2-årig sove på eget værelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. oktober 2018

Dorthe1986

Jeg synes jeres putteritual er fint. Hvis det fungerer for jer mef at læse bøger og synge sange og være hos hende til hun sover, så fortsætter i bare sådan. Jeg køber ikke den med at så små børn styrer showet. De har jo blot fundet en tryghed i det der er og foregår. 

Jeg vil, som en anden skriver, se på muligheden for om i kunne have sengen inde hos jer. Så i stadig sover i samme rum, men bare ikke i samme seng. Tror det kan være voldsomt at rykke både i egen seng og på eget værelse. 

Med hensyn til at sidde hos hende til hun sover. Min søn havde også svært ved at sove i den alder og jeg brugte laaaang tid på at sidde hos ham til han sov og hele putteritualet. Og mange mente også det var forkert og han var forkælet osv, og han ville aldrig lære at sove selv. I dag er han 7 år og har i flere år bare lagt sig til at sove efter nattøj og tandbørstning. Så tænker det blot har givet ham et godt fundament af tryghed så han ved at han roligt kan lægge sig til at sove 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. oktober 2018

Astrid&alex

som jeg læser dit indlæg fungerer det ikke nu. men det der slår mig er at putningen i jeres seng tager 1.5-2 timer 

Vores dreng 2 år bliver også puttet i vores seng. men det tager ca 10-15 minutter med lidt læsning og nogen gange en sang eller to. så slukker jeg lyset og så er det godnat. Jeg bliver også til han sover men det tager max 10 minutter, og så flytter vi ham i egen seng (vores værelse).

Jeg siger på ingen måde at det er løsningen for jer. Men hvis min dreng skulle bruge så lang tid på det ville jeg nok overveje enten om vi puttede for tideligt - eller om der var noget i putteritualet der skulle laves om. 

Og jeg ved ikke om børn kan "regne forældrene ud". Men min dreng som ellers er  glad kan græde over jeg ikke lige gider at gøre som han vil. Men han holder hurtigt op. Om det er fordi jeg af princip holder på at "nej er nej" eller om jeg bare er heldig ved jeg ikke. 

Anmeld Citér

23. oktober 2018

Anonym trådstarter

Tak for rådene! Nogle mere konstruktive end andre. Jeg tror vi prøver at putte i egen seng på vores værelse. I forhold til det tager så lang tid, har vi prøvet at ændre på forskellige ting, og de sidste dage har det hjulpet meget, at luren er blevet kortet lidt ned. Så skal vi bare prøve at putte lidt senere nu.

Anmeld Citér

23. oktober 2018

grinny

Jeg synes ikke du skal lytte til “sæt foden ned” råd eller “det tager kun en uge med skrigeri” - din datter er ikke gammel nok til at forstå at det er “belastende” at hun er ked! Hun reagere udelukkende på følelser og jeg synes det er så dejligt at i ikke bare smide hende på eget værelse men læser hendes signaler 

Hvis det er en mulighed ville jeg prøve egen seng på jeres værelse i starten, dur det ikke så blive siddende ved hendes seng på værelset og fortæl hende at det er okay hvis man har brug for et ekstra kram, et kys, en hånd eller hvad der nu giver tryghed. Hvis hun sidst reagerede så voldsomt ulykkelig så var hun jo slet ikke tryg ved situationen. 

Og vores pige på 2 år tager altså også 1 - 1 1/2 time om at falde i søvn selvom hun er så træt men det er så få år så det går nok at hun har brug for at ligge tæt med sin mor 

Anmeld Citér

23. oktober 2018

Anonym trådstarter

grinny skriver:

Jeg synes ikke du skal lytte til “sæt foden ned” råd eller “det tager kun en uge med skrigeri” - din datter er ikke gammel nok til at forstå at det er “belastende” at hun er ked! Hun reagere udelukkende på følelser og jeg synes det er så dejligt at i ikke bare smide hende på eget værelse men læser hendes signaler 

Hvis det er en mulighed ville jeg prøve egen seng på jeres værelse i starten, dur det ikke så blive siddende ved hendes seng på værelset og fortæl hende at det er okay hvis man har brug for et ekstra kram, et kys, en hånd eller hvad der nu giver tryghed. Hvis hun sidst reagerede så voldsomt ulykkelig så var hun jo slet ikke tryg ved situationen. 

Og vores pige på 2 år tager altså også 1 - 1 1/2 time om at falde i søvn selvom hun er så træt men det er så få år så det går nok at hun har brug for at ligge tæt med sin mor 

Tak! Det havde jeg behov for at høre. Jeg synes nemlig godt jeg kan høre forskel på min datters gråd! Og en anden ting, som vi faktisk har “testet” er at så give efter for det hun vil. Inde i vores egen seng stopper hun med at skrige med det samme - hvilket for mig viser det var for at få sin vilje. Vi har prøvet det samme i hendes seng, og der stopper gråden IKKE! Det var bare for at bekræfte at der altså er forskel på gråden.

Jeg tænker altså også at de fleste jeg kender bruger ofte mindst en time på at putte.

Det var dejligt at høre dit input! 

Anmeld Citér

23. oktober 2018

Anonym

Anonym skriver:

Tak! Det havde jeg behov for at høre. Jeg synes nemlig godt jeg kan høre forskel på min datters gråd! Og en anden ting, som vi faktisk har “testet” er at så give efter for det hun vil. Inde i vores egen seng stopper hun med at skrige med det samme - hvilket for mig viser det var for at få sin vilje. Vi har prøvet det samme i hendes seng, og der stopper gråden IKKE! Det var bare for at bekræfte at der altså er forskel på gråden.

Jeg tænker altså også at de fleste jeg kender bruger ofte mindst en time på at putte.

Det var dejligt at høre dit input! 

Hos os har det svinget meget. 

Mine børns far og jeg blev skilt da de var henholdvis 2 og 3 år og da jeg var alene med dem sov de hos mig i min seng og det gjorde de også ved deres far. 

Jeg prøvede et halvt år efter at lægge dem på egne værelser. Jeg brugte som dig et sted mellem 1-2 timer på at putte hvert barn

Men jeg er heller ikke tilhænger af at børn skal græde sig i søvn. 

Jeg har gjort hvad der har virket. I perioder har de kunne falde i søvn selv og i perioder har de haft brug for at jeg/vi(min mand) sidder hos dem og det gør vi. 

Vi har faktisk siddet hos dem det sidste halve år nu(9 og 10 år er de nu). Der har været noget utryghed og de har været bange. 

Vi har så kortet tiden af, fordi det ind i mellem kan tage ret lang tid før de sover og fordi jeg tror det på en måde stresser dem at vi ligesom sidder og venter på de sover. Derfor har vi aftalt med dem at vi sidder hos dem 20 minutter. Det fungerer super godt og for os er det vigtigt at børnene føler sig trygge og er glade. Jeg tænker de en dag siger fra. Jeg tror næppe jeg sidder hos dem når det bliver 18 

Min pointe er nok at jeg synes det er vigtigt at lytte til ens børns behov og ikke altid hvad bøgern skriver, for ingen børn er ens og jeg tror ikke det ene er mere rigtigt end det andet. 

Mine børn kan fx sagtens sov hos legekammarater eller have legekammarater til overnatning uden vi skal sidde hos dem. 

Anmeld Citér

23. oktober 2018

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Altså min datter på snart 4 har også behov for at man er hos hende. Førhen kunne man sagtens proppe hende i egen seng, sige godnat og så gå. Nu bliver hun puttet i vores og båret i egen seng.. det er bare det behov hun har nu, og det imødekommer vi gerne. Så ser Intet galt i det I gør nu...? 

Jeg tænker måske, at hendes seng skal ind til jer? Så hun kan få lov til lige at vænne sig til at sove i den. 

Anmeld Citér

23. oktober 2018

NosaNosa

Jeg synes jeres ritual er hyggeligt. Jeg er også tilhænger af at sætte en seng i soveværelset til hende. Vi har en åben tremmeseng sat i spænd mellem væg og dobbeltseng. Når jeg putter, putter jeg hende i vores seng og så rykker vi hende over når vi går i seng. Når far putter, putter han direkte i den åbne tremmeseng. Når jeg putter tager det normalt 30-40 minutter. Når far putter tager det cirka 1 time. Vores pige er 1,5 år og vi er fint tilfredse med at ligge hos hende til hun sover. Det er det bedste jeg ved.

Jeg tror ikke i kan give hende for meget tryghed, og jeg tror ikke hun løber om hjørner med jer. I skal bare have mere plads at ligge på om natten 

Anmeld Citér

23. oktober 2018

Anonym trådstarter

Tak til i tre der har skrevet nu her. Vi vil heller ikke have hende ud af vores seng, fordi vi ikke gider hun skal sove der, men af den grund, at hun er så voldsom om natten. 

Det er virkelig rart at høre hvad i gør og har gjort! 

Anmeld Citér

23. oktober 2018

Lje

Tak til i tre der har skrevet nu her. Vi vil heller ikke have hende ud af vores seng, fordi vi ikke gider hun skal sove der, men af den grund, at hun er så voldsom om natten. 

Det er virkelig rart at høre hvad i gør og har gjort! 

Jeg synes nu heller ikke, I pakker hende i vat og bare skal sætte foden ned (og tage ørepropper i). Heller ej tænker jeg, at jeres putterutine afviger ret meget fra den "gængse". Læsning og sang er vel ret normalt. Jeg forestiller mig ikke, ud fra din beskrivelse, at det er en flertimers seance med big band og fællessang med naboerne. 

Til gengæld tænker jeg, at putninger (altså fra lyset bliver slukket) på mere end 15 minutter er for lang tid. Man kender det fra sig selv: frustrationen over søvnen udebliver bliver kun større og større. Så jeg ville se på andre ting først (og arbejde på at få tiden bragt ned - og så putte, hvor det fungerer bedst): er hun træt, når I putter? Ingen skærmtid efter maden? Er hun fysisk træt, når hun kommer hjem - er kroppen blevet brugt? Er middagsluren for lang, så skær ned på den?

Så pyt med om hun bliver puttet i jeres seng. I kan da bare bære hende ind? 

Her praktiserer vi en eller anden rækkefølge af nattøj, tandbørstning, læse - gennemført på 15-20 minutter og så afslapningsmusik på. Hoved på pude og sov inden for 10 minutter. Han falder i søvn i vores seng. Så bærer vi ham ind (vi sover også pivringe i samme seng), når vi går i seng. Easy peasy og vi nyder putningerne. 

Vi har været, hvor I var. Min egen kæphest om, at han skulle falde i søvn selv på eget værelse. Kombineret med at han sov alt for lang lur i vuggestuen. Og dermed først sov kl. 21. Efter 2 timers putning. Det har jeg slet ikke temperament til. Så indebrændt mor, ked barn og en far, der overtog alle putninger. Jeg får ondt i mor-hjertet, når jeg tænker på, at søvn og tårer var en følgesvend så længe (pga. min kæphest). 

Så jeg ville se på forudsætningerne for luren først. Få falde-i-søvn-tiden ned, arbejde på at få en god stemning omkring søvn indført og i mellemtiden putte i jeres seng + bære ind. 

Vh.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.