Førskolebørn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

544 visninger
2 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. oktober 2018

Anonym trådstarter

Jeg har brug for råd og hjælp, og håber I kan være behjælpelige.

Mit søn er lige fyldt 5 år og er kommet i storbørnegruppen, hvor han skal gå indtil han skal starte i skole næste år. Når vi snakker med ham, er han rigtig glad og stolt over at gå i gruppen, og der virker ikke til at være problemer. 

De startede i gruppen 1/10 og holdte pause i efterårsferien, så det er stadig ret nyt. Inden ferie tog en pædagog fat i mig, for at fortælle at vi skulle snakke med vores barn om, hvad der ville sige at gå i storbørnegruppen. Han ved godt det er forberedelse til skole og sådan, så jeg havde lidt svært ved at finde ud af, hvad vi som forældre kunne gøre. Min mand snakker så med en af de andre pædagoger der er i min søns gruppe om problemet, og den pædagog siger at han ikke oplever problemer og de 'peoblemer' der er, er noget hans egne børn også har gjort, så han kunne ikke se problemet.

Nu har pædagogen som kontaktede mig første gang så bedt om et møde for at snakke om problemerne. Jeg er bare sådan i vildrede over situationen - nu er jeg også højgravid så hormonerne hjælper nok heller ikke. 

Problemet ifølge pædagogen er, at vores søn ikke altid ønsker at deltage i de aktiviteter der er. Dette har vi prøvet at snakke med ham om, og spørge ind til, men da vi ikke rigtig ved hvad de laver hver dag, synes jeg det er svært at 'lokaliserer' hvad der gør ham ikke vil tingene. Hun er desuden træt af han griner af hende når hun skælder ud - dette gør han også ind imellem af os, og vi snakker jo med ham om at det ikke er okay, men det er noget han gør når han ser folk an, og da hun er en pædagog han ikke har haft meget at gøre med, tænker jeg det blot er en fase som han også har herhjemme ind imellem. 

Hun siger desuden at han har svært ved at lege med andre børn, hvis de to børn han plejer at lege med ikke er der. Dette har vi også snakket med ham om, og han siger at han har leget med den og den, og virker ikke til det er et problem for ham selv(igen vi ved jo ikke hvad han reelt laver, så vi har svært ved at finde ud af, hvordan vi skal gribe det an). 

Vores søn er stille og rolig - han leger gerne med andre børn, men har nogen gange brug for at blive sat sammen med andre børn for at lege med dem han ikke kender. Han virker som sagt rigtig glad for det når vi snakker med ham, så vi kan ikke afspejle det billede den ene pædagog snakker om. Storbørnegruppen er for hele årgang 2013, og da vores søn er fra oktober er der alligevel 10 måneders forskel på nogen af børneeb, så jeg tænker også at der på de ca. 10 måneder kan ske rigtig meget med et barn. Han er desuden enebarn(lidt endnu), så han har heller ikke større søskende at se op til, hvilket nogen af de andre har.

Hvordan ville gribe situationen an? Dels med jeres barn og dels med pædagogen. 

Beklager det lange indlæg, men tænker jo nogle af tingene er relevante for at I kan hjælpe mig med råd. 

Mvh en fortvivlet mor 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Ku en mulighed evt være at i igen snakker med den anden pædagog, om hvordan han oplever jeres barn?

Måske det ku være godt at tage en fælles snak med begge pædagoger, for at høre, hvorfor de oplever tingene så anderledes

Evt lave en liste med spørgsmål, som i gerne vil have svar på til samtalen. Dette ku feks være hvilken tilgang de/hun bruger, når hun snakker med jeres dreng.

Bede om løsningsforslag, på hva i feks ka gøre og hvilket ting de oplever fungere i børnehaven?

Jeg har tit oplevet at børn, ka komme til at grine på "opassende" tidspunkter, hvis de feks blir usikre/udtrygge i situationen.

Bed om et bedre overblik over hans hverdag, så i bedre ka se hvor i evt ka sætte ind. Vh Stine 

Anmeld Citér

26. oktober 2018

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:

Ku en mulighed evt være at i igen snakker med den anden pædagog, om hvordan han oplever jeres barn?

Måske det ku være godt at tage en fælles snak med begge pædagoger, for at høre, hvorfor de oplever tingene så anderledes

Evt lave en liste med spørgsmål, som i gerne vil have svar på til samtalen. Dette ku feks være hvilken tilgang de/hun bruger, når hun snakker med jeres dreng.

Bede om løsningsforslag, på hva i feks ka gøre og hvilket ting de oplever fungere i børnehaven?

Jeg har tit oplevet at børn, ka komme til at grine på "opassende" tidspunkter, hvis de feks blir usikre/udtrygge i situationen.

Bed om et bedre overblik over hans hverdag, så i bedre ka se hvor i evt ka sætte ind. Vh Stine 

Det var hvert fald en mulighed at forespørge. 

Og det med at han griner, ved jeg er fordi han er usikker/utryg for situationen. F.eks i starten af min graviditet nu her, var jeg ikke så god til at sætte grænser fordi jeg var skidt til pas - da jeg så fik overskud igen og begyndte at sætte grænser igen begyndte han at grine af mig igen, netop fordi han skulle se mig og mine grænser an igen, så det har helt sikkert noget at sige. 

Men tak for rådene - vil helt sikkert kigge på mulighederne . Jeg ønsker jo også at hjælpe ham, men synes det er svært når man ikke ved i hvilke situationer problemerne opstår i, for det er ikke rigtig noget vi bemærker hjemme ellers, og han snakker jo godt om storbørnegruppen, så det er lidt svært at vide 'hvad der er rigtig' 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.