Far vil ikke have at søn drikker mælk

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. december 2018

Anonym

Altså der er jo lavet enormt meget forskning, som viser, at mælk ikke er sundt. Ser man i andre lande, så er der rapporter, der også beviser dette. Det skyldes, at mælk er sammensat af hormoner fra koen. Nogle hormoner, som mennesket ikke har godt af. I Norge anbefaler man noget helt andet. 

Også skal man huske, at forskning er sponsoreret af nogen forskellige mennesker. I DK er det blandt andet Arla der forsker i mælkens sundhed.

men her er eksempelvis en artikel, som forklarer hvorfor mælk giver en øget risiko for en højere dødelighed (især for kvinder) ved et indtag på over 3 glas mælk om dagen. Det er slet og ret hormonforstyrrende for kvinder - det er det faktisk sort på Hvidt. Ligesom et højt indtag af soyaprodukter. 

Derudover, så anbefaler man generelt, at hvis mam har hudproblemer, så skal man holde sig fra mælk, da de mange hormoner giver hud problemer. Og hvis man har allergi og eksem, så anbefaler man, at man ikke drikker mælk i store mængder, da mælk får kroppen til at danne slim. Min datter har astma og allergi og går på riget, hor vi netop garn fået info om dette. 

Og nej, jeg er ikke veganer. Og jeg holder ikke mit barn helt fra mælk. Men hun får det ikke hjemme eller rent i børnehaven. Men hvis kogen har bagt boller eller lavet mad med det, så ville jeg aldrig sige noget. 

Og ja, i kan finde meget forskning, der siger det modsatte. Men jeg stoler ikke så meget på den danske forskning, da Arla tit er med inde over her. 

https://videnskab.dk/krop-sundhed/tre-glas-maelk-om-dagen-koblet-til-oget-risiko-dod

så hos os er mælk på linje med juice. Det er okay at drikke - og det er fint med lidt. Men det er ikke en gulerod. Men generelt så holder vi os fra det, da vores datters hus bliver væsenligt forværret.

i øvrigt - der er kun ca 130 gr. Kalk i 100 gram mælk. I sesamfrø er der ca 900 på 100 gr... 

så mælk er faktisk ikke er særlig god kilde til kalk. Det var et salgstrick ArLA brugte i 80’erne. Hvor mælken var nutidens spelt og blåbær.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. december 2018

Mor På Barsel

Desværre har debatten taget en spænende, men for TS en ubrugelig drejning. Jeg holder mig til TS' frustration.

Din mand og dig skal tage en snak om hvor hans statement kommer fra. I kan også sammenligne foskning der understøtter jeres holdninger. For som mange herinde skriver, er der delte meninger om komælk. Hvis din kærestes (nye?) holdning er seriøs, skal i finde et kompromis. Eksempelvis at jeres dreng kun må indtage den anbefalede mængde mælkeprodukt. Eller at han skal drikke vand til måltiderne og mælk er forbeholdt morgen/aften.

Jeg synes det er vigtigt at respektere hinandens holdninger, uanset hvilken side man hælder til. Igen; i skal finde et kompromis - ingen af jer har ret, skal være udgangspunktet.

Man forbinder eksempelvis indtagelse af komælk i barndommen med overvægt senere i livet. Man ser mælk som et vigtigt kalktilskud. Kan overvægt undgås selvom man drikker mælk? Kan kalk indtages i andre former end komælk?

Anmeld Citér

16. december 2018

Ena

Super_Mor skriver:

Desværre har debatten taget en spænende, men for TS en ubrugelig drejning. Jeg holder mig til TS' frustration.

Din mand og dig skal tage en snak om hvor hans statement kommer fra. I kan også sammenligne foskning der understøtter jeres holdninger. For som mange herinde skriver, er der delte meninger om komælk. Hvis din kærestes (nye?) holdning er seriøs, skal i finde et kompromis. Eksempelvis at jeres dreng kun må indtage den anbefalede mængde mælkeprodukt. Eller at han skal drikke vand til måltiderne og mælk er forbeholdt morgen/aften.

Jeg synes det er vigtigt at respektere hinandens holdninger, uanset hvilken side man hælder til. Igen; i skal finde et kompromis - ingen af jer har ret, skal være udgangspunktet.

Man forbinder eksempelvis indtagelse af komælk i barndommen med overvægt senere i livet. Man ser mælk som et vigtigt kalktilskud. Kan overvægt undgås selvom man drikker mælk? Kan kalk indtages i andre former end komælk?

Jeg kan ikke finde et eneste indlæg i denne tråd, der ikke er relevant i debatten om trådstarters problem. Alle indlæggende må da være interessant for trådstarters, i forbindelse med den uenighed der er mellem hende og hendes mand... 

Anmeld Citér

16. december 2018

Tommelise

For mig minder det lidt om debatten om gluten.

Der er godt nok mange, der tror, at det er sundt at spise glutenfrit, hvilket det ikke er, medmindre man har allergi.

Anmeld Citér

16. december 2018

Tommelise

Tommelise skriver:

For mig minder det lidt om debatten om gluten.

Der er godt nok mange, der tror, at det er sundt at spise glutenfrit, hvilket det ikke er, medmindre man har allergi.

Og der skulle selvfølgelig stå cøliaki - ikke allergi.

Anmeld Citér

16. december 2018

Anonym

IenFart skriver:

Jeg ser ingen i tråden sige at komælk er nødvendigt. Kalken og de øvrige vitaminer og mineraler i mælk er nødvendig men kan fås på andre måder.

Men det er ikke ensbetydende med at det er usundt.

TS spørger selv om ikke hendes dreng "selvfølgelig skal have mælk." Og jeg siger bare, som svar til det at nej, det er ikke selvfølgelighed at børn eller nogen som helst andre SKAL drikke mælk. TS udtrykker selv en forestilling om at mælk er en nødvendighed, og det var det jeg forholde mig til 

Anmeld Citér

16. december 2018

Anonym

Anonym skriver:

Godmorgen  

Min kæreste / børns far siger at mælk er usundt og at han ikke vil have vores 6 årig dreng skal drikke mælk.. han står og siger det foran vores dreng.

Jeg siger jo selvfølgelig at han selvfølgelig skal drikke mælk og at det ikke er usundt..  

Kan i hjælpe mig? 

Selvfølgelig skal han have mælk ikke? 

Er det usundt??

Drikker jeres børn mælk?

Han har i bund og grund ret 

mælk er lavet til kalve der har en meget højere vækst øgning ens os - der er 3 gange så meget protein i ko mælk som der i modermælk - 

Børn der får modermælk erstatning er i højere risiko for at være overvægtige som voksne pga. Alle de proteiner i mme lavet på ko mælk 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.