Oddi skriver:
Jeg synes da det lyder som om du har en rigtig dygtig dreng. Jeg synes ikke børn skal lære at slå fra sig eller andet på den måde være voldelige overfor andre børn for at lære at klare sig socialt, men de skal selvfølgelig lære at sige fra på en ordentlig måde.
Der jeg tænker du kan hjælpe din dreng, er måske ved at for det første rose ham for hans måde at gøre det på - men måske ligger opgaven i at få ham til at sige fra lidt tydeligere, måske sige det højere eller når han nok gange er blevet sprunget over så øv i at sig ‘ nej det var min tur’ og markere overfor det barn der sprang over ved at gå foran tilbage på sin plads.
Jeg har en søn der hurtigt reagerer voldsomt ( med skrig og skrål - aldrig fysisk) hvis han føler sig uretfærdig behandlet. Vi øver så nu at nogle gange kan man godt sige det stille og roligt ( ligesom din søn så fint gør) og stadig blive hørt men tilgengæld er ingen børn eller voksne i tvivl om de har overtrådt min søns grænser og det sker sjældent en gang til fordi børn ( og voksne der ser konflikten) hurtigt ser at der var noget der ikke var i orden her. Så måske vores sønner kan lære lidt af hinanden, din at sige mere tydeligt fra og ikke ‘ finde sig i så meget’ og min i nogle gange at reagere lidt mere stille og roligt som din søn
Og så vil jeg sige til dig, ser du flere gange at børn springer din søn over og han ikke selv kan klare det og de bliver ved og ved så synes jeg godt du kan gribe ind som forældre. Og når et barn så springer over din søn eller skubber ham væk og han pænt siger fra - og barnet bare bliver ved, så sig til det andet barn ‘ hov, det var faktisk min søn ( navn)’s tur, du kom vidst til at springe ham over’. Eller ‘ hov du kom til at skubbe ( navn), det kan han ikke lide’. Ville jeg ihvetfald, som forældre ikke have noget i mod hvis en anden forældre sagde til min søn, hvis han var en bølle og ikke opførte sig ordentligt.
Enig her.
Min store datter var også altid sådan en som bare fandt sig i at andre børn tog det legetøj hun sad med, uden at protestere, blev sprunget over i køen osv.
Her gik vi forældre ind og hjalp hende med at sige tydeligt fra. Det ka feks være ved at sige hov min ven, ved du hva du sprang faktisk køen over, du er nød til at vente på din tur. Eller hovsa kom du lige til at tage x spand? Jammen den er også flot, og ved du hva du må låne den bagefter, når x er færdig med den osv.
Vi har også nogle gange valgt, at stille os, i køen ved siden af hende, så hun ku få sin tur, hvis der var mange børn, og det ku være lidt uoverskueligt.
Andre gange har vi også måtte forklare hende, at hvis man venter for længe/er for langsom, så mister man sin tur, og hvis man vil prøve så må man sætte lidt tempo på.
Ligesådan hvis man nogen venter på noget legetøj, så må man afgive det efter et stykke tid, hvis der er mange børn, også må man vente til det blir ledigt igen.
Nu er hun 10 år, og har ingen problemer med at sige fra, har stadig en fantastisk evne til at dele og til at vente på tur.
Vh Stine