Vi er en familie på 2 voksne & 2 mindre børn. Vi har fællesøkonomi, med hver vores lønkonto med dankort til, og så en hoved-opsparingskonto hvor vi overfører størstedelen af vores løn hver måned.
Derudover har vi alle mulige forskellige bank konti, fx har vi en til husholdningen med dankort til. På det kort køber vi mad, husholdningsting (sølvpapir, toiletpapir, rengøring osv), take away & restaurant. Det betyder at når jeg er ude at handle, deler jeg tingene op og betaler ad 2 omgange hvis der er andre ting også. Hvis det af og til glipper, overfører jeg pengene bagefter. Vi har et budget på 1000kr om ugen, de bliver automatisk overført fra vores hovedkonto. På den måde har vi altid et rimeligt overblik over forbruget. Til højtider og hvis vi får gæster, går vi nogle gange over budget, men generelt går det ok. Og når vi kan se at vi har ramt loftet, holder vi lidt igen med fx take away - det betyder meget at man “ser” hvor højt forbruget egentlig er.
Vi har også en budget konto hvor alle regninger bliver betalt fra. På den måde har vi et helt klart billede af vores udgifter, det eneste der er lidt uvist er de ting vi betaler med hvert vores dankort, fx frisør, tøj osv.
Og så en seperat opsparing til ferie & en til konfirmationer & efterskole (der er godt nok maaange år til, men det er nemmere at finde 1500kr per måned nu end at skulle stable en kæmpe sum på benene når tiden nærmer sig).
Vi kan selvfølgelig til enhver tid tage pengene fra en af opsparingerne, men det at de står for sig gør et eller andet psykisk, og vi rører dem ihvertfald ikke.
Så mit råd er: få lavet nogle opsparingskonti med automatisk flytning af penge hver måned.
Anmeld
Citér