Lejer har opsagt lejemål.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.936 visninger
27 svar
27 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. november 2018

Anonym trådstarter

Hej alle. Skriver her inde da jeg lige nu er helt rundt på gulvet, ked af det og mega forvirret. 

Jeg har stået i november månede uden en indkomst, som resulterede i jeg ikke kunne betale huslejen. Min udlejer(privat) virkede indforstået med dette, og vi ventede på at jeg hørte fra den enekeltydelee jeg havde søgt. Sen har jeg ikke hørt fra endnu, søgte den 30 oktober.. nu har jeg fået en mail fra min udlejer, at han har ophævet lejemålet, og jeg har til den 6 december, så skal jeg være ude af lejemålet. Har skrevet en mail om vi Inter kan gøre, kommunen sagde i går de var ved at kigge på den, har aldrig så meget som betalt min husleje for sent eller noget som helst. 

Hvad gør man lige?  

kan han godt smide mig ud med så kort varsel? Er gravid og har en søn på 3 år .. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. november 2018

Tin

Profilbillede for Tin
Anonym skriver:

Hej alle. Skriver her inde da jeg lige nu er helt rundt på gulvet, ked af det og mega forvirret. 

Jeg har stået i november månede uden en indkomst, som resulterede i jeg ikke kunne betale huslejen. Min udlejer(privat) virkede indforstået med dette, og vi ventede på at jeg hørte fra den enekeltydelee jeg havde søgt. Sen har jeg ikke hørt fra endnu, søgte den 30 oktober.. nu har jeg fået en mail fra min udlejer, at han har ophævet lejemålet, og jeg har til den 6 december, så skal jeg være ude af lejemålet. Har skrevet en mail om vi Inter kan gøre, kommunen sagde i går de var ved at kigge på den, har aldrig så meget som betalt min husleje for sent eller noget som helst. 

Hvad gør man lige?  

kan han godt smide mig ud med så kort varsel? Er gravid og har en søn på 3 år .. 

Uden helt at kende reglerne på det område, så tænker jeg dog, at du burde have fået 3 rykkere inden han griber til andre midler....

Derudover tænker jeg at du skal maile det brev,hvori han siger lejemålet op, til den sagsbehandler der vudere på enkelydelsen. Det kan evt fremme processen lidt. Og forsøg at få kommunen til at reagere ,ring og skriv hver dag og træk for at de sender svar på din sag.

Det er en rigtig træls situation du står i, håber det alligevel kommer til at gå godt.

Anmeld Citér

30. november 2018

Babilooo

Dikke en dum situation 

jeg. Ikke tage fat i kommunen og høre om hvad der sker med ydelsen da du er ved at blive smidt ud. Du bør nok også tage fat i udlejer. Da han nu er overbevist om at du flytter den 6. Har han sikkert givet besked til den næste på ventelisten.

Men jeg vil sige at det er naivt at tro at en udlejer ser gennem fingrene med to måneder uden betalt husleje og det er det der bliver tilfældet lyder det til.

og så et undren ... hvorfor er du gravid når din økonomiske situation er så skrøbelig. Hvordan er det havnet der. Hvad med job..?

Anmeld Citér

30. november 2018

Babilooo

Tjullehej skriver:

Dikke en dum situation 

jeg. Ikke tage fat i kommunen og høre om hvad der sker med ydelsen da du er ved at blive smidt ud. Du bør nok også tage fat i udlejer. Da han nu er overbevist om at du flytter den 6. Har han sikkert givet besked til den næste på ventelisten.

Men jeg vil sige at det er naivt at tro at en udlejer ser gennem fingrene med to måneder uden betalt husleje og det er det der bliver tilfældet lyder det til.

og så et undren ... hvorfor er du gravid når din økonomiske situation er så skrøbelig. Hvordan er det havnet der. Hvad med job..?

Og ja - det at du er gravid og har et barn er desværre ikke noget som udlejer behøver tage hensyn til.

Anmeld Citér

30. november 2018

Anonym

Læs din lejekontrakt nøje igennem, men ifølge leje loven, så nej så må han ikke smide dig ud med så kort varsel. Han skal have sendt først og fremmest den manglende betaling til fogeden, hvorefter de skal give en dato til du skal betale ellers har du 14 dage efter til at være ude af lejemålet (har selv stået i samme situtation med privat udlejer) 

der burde stå i din lejekontrakt et sted, hvis du ikke overholder husleje eller andet, så må udlejer smide dig ud med eks antal varsel, formentlig 3 mdr ligesom du ville have hvis du opsagde. 

Der jeg bor (lejet hus) har vi 2 mdr hvis vi ikke overholder kontrakten, og hvis han bare skal opsige os, har vi 1 år til at være ude :-) 

tjek din kontrakt, og evt send mailen din udlejer har sendt til kommunen. 

Anmeld Citér

30. november 2018

Anonym

Nej det må udlejer ikke.

Private udlejer er underlagt fuldstændig samme lovsæt,som boligselskaberne er.

Så han får intet ud af,at sende sagen til advokat og fogedretten for udsættelse,hvis han ikke kan dokumentere,han har rykket for huslejene min. 2 gange ( mener betalingsfristen skal være 10 dage),og varslet ophævelse af lejemålet i sidste rykker.

Anmeld Citér

30. november 2018

Tante15

Umiddelbart ville jeg skynde mig at få ringet til kommunen, og få afklaret om du kan få en enkeltydelse eller ej. Jeg tror at det er meget vigtigt, at du er meget aktiv i forhold til udlejer, og jeg ved ikke om I løbende har haft kontakt eller kun da huslejen forfalder -  hvis I ikke har haft siden, og udlejer ikke hører noget, kan jeg godt forstå, at han går videre i forhold til opsigelse.

Sket er sket, og nu skal du have afklaret, hvorvidt du kan få enkeltydelse og afværge en opsigelse? Står du uden forsørgelse eller er det kun en måned, hvor du ikke har haft indtægt? Ellers skal du have søgt om forsørgelse? 

Jeg er klar over, at det er en træls situation at være i, men forhåbentlig kan du få en afklaring hurtigt. Ring til kommunen, når de åbner og derefter kontakt udlejer. 

Anmeld Citér

30. november 2018

tossen93

De andre har helt ret. Træk vejret og fortæl udlejer at du ikke er ude d. 6. Dec. Hvis der bliver problemer så kontakt "lejernes frie retshjælp". 

Anmeld Citér

30. november 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Nej det må udlejer ikke.

Private udlejer er underlagt fuldstændig samme lovsæt,som boligselskaberne er.

Så han får intet ud af,at sende sagen til advokat og fogedretten for udsættelse,hvis han ikke kan dokumentere,han har rykket for huslejene min. 2 gange ( mener betalingsfristen skal være 10 dage),og varslet ophævelse af lejemålet i sidste rykker.

Dette er ikke korrekt. 

TS du får desværre flere forkerte råd i din tråd fra helt sikkert velmenende folk, som dog desværre ikke ser ud til at have sat sig korrekt ind i lejeloven. Hvis ikke der står andet i din kotrakt om ophævelse, så er det lejeloven, der gælder.

Lejelovens §93 siger, at udlejer kan ophæve lejekontrakten ved manglende betaling og fristen er skrevet således:

Stk. 2. Udlejeren kan kun hæve lejeaftalen som følge af for sen betaling, hvis lejeren ikke har berigtiget restancen senest 14 dage efter, at skriftligt påkrav herom er kommet frem til lejeren. Udlejerens påkrav kan tidligst afgives efter 3. hverdag efter sidste rettidige betalingsdag og skal udtrykkeligt angive, at lejeforholdet kan ophæves, hvis lejerestancen ikke betales inden fristens udløb.

Som jeg forstår det, har du ikke betalt husleje den 1. november, så den 6. november kan han sende et påkrav til dig om, at du skal betale den manglende husleje og, at lejemålet ellers vil blive ophævet. 14 dage efter at du har modtaget dette påkravb, skal du have betalt huslejen ellers kan lejeaftalen ophæves. 

Lejelovens §95 siger, at du herefter skal fraflytte straks:

§ 95. Når udlejeren hæver lejeaftalen, skal lejeren straks fraflytte og betale leje m. v. for tiden, indtil han kunne fraflytte med sædvanligt varsel. Lejeren skal endvidere erstatte udlejeren ethvert tab, derunder omkostningerne ved lejerens udsættelse af det lejede.

Hvis du ikke har fået et påkrav fra udlejer senest 22. november om, at du skal betale huslejen og, at lejemålet ellers ophæves, kan han ikke smide jer ud per 6. december. Du skriver derfor til ham, at hans ophævelse af lejekontrakten ikke lever op til formkravene i lejeloven, og du derfor ikke fraflytter per 6. december. Få samtidig fat i din sagsbehandler, så de kan hjælpe dig med at få betalt, inden han sender korrekt betalingspåkrav.

Anmeld Citér

30. november 2018

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Læs din lejekontrakt nøje igennem, men ifølge leje loven, så nej så må han ikke smide dig ud med så kort varsel. Han skal have sendt først og fremmest den manglende betaling til fogeden, hvorefter de skal give en dato til du skal betale ellers har du 14 dage efter til at være ude af lejemålet (har selv stået i samme situtation med privat udlejer) 

der burde stå i din lejekontrakt et sted, hvis du ikke overholder husleje eller andet, så må udlejer smide dig ud med eks antal varsel, formentlig 3 mdr ligesom du ville have hvis du opsagde. 

Der jeg bor (lejet hus) har vi 2 mdr hvis vi ikke overholder kontrakten, og hvis han bare skal opsige os, har vi 1 år til at være ude :-) 

tjek din kontrakt, og evt send mailen din udlejer har sendt til kommunen. 

Prøv at læse lejelovens §93 og 95. De 14 dage er korrekt, men datoen skal ikke fastsættes af fogeden. Det kan udlejer selv gøre, så snart der ikke er betalt. Sagen skal kun omkring forgeden, hvis lejer ikke fraflytter, og man skal have fogedens hjælp til en udsætning. 

I har en meget god kontrakt, hvis I kan bo 2 måneder i jeres lejemål uden at betale. De fleste kontrakter følger lejeloven på dette område, men nogle giver også bedre vilkår i kontrakten, som jeres åbenbart gør. 1 års opsigelse er den frist, der er i lejeloven for opsigelse, hvis det ikke sker pga. misligholdelse.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.