetid og put når det bedst muligt passer ind i aftenen.

Men hvis det passer jer bedst at være alene, ville jeg sende manden i køkkenet og lave noget han synes er lækkert - julemad eller ej.

God jul!

Anmeld Citér

16. december 2018

esioul

Super_Mor skriver:

Hej alle på baby.dk, jeg står i et 'forkælet' dilemma angående hvor vi skal holde jul i år.

Først får i historien; 

Min mand og jeg har en søn på 18 måneder og jeg er højgravid. Vi er inviteret hjem til mine forældre hvor min søster og hendes familie også kommer. Der bliver en smule trængt da vi alle skal sove i huset. Det tager MINDST 1 timer at putte vores søn, hvilket sikkert midt i ris a la manden. Sidste år sov min mand og jeg sammen på en lille madras og sønnen i barnevognskassen. I år kan jeg IKKE komme ned på en madras. Vores søn vågner kl 5 og vi vil nødigt vække hele huset. D. 25. holder mine forældre julefrokost for alle mine søskende og deres børn. Vi snakker derfor om at holde jul alene = Jeg kan sove i min seng. Vores søn bliver ikke forvirret omkring putteritual. Vi vækker ikke resten af huset. MEN som højgravid kan jeg ikke formå at trylle en julemiddag frem. Men her bliver barnet ikke forstyrret af larm om aftenen fra julefesten. Vores søn er meget social og vil helt sikkert elske juleaften. Det er udelukkende mit overskud som gravid og som mor det handler om. Fest to dage i træk bliver hårdt.

Hvad ville i gøre?

1) holde jul hos familien, med tanken om at det kun 2-3 dage med kaos. Vi elsker jul og traditionen og min mand især glæder sig til at danse om juletræ i løbet af dagen d 24 med vores søn.

2) holde jul alene, vidende at vi kan åbne gaver og danse om juletræ til julefrokosten d. 25 med vores søn. Her bliver der ikke julemad, men vi køber da et lille juletræ og opretholder de traditioner vi kan 2 voksne og 1 barn. 

Hvad ville du gøre? 

Ingen af delene. jeg ville invitere familien hjem og så kunne i hver især komme med noget og hjælpe hinanden.  Så er i sammen og i kan komme i jeres egen seng. 

Anmeld Citér

16. december 2018

A38

Har I mulighed for at køre hjem om aftenen, så du kan sove i din egen seng?

Selvfølgelig kender I jeres søn bedst, men måske er hele jule-virakken så overvældende og vildt, at han simpelthen bare falder tungt i søvn og ikke bemærker at der snakkes, larmes og hygges i øvrige dele af huset. Jeg kan godt forstå behovet for at holde fast i rutiner og ro, men jeg tror ikke jeg ville tage sorgerne på forskud. Og mht at stå op klokken 5, så tænker jeg det er en del af pakken, når dine forældre inviterer jer og resten af familien til overnatning.

Jeg ville personligt give det et forsøg med at komme hjem til mine forældre juleaften, men kan godt forstå hvis du ikke orker det som højgravid.

Anmeld Citér

16. december 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

Kan I finde et sted hvorfra I kan købe tilberedt eller i det mindste forberedt julemad? Hvis det bare er lavet ordentligt kan det måske være ganske fint og så er det måske nok på et niveau hvor manden kan håndtere det.

Anmeld Citér

16. december 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Super_Mor skriver:

Først får i historien; 

Hvad ville i gøre?

Hvad ville du gøre? 

Har du snakket med din familie om det? Og så finde en løsning? De ved vel at jeres søn kan vågne tidlig,t? 

Tag noget med han kan hygge med om morgenen,? 

Og de ved du er højgravid og hvornår små børn kan være.

Anmeld Citér

16. december 2018

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jeg ville nok holde jul med familien. Synes også der er noget I at vise børn at juletiden er en familietid og vise de traditioner familier hver især har, jeg synes julen er børnenes fest og de skal have lov at opleve den med sin familie, opleve julemanden og den julehygge der er. Men jeg er så også af den overbevisning at det ikke gør noget at børns ritualer, puttetider osv rykkes lidt når det er særlige lejligheder - så her putter vi når vores søn er træt og har fået nok og ikke så meget med fokus på tidspunkt osv. 

Jeg er selv højgravid og kan godt forstå du ikke kan sove på en dum lille madras, havde jeg heller ikke kunnet. Er der ikke andre muligheder mht sovepladser?.. Evt at din mand sover på sofaen eller I selv medbringer en dobbeltseng luftmadras? - Alternativt kunne I jo putte jeres søn når han er træt og så køre hjem et par timer senere, kræver selvfølgelig at I ikke bor i den anden ende af landet. Og at han vågner tidligt er rimelig almindeligt med små børn - så det ville jeg se som en selvfølge der (desværre) følger med jeres besøg når I nu var inviteret til overnatning. 

Og vælger I at komme juleaften er der jo ingen der siger I SKAL komme 25. dec også. 2 familiedage i træk synes vi herhjemme er meget med små børn der egentlig helst gerne vil lege med det nye legetøj i nattøj.  Kør hjem om formiddagen eller tag hjem tidligt hvis I føler for det. 

Anmeld Citér

16. december 2018

Babilooo

Jeg ville være fløjtende ligeglad med putteritual og bare lægge når barnet var ved at dejse lidt om der er ikke jul så tit. 

Og om andre larmer omkring mit puttede barn har aldrig rørt mig. Derfor har jeg kunne putte børn i alle situationer - på sofaer midt i et larmende værelse

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.