Anonym skriver:
Jeg kender ikke begrundelsen for hvorfor en anden bruger skriver det er anstrengende for din datter, MEN jeg kan måske give en forklaring.
Når du hele tiden fokusere på de ting din datter ikke er god til frem for de ting hun er god til så påvirker det din datter. Børn er vild gode til at opfange signaler og det er utopi at tro hun ikke mærker din bekymring og hvor dit fokus er henne. Især fordi det lyder til at optage dig utrolig meget. Så selvom du skjuler det når du er sammen med din datter, så mærker hun det. Man kan ikke skjule ting for børn.
Eks. Lider min mand af migræne. Da min datter var 1,5 år kunne hun når vi hentede hende fra DP opfange om far havde ondt eller ej- uanset hvor meget han satte happy Face på. Så sagde hun “ far av der” og pegede på hovedet, og det skete inden for 1 min.
Jeg kan godt forstå at den oplevelse har sat sig i dig, men for både din egen og din datters skyld er du nød til at øve dig i at fokusere på alt det hun kan. Hver gang bekymringen kommer så sig til dig selv: nej det er ikke vigtigt, hun er jo pisse god til ...” Hele tiden. Så øver du din hjerne i at fokusere anderledes. Ros hende gerne højt for det du minder dig selv om hun er god til, så bliver det hele mere virkeligt.
At du bliver bekymret kan du ikke ændre på. Det er en refleks du har efter et trauma og det kan du ikke bestemme over, MEN hvad du kan bestemme over er hvordan du handler på følelsen. Går du til lægen og skriver div. Indlæg og “dyrker” følelsen?
igen mon ikke din datter opfanger alle læge besøg mm omkring hende?
eller stopper du den ved at fokusere positivt?
det valg er op til dig. Og HER bestemmer du hvordan tilværelsen skal være for jer begge.
Og husk dig selv på at hvis inst. Er bekymret over noget så skal de nok sige det til dig og finde en løsning sammen med dig. Så intet nyt er godt nyt.
Så jo det påvirker desværre din datter at du bekymre dig om hun nu er god nok, selvom jeg fuldt ud forstår det gør ondt at læse, men sådan behøver det jo ikke være. Du kan ændre det. Det bliver svært og hårdt, men er det hele værd, tro mig.
jeg har selv været nogenlunde hvor du er. Du kan ændre det og det er ikke forsent. Børn er heldigvis taknemmelige hvad det angår.
Jeg tænker lidt, at det også er ulempen ved at søge råd på et debatforum. I går jo ud fra de ting, jeg skriver, og det er et øjebliksbillede. Jeg skriver ikke et indlæg, når jeg er ved at revne af stolthed, fordi vi har taget babybøjlen af højstolen, og lillepigen er så dygtig til enten selv forsigtigt at komme ned eller spørge om hjælp. Når jeg er mor med selvtillid, som kan se, at min datter trives og er så dygtig, så skriver jeg det til venner og familie og snakker med manden om det. Det ser I forståeligt nok ikke.
For jeg ER vildt stolt af min datter. Ikke kun når hun er god til ting, men når hun prøver. Og det er nok en del af problemet - for mig er hun en superstjerne, men efter den oplevelse med sundhedsplejersken, er jeg bange for at misse noget. Jeg holder alt for skarpt øje, fordi jeg så gerne vil tage det i opløbet, hvis der er nogle tegn på, jeg har skadet hende. Og det er noget lort. Derfor søger jeg hjælp, så jeg netop kan lære at stole på, at hun er okay, og at, som du siger, andre ville sige til, hvis hun ikke trivedes.
På nuværende tidspunkt tror jeg ikke, det er anstrengende for hende, fordi det kun så sjældent blusser op, og oftest når hun sover. Men det kan blive et problem, som går ud over hende, og derfor skal det bearbejdes stille og roligt.