Jeg har haft en voldsom depression, og det er en helt normal del af sygdommen, at man isolerer sig.
Jeg synes, det værste man som veninder kan gøre, er at ignorere den syge.
For mig hjalp hver en lille sms eller hilsen. Også selv om jeg ikke svarede - for overskuddet var lig 0.
Det er jo forskelligt, men jeg tænker, at det kan være godt at være konkret. Skriv evt. til hende, at du kommer forbi og tager hende med ud på en lille gåtur. Hun vil sikkert protestere - du kan selvfølgelig ikke trække hende med ud, men du må godt være lidt insisterende og sige "Kom så går vi. Det er ikke sikkert, hun kan se meningen med at gå en tur, men bare ti meter ned ad gaden og tilbage er bedre end ingenting.
Og bekræft hende i, at det nok skal blive bedre. Det er det, man kalder "det vikarierende håb".
Nu har hun jo mand og børn. Men jeg boede alene, og helt ærligt - min lejlighed flød, fordi jeg ikke orkede at rydde op og gøre rent - og jeg var lidt flov, hvis der kom nogen forbi.
Jeg kan sagtens forstå, at det er svært at være veninde, og at man føler, at det er énvejs kommunikation.
Men bliv ved - og bliv ved - det tror jeg, hun vil sætte pris på, når hun forhåbentlig får det bedre.
Jeg tror måske også, jeg ville kontakte manden og spørge lidt til hende.
Mon hun er i behandling?
Og pas samtidig på jer selv. Det er helt ok, at I ikke orker at være på hele tiden, når hun ikke reagerer. Og hyg jer med hinanden i venindegruppen - uden dårlig samvittighed over for hende. For det er bestemt ikke nemt at være den eller dem, der står på sidelinjen.
Du lyder som en god veninde.