Skriger hvis han ikke får mere at drikke

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. september 2018

ChesireKitty

HeMakesMe skriver:

Du skriver, at det ikke er en mulighed at fjerne flasken, men et andet sted, at han drikker af kop. Hvad drikker han vandet af?

Jeg ved fra min dreng på 1½, at han kan blive helt besat af sin blå plastikvandflaske med tud - nogle gange skal han bare se den stå ved vasken eller i forbifarten i pusletasken, så MÅ han bare have den og det skal være nu!
Han får den derfor kun, når vi er på tur eller i sommers, da det var meget varmt. Resten af tiden er den helt ude af syne.
Hjemme er der kun vand i kedelige glas.

Har I prøvet det? Drikker han også så meget vand, hvis han får det i et glas?

Han kan drikke små slurke af vand fra kop hvis han får hjælp af os voksne. Han kan ikke selv drikke af kop. Hvis vi kun giver ham kop, bliver han hurtigt frustreret over den og vil ikke have koppen, men bliver decideret ulykkelig og ikke bare sur som han bliver når han ikke må få mere i flasken. Men nej, så drikker han ikke meget, men faktisk for lidt. Og er så bare ulykkelig efterfølgende.

Det er i samarbejde med ergoterapeut at det er bestemt at han skal beholde flasken.

Det er såmænd ikke noget jeg egentlig ønsker at diskutere. Og selvom det skrevne sprog godt kan virke hårdt, så er det skrevet i god tone.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2018

ChesireKitty

Tine B skriver:

Jeg tænker også hvorfor flasken ikke kan droppes? Han er 2 år.. Han burde drikke fint af alm kop.. 

Han har nogle motoriske udfordringer der gør det svært for ham at drikke af koppen. Se svaret ovenfor.

Anmeld Citér

5. september 2018

ChesireKitty

nanan78 skriver:

Hvis jeg har forstået dine indlæg ret, har du en 2-årig med konstant tørst, der kan drikke 3-4 liter (måske mere) dagligt og har tabt 3 kg over sommeren. Jeg mener det skal tages alvorligt og vurderes af en børnelæge. Bed om en henvisning fra egen læge. Han skal ikke tabe sig 3 kg og ej heller drikke så meget hver dag. Få det undersøgt.

Han er allerede tilkoblet børnelæge på sygehuset af andre årsager og sagen er drøftet med denne. Der er ikke fundet nogen fysisk årsag til hans tørst.

Vi mistænker, som hentydet i første indlæg, at det er fordi han er så følsom overfor konsistenser at han foretrækker at drikke sig mæt.

Han har tabt sig meget, men var også lidt rund før, så lægen ser ikke selve vægttabet som et stort problem; kun årsagen til det.

Anmeld Citér

5. september 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Hvorfor får han vand i flaske? Kan det have været årsagen til at han nu har fået en "dårlig vane"? Hvis han har synes det var hyggeligt med flaske? 

Min mellemste drikker også sindssyg meget vand og gør det også om natten (her har han så en drikkedunk) og ellers er det i glas. Vi har aldrig set det som et problem. 

Er det sikkert at han spiser lidt fordi han drikker meget vand? Han er ikke bare småtspisende? Altså er der stor forskel i hans madindtag alt efter hvor meget vand han drikker? Drikker han mindre vand hvis han ved at at I skal have hans livret til aftensmad? 

Nå men jeg ved ikke hvad man kan gøre ved det. Hvad med at droppe sutteflasken?

I kan evt. prøve at have en skammel stående sådan så han selv henter et glas vand når han er tørstig. Det bliver han måske træt af. 

Har lige læst resten af tråden - se bort fra mit svar. Total irrelevant. Har desværre ikke nogen råd. Ønsker Jer det bedste

Anmeld Citér

6. september 2018

Stivdie

Kunne det måske være relevant at kigge på flydende kost i en periode? Har slet ingen erfaring med emnet, så tænker helt klart det skal drøftes med de læger han er tilkoblet. Men hvis han nu fik tilbudt vælling, suppe, yoghurt eller anden kost af flaske, som er mere næringsrig end vand (ved siden af almindelig mad selvfølgelig, så han stadig arbejder med at vænne sig til konsistenser), så kunne I måske mødes lidt på midten og imødekomme hans behov om at drikke sig mæt efter det egentlige måltid? Altså i noget, der rent faktisk kan mætte ham lidt, og ikke bare fylder mavesækken op. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.