Nogen der ved noget (sygemelding).

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. oktober 2018

Anonym

Anonym skriver:

Ja. Eller mod og mod. Har selvfølgelig interesse i at passe på mig selv. Men ja, er tvunget graviditets sygemeldt, pga bækkenløsning. 

Jeg bliver sådan lidt øv over din betoning af det ufrivillige i sygemeldingen. Der er jo altid en årsag til en sygemelding, om den så er stress, diskusprolaps, depression, operation, og ingen vælger vel frivilligt at opsøge nogle af delene? Om man selv kan se, det er strengt nødvendigt med sygemelding, eller om man forgæves forsøger at finde en anden løsning, ændrer ikke på faktum: Man vurderes uarbejdsdygtig på grund af sygdom.

Du er sådan set bare heldig at være i en situation, hvor du føler dig mere rask end ham, der ikke kan stå ud af sengen pga. rygsmerter eller depression, og som bestemt heller ikke frivilligt har valgt dette. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2018

Anonym trådstarter

Jeg bliver sådan lidt øv over din betoning af det ufrivillige i sygemeldingen. Der er jo altid en årsag til en sygemelding, om den så er stress, diskusprolaps, depression, operation, og ingen vælger vel frivilligt at opsøge nogle af delene? Om man selv kan se, det er strengt nødvendigt med sygemelding, eller om man forgæves forsøger at finde en anden løsning, ændrer ikke på faktum: Man vurderes uarbejdsdygtig på grund af sygdom.

Du er sådan set bare heldig at være i en situation, hvor du føler dig mere rask end ham, der ikke kan stå ud af sengen pga. rygsmerter eller depression, og som bestemt heller ikke frivilligt har valgt dette. 

Jeg tror du misforstår mig lidt. Det i hvert fald slet slet ikke sådan det skal forstås, altså sådan som du har forstået det eller at nogen vælger en sygemelding helt frivilligt uden at synes det er øv. Jeg negligere slet ikke folk med stress og depression. Har selv været dybt deprimeret (havde ikke job der), så var af den grund ikke sygemeldt, men jobsøgende. Det var det værreste år i mit liv. Og har så stor respekt for dem der søger hjælp i disse tilfælde.. 

Men ja, måske føler man lidt man ikke har lige så meget ret til sygemeldingen, netop fordi man synes folk som står i det er mere berettiget og har det værre end én selv, netop fordi de har svært ved at stå op om morgenen. (Hvis du forstår hvad jeg mener). Jeg ved jo godt at jeg er blevet sygemeldt af en grund og jeg HAR interesse i at passe på mig selv; ellers havde jeg jo også bare takket nej, da jeg knap kan gå og bare ville smadre mig selv endnu mere. 

Det skal måske forstås sådan, at jeg ikke tog til lægen med henblik på at snakke sygemelding. Det kom meget bag på mig faktisk. Vidste ikke engang det var der jeg var.. Jeg tog kun afsted for at finde ud af hvorfor jeg havde så ondt og få en henvisning til en fys, så tror lidt det er det jeg mener med “tvunget sygemelding og på lægens ordre”. Men føler lidt jeg har prøvet at forklare tidligere, at jeg selvfølgelig har interesse i at passe på mig selv for mit barn og min egen fremtid, da det ellers kan blive kronisk..

og så må jeg acceptere og stole på, at ja, lægen vurdere mig uarbejdsdygtig, netop fordi mit job er for fysisk til min tilstand. Og det gør jeg også. Har også tidligere skrevet, at tvunget måske var et forkert ord, da jeg jo selvfølgelig er gået med til det, for min egen interesser skyld (at passe på mig selv). Ufrivilligt er måske også et forkert ord så, men som skrevet, så var det ikke det jeg troede/håbede ville ske. Derfor prøvede jeg at kæmpe for at måtte prøve deltid, men kan godt forstå jeg ikke måtte. 

Nå, sidespring. Slet ikke lige det debatten skulle handle om.  Ville bare forhøre mig om regler, da der jo er stor forskel på mit fysiske arbejde jeg ikke er i stand til og at tage et par billeder som jeg jo godt ville kunne (da jeg jo på trods af skavanker, ikke er så uheldig ikke at kunne stå ud af sengen), men det må jeg ikke (for sponsorere i hvert fald) og det er okay. Jeg er bare glad for, nogen gad hjælpe. Vil ikke snyde nogen. 

Håber du forstår hvad jeg mener.. Man bliver så hurtigt misforstået i ens skriftlige. 

Anmeld Citér

6. oktober 2018

Anonym trådstarter

Men tror også jeg har formuleret det sådan, fordi jeg i mit private har oplevet, at folk har synes det var for tidligt i en graviditet jeg blev sygemeldt og om jeg ikke godt lige kunne tage mig sammen og bide det i mig, som om jeg selv havde tigget mig til en sygemelding  Så lægens ordre, skal måske skiftes ud med lægens vurdering. 

Og jeg har altid været en arbejdshest, så forstår simpelthen ikke folk tror at NOGEN vælger sådan noget frivilligt for at være tvunget til at være inaktiv i 6 måneder.  Tvivler på NOGEN synes det et fedt! 

Bliver faktisk lidt øv og ked af det over du har forstået mine indlæg sådan. Det betyder de kunne misforståes af flere. Og har bestemt ikke ville træde på nogen. Ved selv alt om, hvor forfærdeligt det er, at være i sådan en situation og ved hvor slemt det kan være. 

Anmeld Citér

6. oktober 2018

Mamalou

Anonym skriver:

Jeg er blevet sygemeldt fuldtid fra mit arbejde ufrivilligt. 

Dog bruger jeg meget tid på min Instagram og får sommetider tilbudt samarbejde løn/sponsorgaver for annoncering osv, som jeg jo plejer at indberette til skat osv. Overhovedet ikke fast løn eller noget i den stil; bare nogle samarbejder jeg får tilbudt i ny og næ. Men må man det når man er sygemeldt? Altså takke ja? Jeg får jo fuld løn mens jeg er sygemeldt, som normalt? Nogen der ved noget, eller hvor jeg kan læse om det? Eller skal min IG blot gå i stå? Det jo ikke et arbejde, men en hobby som er blevet lidt til et personligt brand. 

Jeg synes du skal prøve at ringe til Udbetaling DK og høre dem af. Som sygemeldt hvor det ikke er pga. graviditetskomplikationer kan du godt være sygemeldt fra en stilling og raskmeldt til at varetage en anden stilling og hvor arbejdsgiver stadig har ret til refusion. Men hvordan udbetaling DK betragter de aftaler/sponsorater ved jeg ikke, måske er det hvad de betragter som indenfor bagatel grænsen

Anmeld Citér

6. oktober 2018

Anonym trådstarter

Mamalou skriver:

Jeg synes du skal prøve at ringe til Udbetaling DK og høre dem af. Som sygemeldt hvor det ikke er pga. graviditetskomplikationer kan du godt være sygemeldt fra en stilling og raskmeldt til at varetage en anden stilling og hvor arbejdsgiver stadig har ret til refusion. Men hvordan udbetaling DK betragter de aftaler/sponsorater ved jeg ikke, måske er det hvad de betragter som indenfor bagatel grænsen

Jamen det ER pga graviditetskomplikationer  (du skrev ikke, var det meningen?). 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.