Som jeg har forstået det, ryger du ikke fast nu? Men er bange for, at det er der, det ender?
I så fald er jeg egentlig ret chokeret over, hvor mange der har travlt med at fortælle dig, at det ikke er så slemt.
Faktum er (som du også selv ved), at partiklerne hænger i tøjet og på huden, selvom du vasker og tager jakke på. Men også at du kommer til at vise dit barn, at rygning ikke er så slemt - Børn af rygere bliver oftere selv rygere. Udsætter dit barn for at være "den hvis mor ryger" (Åh jo, det er et stigma i visse dele af samfundet - jeg kender fx mødre, der er forbeholdne ved at sende deres børn på legeaftaler i rygerhjem, medmindre de er sikker på, at der kun ryges udenfor... og så alligevel, fordi barnet også kommer til at opleve, at der ryges). Endelig øger du risikoen for, at dit barn mister en forælder tidligt - min svigerfar døde af en blodprop som 47-årig (rygning var hans eneste risikofaktor), min venindes mor af lungekræft som 52-årig.
Der er altså mange gode grunde til at stoppe det NU, inden du kommer for godt igang.
Hvis du har været stoppet under graviditeten, tænker jeg ikke at nikotinafhængighed er problemet - Ellers er nikotinplaster klart at anbefale. Tal med din læge om det, hvis du ammer.
Alternativt er der e-cigaretten, som ikke på samme måde sætter sig i tøjet. Men du skal være opmærksom på, at helbredseffekterne slet ikke er undersøgt endnu, og at det muligvis bare er at erstatte en dårlig vane med en anden.
Primært vil jeg anbefale dig at ringe til din læge og høre, om der er hjælp at hente i dit område i form af kurser, ekstra samtaler el. lign.
Jeg ville også se på årsagen til, at rygetrangen pludselig melder sig. Er du usikker i din nye rolle som mor? Er du tryg ved din sundhedsplejerske, så måske et par ekstra besøg af hende - det burde være muligt, hvis du forklarer situationen.