Hej. Jeg er bonusmor til en pige på 6 år. Jeg har været en del af pigens liv i 3 år og boet sammen med hende og hendes far i 1,5 år. Vi venter et fælles barn senere i år. Samarbejdet med bio-mor er rigtig godt og vi deltager i alle begivenheder fx første skoledag, opvisninger mv sammen og stemningen er altid god. Dialogen mellem mor og far er også uproblematisk, trods ofte forskellige holdninger og temperament. Mor har en kæreste som bor langt væk og som har 2 børn også. Så en form for weekendkæreste.
Vi bor 3 km fra mor og har en 9-5 deleordning i mors favør, som har fungeret i alle årene. Ordningen er desuden fleksibel og vi hjælper gerne hinanden ifbm. rejser mv. Mor rejser ofte med arbejdet.
De seneste 3 måneder har min bonusdatter savner sin mor hver gange hun er hjemme hos os. Det er oftest ved sengetid at hun siger at hun savner mor. En sjælden gang i mellem er det også i dagtimerne. Og som tingene fungere lige nu, så tæller hun dage ned til hun skal hjem til sin mor igen, når hun er hos os.
Enkelte aftner er det eskalerer voldsomt og hun har været utrøstelig. Hun har af flere omgange sagt at hun gerne vil være hos sin mor altid, at hun håber hendes mors kæreste vil dø, at hun ikke har nok alenetid med sin mor og at hun ikke så godt kan lide at være hos os, fordi det er langt væk fra hendes mor. I går sagde hun at hun ville ønske at vi boede lige ved siden at hendes mor. Vi forsøger at rumme hende, sige at vi godt kan forstå hende, at det er svært at savne, men en del af livet, at hun snart ser mor, at mor altid vil være der for hende. Enkelte gange har vi ringer mor op, men med dårlig succes fordi gråden og ked-af-det-heden er eskaleret og vi har haft et hulkende barn siddende, efter sådan en samtale. Vi har hende ind i mellem mistænkt for at bruge det som en måde at opnå ting. Fx sover hun inde i sin mors seng når morens kæreste ikke er på besøg. Hos os sover hun på eget værelse, men er altid velkommen inde hos os hvis hun er ked af det eller andet. Hun benytter sig dog sjældent af det og får et nej til at blive puttet i vores seng, fordi vi sover dårligt når vi sover der alle sammen. I dagtimerne er der sjældent noget problem og vi hygger os meget og hun får meget opmærksomhed og kærlighed fra os begge. Hun glæder sig desuden til at skulle være storesøster, men vi lader det ikke fylde alt og der er ofte dage hvor vi ikke taler om babyen.
Far tager hendes savn rimelig roligt. Han bliver ind i mellem frustreret og vi taler meget om det, når hun er lagt i seng. Han er ind i mellem ked af at det bliver ved og føler sig fravalgt. Og jeg har det på samme måde. Det er hårdt at føle sig utilstrækkelig og “den forkerte forældre” hver gang hun er hjemme og for mig er det demotiverende at høre på at hun bare tæller dage ned til hun skal hjem til sin mor. Hun er ellers en pige som trives rigtig fint, har mange venner, er sød og velopdragent og generelt et glad barn. Men jeg synes godt nok at det trækker tænder ud hver aften at skulle forholde sig til at hun savner mor. Og jeg tænker også at det må være hårdt for hende.
Jeg ved ikke hvad jeg spørger efter, men måske nogen har nogle input til hvad vi kan gøre, om det er normalt, er det normalt for alderen, skal vi være bekymret for at vi ikke tager det seriøst nok, for hun er ikke mere hos mor fordi hun savner hende? Andre input eller erfaringer?
Vi har en god dialog med mor om det og taler ofte med hende om det. Vi er enige om at holde fast i den ordning vi har og mor bakker op om os og omvendt.