Åh den kære amning!
Men jeg er enig i at den største forberedelse du kan gøre er på det mentale niveau.
Da jeg fødte første gang, var den første uge et helvede fordi jeg kunne slet ikke finde ud af det amning. Han slap hele tiden brystet. Men endelig kom der en sygeplejerske og gav sig rigtig god tid til det med amningen og vi fandt ud af at det handlede om den måde jeg holdte ham på. Mine bryster er åbenbart lidt underlige og når jeg ammer er jeg nødt til at holde fast i brystet og holde barn med den anden arm. Ved ikke om det giver mening 
Men det var svært for mig og jeg nåede at få så mange panikanfald omkring, hvorvidt han fik noget at spise osv. Men det gik godt og han blev ammet til han selv sagde stop da han var 9 måneder.
Da jeg så skulle føde igen, var jeg meget obs på det med amning og bad om at få lov at blive på sygehus indtil amning kørte. jeg troede vi skulle bruge et par dage. Men da min datter kom ud tog hun fat med det samme og suttede løs i to timer. Så selve amningen fungerede med det samme og hun fik alt det hun kunne spise. Til gengæld måtte jeg slås med revner og sår og smerter og alt muligt af den slags, noget jeg slet ikke havde døjet med første gang. Jeg følte det som en evighed da det stod på men i løbet af tre uger var det ovre og ja hun ammer stadigvæk selvom hun lige er blevet 2 år
. og vil til enhver tid sige ja tak til revner og sår end alt det panik og utryghed første gang.
Så mental forberedelse er det bedste råd. Hvor du forbereder dig på at selvfølgelig kommer det til at gå godt. Sørg for at have remedier til hvis der skulle opstå revner og ømhed. jeg brugte ammeindlæg i uld - ikke fordi jeg lækkede, men det gjorde at brysterne blev holdt lune. og så havde jeg sådan nogle små servietlignende nogen til at have liggende i ammeindlægget, med sådan noget lindrede på. Det var til sår osv. Dem købte jeg på apoteket og de virkede så godt. Selvom det ikke er sikkert du får brug for det, er det bare rart at have. Så man ikke midt i det hele skal ud og have fat i de ting.
Og så hav den tanke at det er ok at det tager tid før at det bare kører derudaf. Her tog det en lille måned før det hele bare kørte derudaf. For nogle lidt mere.
Og så har jeg hørt flere tale om ammevejledere. De skulle bare være knaldgode, til at hjælpe med at få styr på amningen. Så hvis du også har det i baghovedet, evt. at kontakte sådan en hvis det ikke lykkes af sig selv. Så tænker jeg at du står rigtigt godt mentalt, når det gælder amning og så er der ret gode chancer for at det kommer til at gå godt 
Anmeld
Citér