Oddi skriver:
Det virker lidt fjollet og planlægge at få baby på dagpenge/kontanthjælp. En ting er hvis det så alligevel skete, da man jo ikke kan planlægge det, men ligefrem at planlægge det havde jeg nok ikke gjort.
Jeg havde nok enten:
Fået barn under uddannelse eller ventet med at få et barn til du har fået job efter uddannelse.
Men altså, alt i alt er det afgørende hvornår I er klar til at få børn og har lyst til at få børn. Hvornår er jeres parforhold stabilt nok til at vendes op og ned, som det gør når man får et barn - hvordan ser boligsituation/økonomi osv ud.
Vi fik vores første barn da vi boede i en 2 værelseslejlighed og vi begge var under uddannelse. Min kæreste manglede 6 måneder, som han tog umiddelbart efter baby var født. Jeg manglede også 6 måneder, som jeg tog efter min barsel. Kunne jeg vælge igen, havde jeg gerne været studerende i længere tid mens vi havde barn. Der er en ENORM frihed i at være studerende (medmindre man har et 8-16 skema), selv kunne planlægge sin tid og læse på alle tider af døgnet. Min søn har aldrig haft lange dage i institution og holdt tit fri på en hverdag -Det var en fantastisk tid - som jeg ville ønske havde varet længere (ved jeg nu, med et fuldtidsjob).
Så jeg er klar fortaler for, hvis økonomien kan holde til det, at være studerende og få sit første barn. Men det kræver naturligvis at begge parter er klar og har lyst.
Tak for dit svar.
Jeg kan sagtens følge dig i at det er fjollet at få et barn på dagpenge. Jeg vil bare have så dårlig samvittighed over kun at være på en arbejdsplads i få måneder og så derefter blive gravid
Mht parforholdet, så har vi det simpelthen så godt. Vi er gode til at snakke om tingene og vi skændtes aldrig. Vi kan godt være uenige, men det skal der også være plads til.
Vi vil begge have børn, men min kæreste ønsker at vente pga. økonomien.
Vi bor billigt i en 3 værelses lejlighed på 100 kvm, så plads har vi nok af. Økonomien rækker fint, men vi har selvfølgeligt ikke uanede mængder penge. Min kæreste har et deltidsjob, som kan dække alle vores udgifter + lidt ekstra. Ved siden af driver han sin egen virksomhed(stadig i opstartfasen), så alt indtægt der kommer derfra er bare et plus. Derudover har vi min indtægt, som jo så ikke er super høj. Hans drøm er at kunne leve udelukkende af hans virksomhed på sigt og jeg tror gerne han vil længere i forløbet inden han sætter et barn til verden. .
Han kommer fra en familie, hvor de har jævnt mange penge. Jeg kommer fra en middelklasse familie med mange søskende og jeg ved, at man ikke har behov for mærketøj og dyre ferier for at få en god og tryg opvækst.
Jeg har det fint med at vores barn bor i en lejlighed de første par år af sit liv, men min kæreste har en ide om at vi skal i hus først. Det er dog som om, at han er ved at vende en smule
Udover økonomien, som jeg er overbevist om ikke bliver et problem, så kan jeg se mange fordele ved at få barn under uddannelse..
Undskyld, hvis det blev lidt langt og rodet