Moren i mig kender det godt! Mine egene børn ka drive mig til vanvid..
Pædagogen i mig, kender det også godt, men der har jeg bare nogle lidt andre redskaber at tage i brug
Koncekvencer er altid det der virker bedst herhjemme.
Et eks ku være, at når han har væltet alt det rene vasketøj, så ville Koncekvencer være, at så hjælper han selv med at lægge det sammen igen. Hvis ik han er begyndt med det indenfor et rimeligt tidsrum, så tager du hans spillekort, eller noget andet
Skær i hans skærmtid, tlf hvis han har sådan en.
Vil han ik hjælpe inden sengetid, så går tiden fra godnat sang og historie osv
Når han gør noget godt, så ros, ros, ros.
Det ka faktisk godt være ok, at sige til sit barn, at ved du hva når du siger/gør det noget dumt, så ka jeg ik li at være sammen med dig, så nu tager jeg en pause, også gå væk i 5 min. Så når man kommer til ager, har man lige haft et lille pusterum, og ka komme stærkt igen.
Så ka man når der er fredstid, tage en børne snak, omkring, at når du kradser mig, blir jeg vred/ked af eller hva man nu føler. Jeg ka ik li at blive kradset/kaldt ting.
Det er ok at du er sur på mig, og nogle gange er det mit job, som mor, at hjælpe dig med at blive god igen.
Jeg ka godt se at du bare blev rigtig sur/ked af det. Næste gang, så... (kom med løsnings forslag) også vil jeg gerne hjælpe dig.
Jeg ka godt se at du syntes det er svært, at få nattøj på, ska jeg hjælpe dig eller ka du selv?
Sørg altid for at gå i gang med putterutinen 30 min, før han ska i seng, så ka det godt være at man spiser aftensmad i nattøj.
Min store datter, blir et lille "monster" hvis hun er ved at gå sukkerkold. Så ka det hjælpe at påtale, at ved du hva skat, jeg ka mærke, du har glemt at spise dit frugt, så nu finder jeg lige en banan og et glas mælk til dig. 10 min sener er det et helt andet barn. Det samme hvis hun har været til sport, så ska hun lige ha en portion havregryn inden sengetid.
Vi har også kigget på vores morgenroutiner. Den store ska helst ha tøj på, inden morgenmaden, hvor den lille helst ska ha mad, inden for mange krav.
Også er alene tid med mor eller far bare altid dejligt.
Tid til bare lige en spontan kys og kæmpe krammer, uden grund.
Fortæl ham, hvor dejlig han er, og at ih hvor mor og far bare heldige, at baby har fået sådan en god storebror. Fortæl ham, at ihhh hvor vi bare ælllskkkerrr dig. Vh Stine