Herhjemme har vi siden ungerne kom i børnehave brugt at de får 1. advarsel og derefter en konsekvens. Istedet for at bruge time-out eller lignende, så prøv at tænke ind hvilke konsekvenser hans opførsel skal have. Det er vigtigt at der er sammenhæng mellem handling og konsekvenser og at man ikke kommer med tomme trusler.
Fx hvis en af mine børn smed med sit legetøj, fik de at vide at de skulle lade være. Hvis de gjorde det igen, tog jeg legetøjet. Og gjorde de det igen, mistede de legetøjet.
Hvis de smed med maden, var konsekvensen at de ikke kunne sidde sammen med os andre og spise, men at de kunne få et kedeligt stykke rugbrød alene inden sengetid.
Mine unger har efterhånden lært, at når jeg advarer om en konsekvens, så mener jeg det - så vælger de selv om adfærden er så vigtig at den er konsekvensen værd.
Et tip her er, at have gennemtænkt en række forskellige handlinger med tilhørende konsekvenser på forhånd, så du har styr på værktøjskassen så at sige.
Samtidigt så tag fat i adfærden med det samme, jo flere gange du føler at han ikke hører efter/ikke respekterer dig, jo større er sandsynligheden for at du bliver vred, og så er det sværere at komme på en fornuftig og proportional konsekvens, især hvis du ikke lige har overvejet situationen på forhånd. Her er forberedelse nøglen.
Og så mener jeg at det er vigtigt at der er sammenhæng mellem "forbrydelsen" og konsekvensen. Fx at miste fredags slik fordi man ikke gider at høre efter, når mor siger at man skal tage sko på, giver ingen mening i et barns hoved. Så er det bedre at sige fx "hvis du ikke tager dine sko på nu, så har vi ikke tid til at sidde og hygge lidt når vi kommer hjem" eller lignende.
Når man bruger konsekvenser, giver man basalt set barnet et valg mellem at fortsætte handlingen eller at vælge konsekvensen. Det synes jeg er en meget vigtig lektie at lære dit barn. Både at handlinger har konsekvenser, men også at man altid har et valg.
Det mener jeg at børn allerede fra børnehave alderen sagtens kan lære, udfordringen er mere at forenkle situationen til et handling/konsekvens scenarie (basalt set et valg), som de kan forstå og se logikken i.