Umodenhed i 0. klasse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.275 visninger
11 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. september 2018

Anonym trådstarter

Da jeg hentede min datter fra 0. klasse den anden dag, hev læreren mig til side og sagde, at hun gerne ville have et møde om vores datter, da hun mener, at hun ikke er så moden som mange af hendes klassekammerater. Det kom noget bag på os, da vi ikke selv oplever, at hun er bagefter eller har fået dette at vide i forbindelse med overleveringssamtale til skolestarten. Hun har mange gode kammerater og fungerer godt socialt.

De er nogle stykker, der først fylder 6 til januar, men som alligevel er startet i skole nu, da de er en større flok kammerater, der har fødselsdag slut oktober til slut januar og januar-børnene ville gerne følge deres 2012 kammerater i skole. Da vores datter stod uden for og ventede, fik jeg kun nogle meget hurtige kommentarer som ikke gjorde mig klogere.

Hendes argument var, at vores datter er noget yngre end de andre, men de fleste er kun 2-3 måneder ældre end vores datter, og hun er ikke den yngste i klassen. Der er dog også 3-4 stykker fra marts/april 2012, men de fleste er fra slut 2012. Derudover skulle vores datter ikke reagere så hurtigt på kollektive beskeder, så læreren mente, at vi allerede nu skulle overveje, om vores datter skulle have et år mere i 0. klasse. Det synes jeg er meget tidligt at vurdere efter en måned i skole og med lang tid til sommer.

Vi tager selvfølgelig et møde med læreren, da vi forventer, at der ligger mere i det, men jeg ville høre jer, om I kender til noget, vi kan gøre for at hjælpe vores datter til at blive mere moden i forhold til skolen. Vi vil ikke presse noget modenhed ned over hende, men tænker, om der er noget vi kan gøre for at hjælpe hende godt på vej.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. september 2018

AlwaysAno

Jeg undrer mig over hvorfor hun er sendt med i skole i første omgang? Det er vel forhåbentlig ikke kun fordi hun gerne ville følges med vennerne?

jeg synes hun er meget ung- og det er da ikke overraskende at hun er umoden. 

Anmeld Citér

26. september 2018

Anonym

Jeg tænker at hun er kommet tidligt i skole og hvis det "kun" er pga. kammerater hun er startet har det måske været en lidt uhensigtsmæssig beslutning.

Jeg tænker læreren lige hurtigt har ridset op, hvad de vil tale om til mødet og du derfor står med en masse ubesvarede spørgsmål. Men dem kan du heldigvis stille til mødet. 

Jeg kan godt forstå du undres og det er altid ubehageligt at blive kaldt til en samtale og man er mega sårbar, når det handler om ens børn og trivsel. Men tag det fra oven af og ned og se hvad de siger. De har formentlig en hvis erfaring og kalder ikke til samtale for sjov. 

Selvom I ikke oplever umodenhed derhjemme, kan det sagtens opstå i skolen. Det er et stort spring at gå fra børnehave til skole og børnene skal pludselig være selvstændige på en helt anden måde. 

Jeg holder ikke hånden over læreren, men måske har hun været frustreret og fået formuleret sig forkert, for selvfølgelig kan det være svært allerede nu, at konkludere at jeres barn skal gå et år om i 0. klasse. Men det kan også være der er hold i det.

Jeg er ikke lærer eller pædagog, så har ikke erfaringen. Men min far har være børnehaveklasseleder og har oplevet dette utallige gange. Han har altid hadet sådanne samtaler, men man indkalder ikke uden grund. Og det er hårdt, for især forældre at sluge, hvis det viser sig at børnene skal gå et år om. Men der er også tænkt på barnets fremtid og ikke kun lige her og nu og kammerater.

Min egen datter har altid være moden af sin alder, været godt med på alle områder, men vi valgte at vente med at starte hende i skole, selvom alle dem hun legede med skulle starte. Hun er fra maj. Hun startede så året efter - og ja, det var til tider surt for hende i børnehaven, især den sidste til og hun kunne godt kede sig. Men hun var mega klar til skolestart og jeg er virkelig glad for at vi ventede, selvom hun sikkert havde klaret sig okay. Men jeg kunne tydligt mærke og se forskel på hendes modenhed på det år. 

Jeg håber I kan få svar på nogle af jeres spørgsmål og også vil lytte til hvad jeres lærer har at sige. 

Held og lykke 

Anmeld Citér

26. september 2018

Tommelise

Der kan ske meget på et år, men husk at det ikke er et nederlag at skulle gå om.

Det er meget værre, hvis hun kommer til at "halte bagefter" hele sin skoletid (det siger jeg ikke, at hun gør).

Måske er hun kommet for tidligt i skole.

Husk at læreren bare vil dit barn det bedste. 

Anmeld Citér

26. september 2018

Anonym trådstarter

Samlet svar til alle. Hun er startet i skole i samråd med børnehaven, som mente, at hun var klar. Som skrevet er hun ikke den yngste, der er startet og 3/4 af klassen inkl. hende har fødseldag inden for 3 måneder, så de er alle nogenlunde jævnaldrende i klassen. 

Jeg kritiserer overhovedet ikke læreren i mit indlæg og skriver, at jeg da er sikker på, at der er mere i det, end det hun fik sagt den dag. Hun nævnte, at hun gerne ville mødes, men vi er ikke indkaldt endnu, så vi har selv skrevet og bedt om at få mødet, så vi kan hjælpe vores datter og ikke for at kritisere læreren.

Beslutningen om at vores datter skulle i skole er selvfølgelig ikke kun taget på baggrund af, at de fleste af hendes kammerater skulle starte. Det er en beslutning, vi har taget sammen med børnehaven, som ikke så hende som umoden, og der har været en del ting med i overvejelserne, som jeg ikke har taget med her. Jeg er helt sikker på, at det ikke er manglende selvstændighed, der er problemet, for hun har altid været meget selvstændig, siden hun som 3-årig valgte, at hun ville gå hjem fra børnehave en dag (heldigvis var jeg hjemme på barsel).

Mit indlæg er ikke en kritik af læreren, selv om det måske kan læses sådan med min undren i indlægget. Jeg fik måske skrevet for meget baggrund med, for pointen i mit indlæg er udelukkende, at såfremt læreren har ret, vil jeg efterspørge råd til at hjælpe vores datter for nu er hun startet i skole, og har vi og børnehaven taget fejl, vil vi gerne have redskaber til at hjælpe hende gennem skoleåret. Jeg forventer også, at læreren kan bidrage med det, men jeg ved ikke, hvornår vi får mødet.

Så må vi om et halvt år vurdere, om hun skal tage et år mere i 0. klasse. Jeg kan dog godt frygte, at det fagligt kan blive kedeligt for hende, for der er hun rigtig godt med, men den vurdering tager vi senere.

Anmeld Citér

26. september 2018

Tommelise

Anonym skriver:

Samlet svar til alle. Hun er startet i skole i samråd med børnehaven, som mente, at hun var klar. Som skrevet er hun ikke den yngste, der er startet og 3/4 af klassen inkl. hende har fødseldag inden for 3 måneder, så de er alle nogenlunde jævnaldrende i klassen. 

Jeg kritiserer overhovedet ikke læreren i mit indlæg og skriver, at jeg da er sikker på, at der er mere i det, end det hun fik sagt den dag. Hun nævnte, at hun gerne ville mødes, men vi er ikke indkaldt endnu, så vi har selv skrevet og bedt om at få mødet, så vi kan hjælpe vores datter og ikke for at kritisere læreren.

Beslutningen om at vores datter skulle i skole er selvfølgelig ikke kun taget på baggrund af, at de fleste af hendes kammerater skulle starte. Det er en beslutning, vi har taget sammen med børnehaven, som ikke så hende som umoden, og der har været en del ting med i overvejelserne, som jeg ikke har taget med her. Jeg er helt sikker på, at det ikke er manglende selvstændighed, der er problemet, for hun har altid været meget selvstændig, siden hun som 3-årig valgte, at hun ville gå hjem fra børnehave en dag (heldigvis var jeg hjemme på barsel).

Mit indlæg er ikke en kritik af læreren, selv om det måske kan læses sådan med min undren i indlægget. Jeg fik måske skrevet for meget baggrund med, for pointen i mit indlæg er udelukkende, at såfremt læreren har ret, vil jeg efterspørge råd til at hjælpe vores datter for nu er hun startet i skole, og har vi og børnehaven taget fejl, vil vi gerne have redskaber til at hjælpe hende gennem skoleåret. Jeg forventer også, at læreren kan bidrage med det, men jeg ved ikke, hvornår vi får mødet.

Så må vi om et halvt år vurdere, om hun skal tage et år mere i 0. klasse. Jeg kan dog godt frygte, at det fagligt kan blive kedeligt for hende, for der er hun rigtig godt med, men den vurdering tager vi senere.

Jeg læser heller ikke dit indlæg som en kritik af læreren, og det er da fuldt forståeligt, at du føler dig lidt overrumplet.

Men nogle gange kan pædagoger godt vurdere, at et barn er modent nok, men når man kommer i skole, så er der bare nogle helt andre krav.

Der er bestemt heller ikke noget galt i at have et barn, der måske ikke er så modent. Og der kan som sagt ske rigtig meget i løbet af et år.

Anmeld Citér

26. september 2018

L-mor

Anonym skriver:

Behovet for individuelle faglige udfordringer kan lettere tilgodeses end udfordringer med modenhed og social adfærd. 

Det er påvist flere gange, at alder og skoleresultater, inkl. afgangseksamensresultater, hænger tæt sammen. 

Selvfølgelig skal din datter understøttes i sin udvikling, men var det mit barn, ville jeg ønske, at hun gik om.

Daginstitutionens tilgang undrer mig. I den kommune jeg arbejder i, starter stort set ingen børn i skole før tid. Simpelthen fordi de kun får øget trivsel og faglige resultater af at blive et år ældre.

Anmeld Citér

27. september 2018

Anonym

Mine gode råd som støttepædagog i folkeskolen og som mor til en 0. Klasse er at sørger for hun kommer ordentlig tid i seng. Min datter sover kl 19 netop fordi jeg ved hvor meget det indvirker på deres skole dag. Det samme gælder en rolig morgen rutine uden stress, vi har en del børn i 1 klasse på mit job der bliver afleveret i hast og jag kl 8 ( ofte + 5 minutter) så alle børnene er helt urolige i første time og flere af dem smitter det af på hele deres dag at blive afleveret på den måde. 

Og så vigtigst følg lærernes råd, de må havde nogle specifikke ting de kigger på og de har garanteret nogle råd til hvordan i kan hjælpe hende med at styrke de færdigheder hun har brug for at få styrket 

Min erfaring er også at hvis forældre ikke lytter til lærerne omkring at tage et år mere i 0. Eller 1. Så kommer det ofte til at ske senere i skole tiden hvor det på mange måder er endnu svære for børnene.  men i har jo tid til at arbejde på tingene 

Jeg er anonym grundet at jeg nævner mit arbejde 

Anmeld Citér

27. september 2018

Anonym trådstarter

L-mor skriver:

Behovet for individuelle faglige udfordringer kan lettere tilgodeses end udfordringer med modenhed og social adfærd. 

Det er påvist flere gange, at alder og skoleresultater, inkl. afgangseksamensresultater, hænger tæt sammen. 

Selvfølgelig skal din datter understøttes i sin udvikling, men var det mit barn, ville jeg ønske, at hun gik om.

Daginstitutionens tilgang undrer mig. I den kommune jeg arbejder i, starter stort set ingen børn i skole før tid. Simpelthen fordi de kun får øget trivsel og faglige resultater af at blive et år ældre.

Jeg ved ikke, hvad der er den normale praksis i vores kommune eller andre, da jeg ikke kender andre januar-børn, der har nået skolealderen. Min mand er fra slut januar og startede også skole et år tidligere, men det er nogle år siden og kan ikke rigtig bruges til at sammenligne med. Han falder dog uden for statistikken, da han altid har ligget i toppen fagligt og socialt.

De andre januar børn er født nogle uger ind i januar, men var vores datter født 2 dage tidligere havde hun været 2012 årgang og dermed automatisk med i gruppen af skolestartere, så det har måske også haft betydning for børnehavens indstilling. Vi har måske også en lidt special årgang, som har spillet ind for børnehaven, da de har en sammentømret flok, der alle er født inden for 3 måneder slut 2012/start 2013 (12 børn) og så 1 fra august og 3 fra marts/april, så de fleste der er startet, er nogenlunde jævnaldrende.

Jeg vil ikke afvise, at vores datter kommer til at gå skoleåret om, men jeg mener ikke, at det er noget vi kan beslutte allerede. Løbet er jo kørt for dette år, og hun kan ikke komme tilbage i børnehaven nu, så at hun kan gå 0. om til næste år, kan vi jo ikke bruge til at støtte hende nu. Heldigvis fungerer hun rigtig godt både fagligt og socialt, så det ”kun” er modenheden, der mangler, og der vil vi jo gerne hjælpe hende nu og ikke først om et år.

Anmeld Citér

27. september 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Mine gode råd som støttepædagog i folkeskolen og som mor til en 0. Klasse er at sørger for hun kommer ordentlig tid i seng. Min datter sover kl 19 netop fordi jeg ved hvor meget det indvirker på deres skole dag. Det samme gælder en rolig morgen rutine uden stress, vi har en del børn i 1 klasse på mit job der bliver afleveret i hast og jag kl 8 ( ofte + 5 minutter) så alle børnene er helt urolige i første time og flere af dem smitter det af på hele deres dag at blive afleveret på den måde. 

Og så vigtigst følg lærernes råd, de må havde nogle specifikke ting de kigger på og de har garanteret nogle råd til hvordan i kan hjælpe hende med at styrke de færdigheder hun har brug for at få styrket 

Min erfaring er også at hvis forældre ikke lytter til lærerne omkring at tage et år mere i 0. Eller 1. Så kommer det ofte til at ske senere i skole tiden hvor det på mange måder er endnu svære for børnene.  men i har jo tid til at arbejde på tingene 

Jeg er anonym grundet at jeg nævner mit arbejde 

Tak for dine råd. Hun kommer allerede i seng kl. 19, men der er ofte stress på, når vi er på vej ud af døren, og det er noget, jeg hele tiden gerne har villet lave om på, så jeg vil bruge dit råd til at spark bagi til, at nu skal det altså lykkes at komme ud af døren på en ordentlig måde.

Jeg er også helt sikker på, at læreren har noget mere at fortælle på mødet. Jeg har indtryk af, at hun er en dygtig og meget kompetent lærer, og min datter er meget glad for hende, så jeg forventer at få en del ud af mødet, når vi får det holdt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.