Altså der er jo lavet enormt meget forskning, som viser, at mælk ikke er sundt. Ser man i andre lande, så er der rapporter, der også beviser dette. Det skyldes, at mælk er sammensat af hormoner fra koen. Nogle hormoner, som mennesket ikke har godt af. I Norge anbefaler man noget helt andet.
Også skal man huske, at forskning er sponsoreret af nogen forskellige mennesker. I DK er det blandt andet Arla der forsker i mælkens sundhed.
men her er eksempelvis en artikel, som forklarer hvorfor mælk giver en øget risiko for en højere dødelighed (især for kvinder) ved et indtag på over 3 glas mælk om dagen. Det er slet og ret hormonforstyrrende for kvinder - det er det faktisk sort på Hvidt. Ligesom et højt indtag af soyaprodukter.
Derudover, så anbefaler man generelt, at hvis mam har hudproblemer, så skal man holde sig fra mælk, da de mange hormoner giver hud problemer. Og hvis man har allergi og eksem, så anbefaler man, at man ikke drikker mælk i store mængder, da mælk får kroppen til at danne slim. Min datter har astma og allergi og går på riget, hor vi netop garn fået info om dette.
Og nej, jeg er ikke veganer. Og jeg holder ikke mit barn helt fra mælk. Men hun får det ikke hjemme eller rent i børnehaven. Men hvis kogen har bagt boller eller lavet mad med det, så ville jeg aldrig sige noget.
Og ja, i kan finde meget forskning, der siger det modsatte. Men jeg stoler ikke så meget på den danske forskning, da Arla tit er med inde over her.
https://videnskab.dk/krop-sundhed/tre-glas-maelk-om-dagen-koblet-til-oget-risiko-dod
så hos os er mælk på linje med juice. Det er okay at drikke - og det er fint med lidt. Men det er ikke en gulerod. Men generelt så holder vi os fra det, da vores datters hus bliver væsenligt forværret.
i øvrigt - der er kun ca 130 gr. Kalk i 100 gram mælk. I sesamfrø er der ca 900 på 100 gr...
så mælk er faktisk ikke er særlig god kilde til kalk. Det var et salgstrick ArLA brugte i 80’erne. Hvor mælken var nutidens spelt og blåbær.