PPR indstilling, forventninger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.276 visninger
21 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. september 2018

Anonym trådstarter

Jeg har et barn på 5 år, som går til talepædagog, på grund af massive udtalemæssige vanskeligheder som følge af kraftig hørenedsættelse i lange perioder (ørebarn), og heraf er ca 1,5 år bagud (kun på udtale, ikke ordforråd) .

Nu har talepædagog udtryk bekymring for andre af mit barns udviklingsområder (finmotorik, grovmotorik og sociale færdigheder) og har indstillet til fysioterapeut og psykolog via SPP også.

Er der andre, der har fået "den fulde pakke" og kan fortælle mig lidt om, hvad jeg kan forvente i forhold til forløbet hos fys og psykolog?

Mit barns udfordringer kan godt forklares med perioderne uden hørelse. Men på grund af en væremåde med hurtig træthed, koncentrationsproblemer og flakkende øjenkontakt har jeg en mistanke om, at der måske kan ligge noget mere til grund for udfordringerne. Derfor er jeg spændt/nervøs for hvad jeg kan forvente mig af det kommende forløb. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. september 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg har et barn på 5 år, som går til talepædagog, på grund af massive udtalemæssige vanskeligheder som følge af kraftig hørenedsættelse i lange perioder (ørebarn), og heraf er ca 1,5 år bagud (kun på udtale, ikke ordforråd) .

Nu har talepædagog udtryk bekymring for andre af mit barns udviklingsområder (finmotorik, grovmotorik og sociale færdigheder) og har indstillet til fysioterapeut og psykolog via SPP også.

Er der andre, der har fået "den fulde pakke" og kan fortælle mig lidt om, hvad jeg kan forvente i forhold til forløbet hos fys og psykolog?

Mit barns udfordringer kan godt forklares med perioderne uden hørelse. Men på grund af en væremåde med hurtig træthed, koncentrationsproblemer og flakkende øjenkontakt har jeg en mistanke om, at der måske kan ligge noget mere til grund for udfordringerne. Derfor er jeg spændt/nervøs for hvad jeg kan forvente mig af det kommende forløb. 

Mener selvfølgelig PPR, og ikke SPP. 

Anmeld Citér

23. september 2018

tweety2060

Profilbillede for tweety2060
Håber på lidt god vind!

Jeg kan nok ikke give dig det rigtige svar, men man kam som fys og psykolog teste dit barns udvikling op mod aktuelle levealder, hvis der er forsinkelse har det betydning for dit barn, i hvilket omgang ma kan Fx sætte grænser, møde ham mm på. 

Men spørg da gerne talepædagog det ksn hun også svare på. 

Oøj pøj 

Anmeld Citér

24. september 2018

Anonym trådstarter

Jeg kan nok ikke give dig det rigtige svar, men man kam som fys og psykolog teste dit barns udvikling op mod aktuelle levealder, hvis der er forsinkelse har det betydning for dit barn, i hvilket omgang ma kan Fx sætte grænser, møde ham mm på. 

Men spørg da gerne talepædagog det ksn hun også svare på. 

Oøj pøj 

Tak for svar. 

At mit barn er bagud er der slet ikke tvivl om, så jeg tænker mere på, om jeg kan forvente et reelt forløb hos fys og psyk. Er det en times samtale en enkelt gang, en gang on ugen, eller skal mit barn være der svarende til mængden som for talepædagog (2x 4 timer om ugen)? Vil fx psyk kunne lave en egentlig udredning, eller blot sende videre i systemet? Vil de også observere mit barn i trygge rammer (børnehaven, herhjemme, osv)? Kan jeg forvente daglige hjemmeøvelser, og i så fald i hvilket omfang?

Vi er af ørelægen videresendt og har en tid til udredning for dyspraksi om 4 måneder, talepædagogen mener dog ikke, at mit barn falder under den kategori. Så er jo også spændt på om en psyk vil kunne nå at give sin udtale med inden da, eller om jeg sket ikke skal forvente et forløb hos psyk så hurtigt. 

Anmeld Citér

24. september 2018

Tjullehej

Profilbillede for Tjullehej

Nej en psych kan kun vurderer hvad der kan være af problematikker og give nogle redskaber.

er der tegn på en udviklingsforstyrrelse/autisme fx vil du blive sendt videre til udredning på en børnepsykiatrisk afdeling. Her er det både psykologer og psykiatere der vurdere og konkluderer.

Vær opmærksom på at spørge ind til hvad der kan være årsag. PPR psykologer er efter min erfaring lidt tilbageholdne med at sende børn til udres ing. 

Min søn har aspergers og her måtte jeg insisterer  på en udredning. Det var ikke PPR der foreslog det. 

Anmeld Citér

24. september 2018

Anonym trådstarter

Smølfine123 skriver:

Nej en psych kan kun vurderer hvad der kan være af problematikker og give nogle redskaber.

er der tegn på en udviklingsforstyrrelse/autisme fx vil du blive sendt videre til udredning på en børnepsykiatrisk afdeling. Her er det både psykologer og psykiatere der vurdere og konkluderer.

Vær opmærksom på at spørge ind til hvad der kan være årsag. PPR psykologer er efter min erfaring lidt tilbageholdne med at sende børn til udres ing. 

Min søn har aspergers og her måtte jeg insisterer  på en udredning. Det var ikke PPR der foreslog det. 

Mange tak for svar. Du bekræfter, en bekymring jeg har allerede nu inden mit barn overhovedet er set af en psyk. Nemlig at vi måske risikerer at blive fejet af tidligt, fordi mit barn er meget genert og stille overfor fremmede og i uvante situationer. 

Jeg har selv - uden at være fagperson eller have kendskab til diagnoser i større grad - en spirende mistanke om ADD, og en bekendt af familien, der har mere både privat og professionelt kendskab til diagnoser end jeg, har nævnt Asbergers som en mulighed også.

Pt står vi med to pædagoger, der slet ikke er bekymret, og mener mit barn sagtens kan starte i skole til næste år, en pædagog som bestemt ikke mener mit barn bliver klar til skolestart, og to talepædagoger/logopæd som er ret bekymrede, men ikke vil udtale sig om skolestart (men det er dem, der har lavet indstilling til fys og psyk). Vi har endvidere en aftale med logopæd, som har meldt sig som frivillig bisidder ved evt udredning for dyspraksi, så vi forældre har en fagperson til at stille alle de (rigtige) kritiske spørgsmål. 

Anmeld Citér

24. september 2018

Tjullehej

Profilbillede for Tjullehej

Så ville jeg afvente og høre hvad psykologen siger. Og så direkte fortælle hvad det er du ser og kan mistænke. Jeg ville presse på efterfølgende for en udredning - der er ikke nogen som får en diagnose hvis der ikke er noget tegn på fx autisme. Der er bestemte kriterier der skal opfyldes osv. Derimod er det svært med skolestart hvis man ikke får den støtte man skal eller det rigtige tilbud.

en skoleudsættelse er nem hvis man har en diagnose og det er også nemmere mht støtte i skolen. 

Held og lykke ... det er ikke sjovt 

been there - done that

Anmeld Citér

24. september 2018

Anonym

På baggrund af det du skrev i det første indlæg, tænkte jeg på, om dit barn mon var udredt for dyspraksi. Både verbal og generel dyspraksi, men så så jeg, at I allerede var henvist af ønh-lægen. 

Jeg har i nogle år fulgt dyspraksi-foreningens arbejde. De har blandt andet en udmærket facebookgruppe, hvor man kan blive klogere, mens man venter på en afklaring. Måske kender du den allerede?

Der tegner sig et billede af, at talepædagogerne i mange kommuner er uenige med de læger, der udsteder dyspraksi-diagnosen. Især en af de ældre læger har (blandt talepædagogerne) ry for, at være alt for gavmild med diagnosen og det giver nogle ret vilde uenigheder mellem forældre og PPR. Talepædagogerne underkender simpelthen diagnosen og den dertilhørende, specifikke indsats. Det kan måske også være grunden til, at de "tilbyder" at deltage i konsultationen? 

Socialstyrelsen har for nylig udgivet en forløbsbeskrivelse for dyspraksi. Hvis du ikke allerede kender den, kan den googles frem. Den beskriver blandt andet, at børn med dyspraksi har nogle vanskeligheder, som kan ligne andre diagnoser (se fx side 15-16). Derfor er det så vigtigt, at dit barn udredes korrekt.

Anmeld Citér

24. september 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

På baggrund af det du skrev i det første indlæg, tænkte jeg på, om dit barn mon var udredt for dyspraksi. Både verbal og generel dyspraksi, men så så jeg, at I allerede var henvist af ønh-lægen. 

Jeg har i nogle år fulgt dyspraksi-foreningens arbejde. De har blandt andet en udmærket facebookgruppe, hvor man kan blive klogere, mens man venter på en afklaring. Måske kender du den allerede?

Der tegner sig et billede af, at talepædagogerne i mange kommuner er uenige med de læger, der udsteder dyspraksi-diagnosen. Især en af de ældre læger har (blandt talepædagogerne) ry for, at være alt for gavmild med diagnosen og det giver nogle ret vilde uenigheder mellem forældre og PPR. Talepædagogerne underkender simpelthen diagnosen og den dertilhørende, specifikke indsats. Det kan måske også være grunden til, at de "tilbyder" at deltage i konsultationen? 

Socialstyrelsen har for nylig udgivet en forløbsbeskrivelse for dyspraksi. Hvis du ikke allerede kender den, kan den googles frem. Den beskriver blandt andet, at børn med dyspraksi har nogle vanskeligheder, som kan ligne andre diagnoser (se fx side 15-16). Derfor er det så vigtigt, at dit barn udredes korrekt.

Mange tak for dit svar. 

Nej, jeg kendte ikke til Facebookgruppen. Den må jeg få set nærmere på ved lejlighed. 

Vores talepædagog har også udtryk bekymring i denne retning, og den bekymring har vi drøftet med vores ønh-læge. Hans svar var, at der for år tilbage havde været en speciallæge, der havde været ret rundhåndet med diagnoserne, hvorfor ønh-læge også havde været ret forsigtige med at henvse, men at denne speciallæge ikke praktiserer længere, hvorfor vi slet ikke skulle være bekymrede.

Vores barn har haft et forløb hos talepædagog i foråret, og er i gang med et nu, så talepædagogen får jo (på grund af ventetid på udredning) næsten et helt år til at bevise, at der "bare" skal udtaletræning til. Vores barn har da også flyttet sig lidt, men slet ikke nok (bedsteforældre kan forstå ca 50-60 %, fremmede forstår stadig kun meget lidt).

Jeg kender godt til folderen 

Anmeld Citér

25. september 2018

Anonym

Anonym skriver:

Mange tak for dit svar. 

Nej, jeg kendte ikke til Facebookgruppen. Den må jeg få set nærmere på ved lejlighed. 

Vores talepædagog har også udtryk bekymring i denne retning, og den bekymring har vi drøftet med vores ønh-læge. Hans svar var, at der for år tilbage havde været en speciallæge, der havde været ret rundhåndet med diagnoserne, hvorfor ønh-læge også havde været ret forsigtige med at henvse, men at denne speciallæge ikke praktiserer længere, hvorfor vi slet ikke skulle være bekymrede.

Vores barn har haft et forløb hos talepædagog i foråret, og er i gang med et nu, så talepædagogen får jo (på grund af ventetid på udredning) næsten et helt år til at bevise, at der "bare" skal udtaletræning til. Vores barn har da også flyttet sig lidt, men slet ikke nok (bedsteforældre kan forstå ca 50-60 %, fremmede forstår stadig kun meget lidt).

Jeg kender godt til folderen 

Jeg krydser fingre for, at I får en afklaring. Er I også indstillet til en undersøgelse af grov- og finmotorikken eller er det det, som PPR-indstillingen skal give mulighed for? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.