Som flere andre skriver, må I nok acceptere, at det er jeres drøm og behov, mere end det er børnenes. Børn drømmer jo ikke om “internationalisering” eller “competitive edge”. Ej heller er det noget, man behøver at rykke dem udenlands i barneårene for, at de opnår - det kan de fint klare selv senere i livet, hvis de skulle ønske. Børn drømmer snarere om forudsigelige rammer, kendte legekamerater og familierelationer, hvis vi sådan koger det lidt ned.
Nå, men ovenstående betyder jo på ingen måde, at det ikke kan være helt legitimt at flytte alligevel - bare årsagerne er de rigtige. Det er altid okay gerne at ville på eventyr - og det kan give hele familien super meget godt. Men det er jo mega hårdt for alle parter og kommer ikke “gratis” hverken ift. ressourcer eller relationer.
Vi har (inden børn) boet i flere europæiske lande og i USA. Vores nærmeste familie er delt i fire lande. Det har været vildt privilligeret - vi nyder de mange rejser og sprog, og havde det faktisk svært med tanken om, at “slå os ned”. Men det gjorde vi lidt alligevel, da vores datter kom, i hvert fald for et par år. Lige nu nænner jeg simpelthen ikke, at hun skal hives væk fra bedsteforældre og venner (lillebror er i øvrigt på vej), så det bliver ikke foreløbigt. Jeg har heller ikke spor travlt med sprogene - de voksne taler en 3-4 stykker, men hun lærer bare dansk og så er jeg helt overbevist om, at resten kommer når der er tid og behov for det. Jeg bryder mig heller ikke super meget om tanken om, at indrette hendes barndom efter, at gøre hende “konkurrencedygtig” til fremtiden - det tænker jeg ikke, at der kommer særligt sunde værdier ud af?
Anmeld
Citér