Anonym skriver:
Amen! Og ja tak
læs evt Jesper juul “nej, er det kærligste ord”
som netop handler om, at børn ikke er onde. De er skide opsøgende og kvikke. Søg evt på fænomenet time in (hvis du den interesseret i konkrete metoder) eller marte meo
Og det er meget nemt at sige nej som voksen - uden en egentlig begrundelse.
Så Nej skal anvendes, når man kan begrunde (i den alder barnet har)
vores er også 3 år. Hun søger så mange grænse. Men vi får de fleste af vejen, ved at se på eks. Tid og sted.
Vi går ALDRIg i netto efter børnehave. Det ville skabe ramaskrig.
Hun kaster også (en sjælenden) gang med tingene. Så siger jeg “hov det var det var en misforståelse/“fejl””
Det er så min advarsel - så får hun muligheden for at redde ansigt og sige “ja, hov” også stopper hun. De enkelte gange hun er blevet ved, så har jeg taget hende et andet sted hen. Været der sammen med hende og sagt :nu sidder vi her - så kan du kaste med puden i stedet. Den får ikke i stykker”
på den måde ser hun, at hun ikke kan fortsætte.
Men ofte er hun kun så “umulig” fordi det er min skyld. Jeg har måske arbejdet med og ikke haft tiden til at høre hendes små historier eller lege med hende. Og det har hun krav på. At blive set og hørt. Og derfor gør hun opmærksom på det. Det er jo egentlig meget smart.
For så bliver jeg opmærksom på, at jeg måske arbejder for meget.
I de perioder, hvor jeg har fokus på hende og leger med hende 1 time efter børnehave/aftensmad - så har vi slet ikke de problemer.
Også husk: børn griner, fordi de siger “jeg ved godt du er sur på mig, men se hvor sød jeg er. Jeg vil bare gerne have du ser mig og leger med mig”
Men man bliver meget provokeret af små børns grin, fordi man tolker voksne følelser ind i børnene. Og de gør det, fordi de ikke har ord til at sige “mor, jeg savner at du leger med mig” og ja, måske kan han fysisk sige det - men han skal omsætte den mavefornemmelse, ham har ad savn - som han faktisk reagerer på fysisk til ord.
Og det kan han først langt senere - og mange voksne kan det ikke. De ved ikke, hvorfor de er kede af det. De kan bare mærke det, også løser de det ved at tænke over det, eller måske drikke for mange øl, eller overspise eller træne eller hvad ved jeg.
Dit barns grin, når i skælder ud, betyder groft “ jeg elsker dig - elsk mig, for jeg savner dig. Derfor er jeg fræk. Negativ opmærksomhed er bedre end ingenting”
Held og lykke :-)
Tak for det forhøjede blodtryk
Kan ikke være mere uenig.
Jeg kan sagtens gå i Rema med 4 børn i ulvetimen og gør det da også ca 1 gang i ugen. Der er ingen gråd, skaben sig, tiggeri eller lignende - for det er mine børn opdraget med ikke er acceptabelt! De kan godt være trætte, men så må man vælge at sidde i vognen. Det har været konsekvens nogle få gange for at nå dertil, sværere er det ikke.
Har i øvrigt fået adskillige kommentarer på, at jeg bevidst har valgt at handle ind efter afhentning af alle børn, selvom jeg gik hjemme på barsel eller havde hjemmearbejdsdage.
Hvis mine børn en sjælden gang kaster med noget, bliver det italesat med det samme, jeg skaber ikke en løgn for mit barn om, at det var et uheld, det var det ikke, og de skal vide, at det ikke er i orden.
Jeg blåstempler heller ikke dårlig opførsel ved at give en anden ting, de må kaste med???!
Vi kører bil efter afhentning, og der snakker vi dagen igennem, vi hjælpes alle med at tømme bil, få tøj og sko på rette plads og alle de andre ting, der skal ordnes, men de ved også, at når vi er landet, så skal mor lave mad, og så skal man aktivere sig selv i 30 minutter, det går fint og handler om, at sådan gør vi og har altid gjort det.
Jeg er på vej igennem 5 børns opdragelse inkl bonus, og vi har kun haft 1 barn, der smilte ved irettesættelse, den psykisk stærkeste, så forstår slet ikke, hvor du vil hen med det, at børn griner for at få kærlighed, mine børn har været helt med på, at jo hurtigere man viser reel anger, jo hurtigere er der kys og kram.