Jeg vidste ikke hvordan jeg skulle lave en god overskrift, så den blev måske en smule anderledes.
Men for at tage fat på emnet:
Min veninde har en søn på 5 år, hun er alene med ham og han ser kun faderen 4-5 gange om året.
Jeg var så sammen med dem i weekenden, hvor vi skulle til noget julehalløj. Men allerede i bilen på vej der hen starter truslerne, skæld ud og dårlig stemning. Han får at vide flere gange at nu skal han huske at opføre sig ordentligt, så larmer han, mor siger: nu skal du blive i bilen, du kommer ikke med ind. Han græder, for han vil ikke efterlades, mor forklare at han bare skal opføre sig ordentligt.
Han kommer selvfølgelig med ind, og han larmer, løber rundt, piller ved alt og snakker i munden på os (han er 5, det er et spændende sted, sådan er de fleste børn) men mor skælder ud hver anden sætning, nu kommer du op i klapvognen, du kommer ud i bilen, se hvor alle kigger på dig, du er forfærdelig at have med, du provokere mig, jeg må heller ikke hvad jeg vil, osv osv. Han skriger, for så at være glad, græder u lykkelig og er sur. 80% af tiden skælder hun ud, og han er ked af det.
Det er sådan set ikke til at holde ud at være i nærheden af, for jeg synes at hun er meget styg overfor ham. Hun lover ham slik på vej hjem, hvis han opføre sig ordentligt, og det bliver taget fra ham misdst 10 gange så han græder og skriger. Jeg får ondt i hjertet og maven over at vide at hun er sådan.
Nå men vi afslutter og tager hver til sidst, om aftenen ringer hun så og beklager sig, og siger undskyld for at han er så besværlig og ikke kan opføre sig ordentligt.
Og nu bliver jeg ærlig, forklare at jeg er træt i hovedet af at være ssammen med dem, når der ikke bliver lavet andet end at skælde ud. Og hvis hun nu faktisk holdte hvad hun sagde, for eksempel: nu opføre du dig ordentligt, ellers kommer du op i klapvognen. Han gør noget han ikke må. Vupti så er han i vognen. Osv.
Hun bliver tydeligvis sur, over jeg siger min mening. Og vi slutter samtalen der.
Men hvad skal man gøre? Hun ringer for at sige undskyld og brokke sig over det her barn, og spørger om jeg har haft en okay dag alligevel.
Man må ikke sige nogen ikke egner sig som mor, eller rette på andres opdragelse af et barn. Det er tabu.
Men jeg ser et barn der bliver hevet rundt i manegen, ikke har klare retningslinjer, og som er ulykkelig og ked af det 80% af tiden. Som får trusler på trusler, og skal gå og være bange for d et hele tiden. Jeg er bange for at det her går rigtig galt, og det ender med at han får år på sjælen.
Så nu må jeg høre jer? Går jeg for vidt? Burde jeg bare blande mig uden om?
Og vær ærlige, jeg kan tåle at høre det. Men husk at jeg har kun gjort hvad jeg mener er rigtigt, fordi jeg bliver så ked af at se et barn så ulykkelig.
Så kom frisk, jeg er spændt på at høre om jeg er helt ude af den, eller om jeg burde have gjort noget anderledes