Første gang gik det helt skævt fra start af.. det er 6 år siden og meget har ændret sig siden dengang... Jeg måtte opgive amning helt allerede inden han var 3 måneder..
denne gang har det været hårdt men det virker..
Jeg sagde til min sundhedsplejerske at jeg ville have besøg mens jeg var gravid denne gang.. og der snakkede vi om det med amning og jeg fortalte hvor meget det betød for mig at det denne gang gik bedre...
Hun var støttende og vi snakkede om hvordan det var gået sidst, hvad jeg følte der var gået galt, hvad der kunne være signaler på at det var ved at køre skævt osv osv.. jeg fik bearbejdet den dårlig oplevelse inden jeg skulle prøve igen..
denne gang vidste jeg hvordan det skulle føles når han tog fat og suttede, jeg vidste hvor mine grænser gik med tvang osv...
i dag skal man heldigvis ikke længere vække dem og slavisk amme hver 3. time.. man skal følge barnets rytme så længe de tager på og virker aktive og glade når de er vågne...
det var en stor lettelse for mig og gjorde motivationen endnu større at jeg kunne lytte til mit barn og min egen mavefornemmelse i stedet for at skulle følge klokken...
jeg sørgede for at tænke meget over og snakke om alt det der gik galt første gang og hvad jeg kunne ændre denne gang..
f.eks. var jeg fast besluttet på at hvis de begyndte med at vi skulle mase hans fødder og hænder og fastholde hans hoved ved brystet ville jeg sige fra.. det kan altså ikke være godt at skulle tvinge en baby til at spise der bare mest har brug for at sove...
jeg vidste at jeg fra start af ville bruge ammeskjold da vores første havde problemer med at kunne få ordentligt fat i brystvorten og havde tendens til at suge sin underlæbe ind... jeg var klar over at ammeskjold kunne have en lille risiko for at mindske hvor hurtigt mælken løb og hvor meget der blev produceret men det var en risiko jeg var villig til at tage med for at kunne give ham en opstart uden frustation over ikke at kunne få fat.. han er fra 11/07-18 og nu kan han ammes både med og uden ammeskjold... Han kan stadig have svært ved at få fat i den ene da den er lidt mindre men når han har fat så suger han helt perfekt...
Jeg gjorde noget ud af at massere brysterne under graviditeten da jeg læste at det kunne hjælpe med at mælken løb mere jævnt til..
på fødegangen sørgede jeg for at sige at jeg ville amme og at det var gået galt første gang så jeg ville gerne prøve først selv at gøre det og så ville jeg bede om hjælp hvis det ikke virkede..
vi var heldige at han allerede lige efter fødsel selv søgte at ville sutte og jeg havde allerede mælk der løb inden jeg fødte så det var succesoplevelse for os begge fra første færd..
sørg for at være fokuseret og pust ud og find ro inden i når du skal amme.. måske øve at meditere inden fødsel så du har vanen med at finde roen inden i...
sørg for at finde en måde at sidde/ligge på hvor du slapper helt af i ryggen og skuldrene.. det er vigtigt at du er rolig og afslappet når du ammer...
det blev lidt langt men håber det kan hjælpe lidt :)