Hej, i dejlige damer!
Min mand og jeg er lidt i vildrede, og håber nogen af jer kan hjælpe os. Sagen er den at vores 17 mdr søn, har brug for to lure om dagen, fordelt på en om formiddagen og en om eftermiddagen (ligesom andre tumlinger formoder vi)
Herhjemme, når han har ferie eller weekend, sover han fint to lure om dagen. Han sover primært lure i sin barnevogn ligesom i vuggestuen.
Nu, vil vuggestuen lige pludselig ikke ligge ham ud til en eftermiddagslur, da de siger de ikke kan få ham til sove 
Det resultere i at vores søn skal være vågen fra kl. 12 middag (hvor han vågner fra sin "formiddagslur") og helt indtil kl. 19 hvor han skal i seng 
Når vores søn ikke får sovet siden kl 12, er han for træt til at spise aftensmad og vågner så om natten fordi han er sulten. Det er jo ikke ligefrem ideelt...
Vi har prøvet at snakke med vuggestuen om det, da det påvirker vores søns trivsel, men de "fejer" det bare af med at, de ikke vækker børn eller holder dem oppe, og at vi som forældre bare kan hente ham en time før og så selv ligge ham til eftermiddagslur
Som vi kan forstå, så vil vuggestuen ikke samarbejde om at skabe et sundere søvnmønster for vores søn, og det er frustrerende!
Pt. Ser vores søns søvn ud således:
Kl. 06 op
Kl. 07 aflevering i vuggestue
Kl.09-12 lur i vuggestuen
Kl. 15-16 henter vi ham
Kl. 18 aftensmad (som han er fortræt til at spise)
Kl. 19-20 godnat
Efterfulgt af en nat med min. 2 opvågninger fordi vores søn er sulten!
Hvad filan skal vi gøre
det skal lige siges at vores søn er tvær, uoplagt og sur fra vi henter ham kl. 15-16 og til han skal i seng (højestsansynligt fordi han er træt)
Æv - jeres vuggestue lyder godt nok ikke som et sted, der samarbejder med forældrene om familiens (implicit: barnets) trivsel.
Jeg ville også bede om et møde med ledelsen, når du nu har erfaret, at stuens pædagoger ikke vil dialog om nogle løsninger men bare afviser. De bliver nødt til at gå i dialog med jer, give gode råd og komme til bordet med, hvad de vil/kan bidrage med.
Og det er uholdbart, at han skal vågne pga. sult 2 gange hver nat. Når det er sagt, så havde vi en periode, hvor vores søn (da han var 2) skød i vejret og simpelthen var sulten. Så hver evig eneste nat kl. 1 (i en periode på 2 måneder) vågnede han, spiste en banan, drak en tår vand og sov videre. Seancen tog cirka 6 minutter. Så det med de er sultne, kan man ikke altid komme ud over.
Men derudover ville jeg nok også spørge ind til, hvordan barnets madindtag bliver fordelt (altså ikke hvor mange gram hhv. ris og grønt) men jeg tænker, at hvis han står op kl. 12 og spiser frokost + (stor?) eftermiddagsmad kl. 14, så er han jo ikke ret sulten kl. 17. Min første tanke var nemlig også, at I burde rykke aftensmaden til kl. 17. Men så skal barnet jo selvfølgelig være sulten.
Alternativt så forsøg igen med aftensmad kl. 17:15/17:30 men gør det simpel: rugbrødsmadder og gnavegrønt/lign., så det er nemt at gå til, når tætheden sætter ind.
Når han er 17 måneder, så ville "normalen" nok være, at han sov efter frokost og tog en god skraber (11:15-14-agtigt) og mit forslag ville være, at I fik vuggestuen med på, at det er målet samt understøtter det hjemme i weekenden. Så hænger dagen bedre sammen for jer alle sammen.
Vh.