Madordning i børnehaven, hjælp til valg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.138 visninger
17 svar
10 synes godt om
20. september 2018

Kløver

Jeg er sådan i tvivl?! Jeg har nu haft børn i børnehave de sidste 4.5 år ca. 

Vi har altid været tilhænger til madordningen, men begynder at blive i tvivl og nu er der valg 

vi har 2 stk i børnehave og det vil sige at de næste 2 år koster det os 1100kr i madordning pr mdr ( 550kr pr barn) 

Børnene skal selv medbringe frugt/mad til kl 9, og en madpakke til kl 14. Dvs at det vi betaler for er mad til kl 12. 3 dage om ugen får de rugbrød, sætter et eksempel ind på hvordan en uge kan se ud . 

Jeg er sådan i tvivl, for synes vi har utrolig meget spild hvad angår madpakker, og ved at tilføje lidt ekstra, og vi skal jo lave det uanset, kan børnene nemt blive mætte, på den måde kunne man også nemmere tilføje ekstra ting, og vi giver jo både frugt og grønt med, rugbrød m pålæg og så får vi varm mad hver aften.

Synes selvfølgelig det er dejligt de får mad, det er varieret osv men samtidig synes jeg det er mange penge i et stramt budget når de ikke får mere ud af det end de gør. Jeg er meget delt så har brug for nogle forskellige syn og varianter på så kan jeg stemme ud fra et velovervejet valg. Hvad tænker i ? 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. september 2018

ChesireKitty

Jeg synes at det lyder vildt

Vi giver 200 kr til madordning i vores piges børnehave og hun får både morgenmad, formiddagsmad (bolle/knækbrød + frugt/grønt) , varm frokost (undtagent torsdag, hvor de har de har rugbrødsdag og selv smører madder som de får med på tur) og eftermiddagsmad.

Så er der påbud (men ikke krav) om at alle forældre giver deres barn 5 stykker frugt/grønt med om ugen, så der kommer lidt forskelligt frugt/grønt på bordet - dog er der meget mere på denne årstid, hvor de får tonsvis af æbler, pærer osv

Men nu bor vi så også ude på Lars Tyndskids marker og det er en lille børnehave med plads til 32 børn.

Anmeld Citér

20. september 2018

Ano18

Hvis du kun havde et barn i børnehaven, så ville svaret måske være lidt anderledes. Fordi 1100 kr kan man komme langt for, når de skal have meget af det samme.

Personligt ville jeg vælge det fra. Fordi :

Mit barn er ultra småt spisende og kræsen. Og spiser mest morgenmad hvilket er havregryn derhjemme. Derudover ville hun så nå at blive mæt af formiddagsmaden (trods hun måske spiser et par bidder kun). Hun ville ikke spise maden der blev serveret, (hun får meget af det du viser som eksempel, tilbudt derhjemme), så det ville ikke “komme som noget nyt”, hvor man kunne håbe på hun ville spise det. Hun spiser rugbrød med smør bom. Eller det hvide på et æg.

Vi prøver at ændre det, men på nuværende tidspunkt ville jeg føle mig lidt til grin at betale pengene, når jeg vidste med 100 p at hun ikke ville spise det.

Hvis det havde været noget hun ønskede og nød, så ville jeg tænke anderledes.

Økonomien i jeres hushold tæller også. Fordi jeg tror på, det kunne gøres billigere, selvom man putter lidt ekstra godt i. Prøv at regn lidt på, hvad en madpakke til en dag vil koste og så gange den m en måneds dage (x 2).

Jeg hader at lave madpakker, men laver alligevel til de store. Min datter ville elske “sin egen madpakke” (trods hun ville spise ensporet).

Spiser i ellers varierende aftensmad (fx min søster laver aldrig rigtig mad men er ret god til at give dem rugbrød, og der er det godt hendes børn får andres mad til frokost).

ps i vores dagsinstitutions tilbud koster det ca 700 og man skal alligevel have formiddags og eftermiddagsmad med (samt bleer hvis det behov er der). Så vi er oppe på ca 4000 kr for en vuggestueplads og lidt mindre for en børnehaveplads. Her gør de 700 en stor forskel synes jeg. Vi har desværre ikke et valg (hun er ikke startet endnu)

Anmeld Citér

20. september 2018

Kløver

Ano18 skriver:

Hvis du kun havde et barn i børnehaven, så ville svaret måske være lidt anderledes. Fordi 1100 kr kan man komme langt for, når de skal have meget af det samme.

Personligt ville jeg vælge det fra. Fordi :

Mit barn er ultra småt spisende og kræsen. Og spiser mest morgenmad hvilket er havregryn derhjemme. Derudover ville hun så nå at blive mæt af formiddagsmaden (trods hun måske spiser et par bidder kun). Hun ville ikke spise maden der blev serveret, (hun får meget af det du viser som eksempel, tilbudt derhjemme), så det ville ikke “komme som noget nyt”, hvor man kunne håbe på hun ville spise det. Hun spiser rugbrød med smør bom. Eller det hvide på et æg.

Vi prøver at ændre det, men på nuværende tidspunkt ville jeg føle mig lidt til grin at betale pengene, når jeg vidste med 100 p at hun ikke ville spise det.

Hvis det havde været noget hun ønskede og nød, så ville jeg tænke anderledes.

Økonomien i jeres hushold tæller også. Fordi jeg tror på, det kunne gøres billigere, selvom man putter lidt ekstra godt i. Prøv at regn lidt på, hvad en madpakke til en dag vil koste og så gange den m en måneds dage (x 2).

Jeg hader at lave madpakker, men laver alligevel til de store. Min datter ville elske “sin egen madpakke” (trods hun ville spise ensporet).

Spiser i ellers varierende aftensmad (fx min søster laver aldrig rigtig mad men er ret god til at give dem rugbrød, og der er det godt hendes børn får andres mad til frokost).

ps i vores dagsinstitutions tilbud koster det ca 700 og man skal alligevel have formiddags og eftermiddagsmad med (samt bleer hvis det behov er der). Så vi er oppe på ca 4000 kr for en vuggestueplads og lidt mindre for en børnehaveplads. Her gør de 700 en stor forskel synes jeg. Vi har desværre ikke et valg (hun er ikke startet endnu)

Uanset om der er ordning eller ej slipper vi ikke for de madpakker så tænker bare at en ekstra rugbrød om dagen næppe gør det vilde i budgettet sammenlignet 

vi får alm varieret kost herhjemme, men blanding af både grønt, kød og tilbehør  

Anmeld Citér

20. september 2018

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Vi giver 620 kr om mdr for kostordning i min datters børnehave. Det er inkl formiddags-, middags-, og eftermiddagsmad samt morgenmad til de børn der møder inden kl 7:30 og ikke har spist hjemmefra. De får varm mad 3-4 dage om ugen, der er tilberedt i huset af en køkkenmedarbejder. Der er også bleer med i prisen, og flaskebørn i vuggestuen skal ikke selv have mme med. Jeg er rigtig glad for denne ordning!

I jeres tilfælde hvor I alligevel skal smøre madpakke, det er mange penge i jeres budget, og det ikke er fordi det er spændende, varm mad de fleste dage så ville jeg nok melde fra og smøre lidt ekstra til madpakken når nu I alligevel er i gang. 

Anmeld Citér

20. september 2018

anna111

Profilbillede for anna111

Jeg ville på ingen måde betale så mange penge når det kun er 1 madpakke om dagen og man alligevel skal sørger for pålæg til 2 ekstra madpakker. 

Men er osse farvet af vi har et madbuget på 1200 kr om måneden til 2 voksne og 2 børn og vi får fin varieret mad hver dag 

Anmeld Citér

20. september 2018

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg aner ikke om det generelle prisleje men det lyder godt nok pebret og så står den oven i købet på håndmadder 3 ud af 5 dage. Det synes jeg er fesent.

Jeg er ellers kæmpe fortaler for frokostordning, for det er det perfekte sted at introducere børnene for de ting de siger nej til derhjemme. Det er bare noget andet når de sidder sammen og spiser.

Anmeld Citér

20. september 2018

Kløver

MummiT skriver:

Vi giver 620 kr om mdr for kostordning i min datters børnehave. Det er inkl formiddags-, middags-, og eftermiddagsmad samt morgenmad til de børn der møder inden kl 7:30 og ikke har spist hjemmefra. De får varm mad 3-4 dage om ugen, der er tilberedt i huset af en køkkenmedarbejder. Der er også bleer med i prisen, og flaskebørn i vuggestuen skal ikke selv have mme med. Jeg er rigtig glad for denne ordning!

I jeres tilfælde hvor I alligevel skal smøre madpakke, det er mange penge i jeres budget, og det ikke er fordi det er spændende, varm mad de fleste dage så ville jeg nok melde fra og smøre lidt ekstra til madpakken når nu I alligevel er i gang. 

Var også min tanke og vi skal selv medbringe bleer også 

Anmeld Citér

20. september 2018

Kløver

anna111 skriver:

Jeg ville på ingen måde betale så mange penge når det kun er 1 madpakke om dagen og man alligevel skal sørger for pålæg til 2 ekstra madpakker. 

Men er osse farvet af vi har et madbuget på 1200 kr om måneden til 2 voksne og 2 børn og vi får fin varieret mad hver dag 

Jeg har det på samme måde, ulempen er kun at da de stemte for 2 år siden, stemte 100% af forældrene for at beholde ordningen, man stemmer automatisk ja, hvis man ikke går aktivt ind og stemmer 

Anmeld Citér

20. september 2018

Soonmom

Vi skal give 499 kr og vi har to børn, men får så søskende rabat på den anden, så det er jo "kun 748 kr" og det er også kun frokost ordning.

Jeg har stemt ja, da det er varieret kost og så varieret kan vi ikke gøre det for det beløb, godt med grønsager og børnene prøver noget vi måske ikke får herhjemme 

Plus at jeg skal smøre 1 (2) madpakker mindre og det er værd at tage med , for det fylder godt nok meget med 3x2 madpakker plus at vi skal tømme gardaroben hver fredag og så have det med hver mandag... Jeg gruer for når vi også skal have flyverdragter med frem og tilbage 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.