Aktiviteter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.861 visninger
11 svar
11 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. september 2018

Anonym trådstarter

Hej. 

Hvilke ting laver jeres børn i dagplejen/vuggestuen? 

Jeg er lidt i tvivl om jeg synes vores dagpleje “laver” nok med børnene. Men jeg ved ikke om det bare er mig, der som uvidende førstegangsforældre der tænker sådan. 

Jeg vil lige sige at vi som udgangspunkt er meget glade for vores dagpleje. Hun er sød, omsorgsfuld og vores barn er meget glad for hende. 

Men jeg kan ikke helt finde ud af om jeg synes der er for meget “fri leg”. Ikke at jeg synes det hele skal være struktureret men ja.. 

hvad laver jeres børn i dp og vg? :-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. september 2018

God-mor

Anonym skriver:

Hej. 

Jeg er lidt i tvivl om jeg synes vores dagpleje “laver” nok med børnene. Men jeg ved ikke om det bare er mig, der som uvidende førstegangsforældre der tænker sådan. 

Jeg vil lige sige at vi som udgangspunkt er meget glade for vores dagpleje. Hun er sød, omsorgsfuld og vores barn er meget glad for hende. 

Men jeg kan ikke helt finde ud af om jeg synes der er for meget “fri leg”. Ikke at jeg synes det hele skal være struktureret men ja.. 

I min søns vg der har de morgensamling kl. 09.00, hvor de spiser formiddagsmad og synger. Derefter fri leg indten ude eller inde frem til frokost kl. 11.00 og så bliver de puttet. Derefter somregel fri leg igen. En gang imellem laver de motorik og går en tur. Jeg tænker selv at der ikke behøver at ske det store i den alder. 

Anmeld Citér

13. september 2018

Anonym

Min datter går i privat pasningsordning. De er ude det meste af tiden. De hjælper med at fodre dyrene og laver mad osv. Når det er indevejr laver de kreative ting, og et par gange om måneden er de på udflugt - de sidste to har været hhv en tur i skoven og et besøg i den lokale børnehave. 

Men langt det meste af tiden om eftermiddagen er “fri leg”. 

Anmeld Citér

14. september 2018

esioul

Anonym skriver:

Hej. 

Har du tænkt over hvor meget læring der er i de daglige rutiner? Sætte på bordet, tage tøj på, osv. Det er værd at huske, hvor meget læring der er tilgængeligt i rutinerne og i børnenes lege. At de lærer at kommunikere, forhandle, fordybe sig, konfliktløsning osv. Det du ser er et øjebliksbillede. 

Anmeld Citér

14. september 2018

AlwaysAno

Jeg tror at de i min søns dagpleje har fri leg stort set hele tiden udover når de spiser og skal ud osv... fri leg er der altså meget læring i for den aldersgruppe de lærer så mange sociale spilleregler osv. Det skal man ikke underkende.

jeg synes man skal lade de små være små- der er ikke behov for en masse planlagte læringsaktiviteter det kommer helt naturligt ��

Anmeld Citér

14. september 2018

2017morigen

Jeg syntes heller ikke at man skal kimse af fri leg. Det er så udviklende for dem at de finder ud af de kan tage initiativ til ting. Men det kræver at dp moren kan gribe situation. 

Hos vores er der sanglege ind imellem. De er også ude og lege når vejret er til det. De går på besøg hos andre dp mødre. Dog ikke så tit lige nu da de er mange små da vores dp mor har dem i kuld, hvor de er født inden for halvt år. Alderen er pt fra Ca 1,5 til knapt 1år. 

Derud over er der legestue hver 14 dag hele dagen

Anmeld Citér

14. september 2018

Anonym

I min søns dagpleje er der også en masse fri leg - især udenfor - og det synes jeg simpelthen er så fantastisk. Min søn lærer de sociale spilleregler, han udvikler sin fantasi uden alt for megen voksen indblanding, han udforsker verden på sine egne præmisser.
Min mor arbejder i vuggestue og hun siger, at der er fri leg næsten helt ophørt, fordi alt skal være et eller andet projekt med et læringsmål!

De har også dialogisk læsning hos min søns dagplejer og hver torsdag eller fredag er de ude og mødes med de andre. Ellers er de bare derhjemme og hygger - og præcis derfor har jeg valgt dagplejen!
Der er selvfølgelig også en masse projekter og læringsmål og alt muligt, men det foregår på en mere afslappet måde med mindre dokumentation end i vuggestuerne.

Anmeld Citér

14. september 2018

Anonym trådstarter

esioul skriver:

Har du tænkt over hvor meget læring der er i de daglige rutiner? Sætte på bordet, tage tøj på, osv. Det er værd at huske, hvor meget læring der er tilgængeligt i rutinerne og i børnenes lege. At de lærer at kommunikere, forhandle, fordybe sig, konfliktløsning osv. Det du ser er et øjebliksbillede. 

Ja det har jeg. Det er derfor mit barn er i dagpleje og ikke vuggestue :-) Jeg spørger til “fri leg” aktiviteten ikke dagligdags aktiviteterne :-) 

Jeg ved at de ikke laver mere strukturerede ting for det har hun sagt. Hun tror på fri leg gavner dem mere end fx en tur i skoven og finde blade og snakke om hvorfor ser efterårets blade anderledes ud end sommerens blade. Eller lave sansekasser fx. Det er heller ikke fordi jeg synes fri leg bør være bandlyst men jeg undrede mig mere over at det kun er fri leg og der aldrig er noget der er en smule mere struktureret :-)

Anmeld Citér

14. september 2018

Anonym trådstarter

Tak til jer alle sammen for at svare. :-) 

Jeg tror måske jeg har fået formuleret mig forkert. For jeg er helt med på at fri leg er super givende og udviklende. Jeg undre mig bare over at hun aldrig laver noget der er bare lidt mere struktureret. Fx noget der kunne være med til at udvikle dem motorisk osv. 

Ikke noget der skulle ske hver dag men en gang imellem. :-) 

Så jeg bar bare blevet nysgerrig og ville høre om det kun var sådan hos vores dp :-) 

Anmeld Citér

14. september 2018

Soonmom

Anonym skriver:

Tak til jer alle sammen for at svare. :-) 

Jeg tror måske jeg har fået formuleret mig forkert. For jeg er helt med på at fri leg er super givende og udviklende. Jeg undre mig bare over at hun aldrig laver noget der er bare lidt mere struktureret. Fx noget der kunne være med til at udvikle dem motorisk osv. 

Ikke noget der skulle ske hver dag men en gang imellem. :-) 

Så jeg bar bare blevet nysgerrig og ville høre om det kun var sådan hos vores dp :-) 

Altså de er aldrig på ture osv ? - hjælper til med at bage, lave noget kreativt, laver motorikbaner osv ?

For så synes jeg også der måske mangler noget, men VED du at det bare er fri leg /børnene mere overladt til sig selv hele tiden eller er det blot fordi dp er dårlig til at italesætte at de lavede en motorikbane alle mand og øvede i at vente på tur altså at hun måske er dårlig til at nævne de faglige ting /reflektioner ?

Men det tænker jeg faktisk også man i bund og grund fravælger ved en dagpleje uden uddannelse (det ved jeg self ikke om hun har )

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.