De der svigermødre...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. december 2018

Babilooo

Ena skriver:

Dine svigerforældre har ikke noget at gøre i jeres økonomi og I skal bare have signaleret tydeligt hurtigst muligt, at de skal blande sig helt udenom. Fortæl dem intet og undvig at svare, hvis de spørger. Jeg ville blive vred, hvis mine forældre blandede sig på den måde og kommenterede negativt på vores forvaltning af vores penge. 

Synes det kommer an på hvordan pengene forvaltes. Hvis man ser på luksusfælden er der godt nok mange unge som havde haft gavn SF at forældrene ikke bare lod dem flyve uden lige at checke en gang imellem fra 18 års alderen.

Det er dyrt at sidde i hus og hvis man fx er 23 er det altså ikke altid man helt selv kan overskue hvad der kan opstå. Blot som eksempel. 

Jeg synes faktisk det er ok at beskrive hvordan det hænger sammen - for at skabe ro. Og så samtidig frabede sig at blive udspurgt mere.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2018

Babilooo

Tjullehej skriver:

Synes det kommer an på hvordan pengene forvaltes. Hvis man ser på luksusfælden er der godt nok mange unge som havde haft gavn SF at forældrene ikke bare lod dem flyve uden lige at checke en gang imellem fra 18 års alderen.

Det er dyrt at sidde i hus og hvis man fx er 23 er det altså ikke altid man helt selv kan overskue hvad der kan opstå. Blot som eksempel. 

Jeg synes faktisk det er ok at beskrive hvordan det hænger sammen - for at skabe ro. Og så samtidig frabede sig at blive udspurgt mere.

Vi står og skal have nyt tag - det er 400000.

reperation af bil og service kan hurtigt blive mange tusinder om året

Anmeld Citér

15. december 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
Tjullehej skriver:

Men TS virker bare ikke som Luksusfælden typen, synes du?. De har styr på budget og opsparing og bruger ikke mere end de har råd til. 

Det er fint man som forældre guider sine børn inden de skal til at afsted og den første tid tjekker op på dem og hører hvordan det går. Men man skal også give slip og så lade dem vide at man er der, hvis der skulle opstå noget. Så længe TS og kæreste ikke virker nervøse over situstionen, burde forældrene også tage det roligt. 

Anmeld Citér

15. december 2018

*Toffee*

Tjullehej skriver:

Enig i det ovenstående. Hvis I holder meget af at bruge penge kan det altså give andre ticks.

specielt når man ved hvor dyrt set kan være at bo i hus. Måske ser hun flere ting end I gør. Man skal fx ikke kun kunne sidde i et hus .. men gerne have en opsparing til de ting der nu går galt - og tro mig der er altid noget. En dør, et vindue, en ny terrasse, tag, osv.

I kan eventuelt vise et budget hvor der også er indregner nogle uforudsete ting. Og hvis I ikke har et budget med en sådan post - så skal I måske til at have det. Jeg synes i hvert dal vi I 9 år har brugt mange hovsa penge på havelåge... osv osv

Voksne mennesker skal ikke sidde og vise deres forældre et budget for at overbevise dem om at de har styr på økonomien  Det kommer helt grundlæggende ikke dem ved.

Anmeld Citér

16. december 2018

Ena

Tjullehej skriver:

Hun skriver at de aldrig bruger penge, de ikke har, men at de har styr på økonomien, budget og opsparing. 

Det lyder ikke som et luksusfælde-tilfælde. Og hvis de var, er svigerforældrenes tilgang fuldstændig håbløs. 

Anmeld Citér

16. december 2018

ErDuHerIkkeSnart

Mor11 skriver:

Men er det rimeligt at man som voksent menneske skal sidde og redegøre for og fremvise et budget til sine forældre, for at få deres respekt? I min verden burde det være nok at sige "ro på, vi har skam regnet på og tænkt over tingene.. vi ved det godt" det virker ikke til TS og kæreste nogensinde har måtte låne penge af forældrene eller er blevet sat på gaden eller lign, der kunne give nogen anledning til at tro at de lever over evne. 

Som hun skriver har de budget, forbrugs og opsparingskonto og bruger aldrig mere end de har. Så skal forældrene vel ærlig talt bare lære at stole på dem og respektere deres valg i livet. Det ser jo ud som om de er blevet opdraget helt fornuftigt.  

Jeg skulle til at skrive det samme. Ikke om jeg på vilkår ville nedværdige mig, som den grandvoksne kvinde jeg er, til at fremlægge et budget for mine (sviger)forældre for at vinde deres anerkendelse.

Andres eventuelle holdning til min økonomi må være deres egen hovedpine, min økonomi vedrører ikke andre end mig selv, min mand og min bankrådgiver.... og det interesserer mig egentlig ikke, hvad min svigermor måtte mene i den sammenhæng

Anmeld Citér

16. december 2018

Anonym trådstarter

Tjullehej skriver:

Ja, men nu har vi jo bil, så det er vi klar over. Den er bare meget lille. Vi kan have 2 netto poseł bag i

Anmeld Citér

16. december 2018

Mortilah

Tjullehej skriver:

Ja det KAN det.. men vi har så også 3 biler og flere huse. Her kommer altså ikke lige uventede regninger i den størrelse. Bilerne er der serviceaftaler og garantier på. Alt er forsikret. Vi kender vores udgifter. Max et styks nyt hvidevare indimellem. 

Man kan godt gardere sig mod kæmpe udskrivninger.

Anmeld Citér

16. december 2018

Anonym

Jeg ville sige fra. I skal slet ikke begynde at lægge budget frem for dem. De skal ikke godkende hvad i gør. Jeg ville nok forberede mig grundigt på, hvordan jeg bedst fik sagt fra overfor dem og bedt dem om at respektere at deres kontrol og indflydelse ophørte da deres søn blev voksen. 

Anmeld Citér

16. december 2018

Babilooo

Til alle jer der skriver at hun slet slet ikke skal blande sig.. det er da rigtigt at ens forældre skal lade en flyve og klare sig selv når man har 18 - så er man ikke længere deres ansvar.

Men - i mine øjne kan man da godt søge råd hos sine forældre og tage dem med på beslutninger (som i sidste ende er ens egne).. specielt i de første år når man er flyttet hjemmefra og skal stå på egne ben købe bil og hus for første gang. Jeg kunne d aldrig finde på at købe et hus min mor ikke havde set. Og det er ikke fordi det er hendes ord der er afgørende men fordi hendes vurdering og livserfaring betyder noget.

hvis det går galt er det jo så heller ikke så svært at bede om lån/ hjælp.. det er lidt sværere hvis man har proklameret at alt er i skønneste orden og ingen skal spørge til det. 

Jeg synes da sagtens man kan fortælle kort i store træk - fx at man altså har en fin opsparing - så vil se vel kunne lukke munden lidt. Nu kender  vi jo ikke Ts økonomi i detaljer - men hvis ens forældre er nervøse er det vel ikke kommet af ingenting..... man har gjort noget for at de bliver nervøse. Hvad kunne det være..?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.