Sende i dagpleje mens man er på barsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. august 2018

ErDuHerIkkeSnart

Jeg laver en blanding - dels nænner jeg ikke at hive den store væk fra den vuggestue og de aktiviteter ogvenner hun er så glad for (og så tilbage i børnehave bagefter), dels vil jeg gerne nyde og fordybe mig i den lille ny, give tid og plads til at få stablet rytme mv. på benene - og også til at lave lidt rare aktiviteter for mig selv under barslen.

Så ja, en kombi hvor hun er halvt hjemme og halvt i vuggestue er umiddelbart tanken - og så må man jo være åben overfor at justere, hvis virkeligheden bliver en anden 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. august 2018

NosaNosa

Carina:-) skriver:

Jeg har haft mine hjemme. 

Men jeg har også altid passet  hjemne indtil børnehavestart.

Hvordan er børnehavestarten gået for dine børn? Har de haft sværere ved at vænne sig til rammerne i institutionen end andre eller det gået helt forventeligt?  

Anmeld Citér

2. august 2018

NosaNosa

BAE skriver:

Du ved jo ikke hvilket barn du får. Hvis du får kolikbarn, en der vil hænge hele tiden, spise hver time, eller andet, er det jo ikke meget tid du har til den store, så synes jeg det er bedre at hun er et sted, hvor der er opmærksomhed, andre hun kan lege med. 

Du kan jo altid sende hende af sted i kortere tid, korte dage, fri dage, og sådan. vent og se når du har født, hvordan næste baby bliver.

Man kan sagtens passe to hjemme, der er legestuer, hvor der også er ældre børn. 
Lege med storesøster når den lille sover, lad hende hjælpe til. Tag på ture, baby i barnevogn, storesøster på løbecykel... Besøg venner, familie... 

Du har helt ret, man aner ikke hvilket barn man får. Bare fordi storesøsteren var et meget nemt og tilfreds barn betyder det slet ikke at den nye bliver det. Derfor kan jeg heller ikke finde på at udmelde hende på forhånd. Det kan jo også være hendes behov ændrer sig i takt med at hun bliver ældre og endnu mere bevidst om andre. (Hun er nu 16 måneder) 

Anmeld Citér

2. august 2018

NosaNosa

Mor11 skriver:

Jeg havde så dårlig samvittighed hver gang jeg var alene med begge, dengang jeg var på barsel med den lille. Den store krævede mig, så jeg fil slet ikke kigget forelsket på lillesøster som jeg havde haft gjort ved storebror, og storebror måtte omvendt ofte fejes af med "lillesøster skal liiiige" mens han rev i mig. 

Jeg syntes ikke det var fair overfor nogen af os. Så ville jeg hellere at han havde en god hverdag med de stimuli han havde brug for, jeg kunne nyde at lillesøster var baby, og når vi alle var hjemme om eftermiddagen kunne far tage baby når storebror rev i mig. Det fungerede meget bedre for os. Og så var hverdagene jo bare mere loose. Ikke noget vækkeur kl lort, vi stod op og havde rolige morgener hver dag og hentede efter eftermiddagsmad ca. 

Det er præcis det scenarie jeg forestiller mig ved at passe begge hjemme på samme tid. 

Man skal også være lidt en overskudsmor skal man ikke? Jeg synes det var hårdt at nå alt det huslige og skolde sutteflasker da storesøster var baby fordi jeg bare ville bruge hvert sekund med hende, selv når hun sov ville jeg have hende i mine arme. Det behov har man vel stadig med nummer to? Men det er nok ikke nemt med et størrer barn hængende på benene...

Anmeld Citér

2. august 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
NosaNosa skriver:

Det er præcis det scenarie jeg forestiller mig ved at passe begge hjemme på samme tid. 

Man skal også være lidt en overskudsmor skal man ikke? Jeg synes det var hårdt at nå alt det huslige og skolde sutteflasker da storesøster var baby fordi jeg bare ville bruge hvert sekund med hende, selv når hun sov ville jeg have hende i mine arme. Det behov har man vel stadig med nummer to? Men det er nok ikke nemt med et størrer barn hængende på benene...

Man tager lettere på alting fordi man har prøvet det før, uden tvivl. Men, baby skal jo stadig stimuleres i dens vågne og friske tid, ammes, skiftes, puttes. Og det går der bare meget tid med. Og JEG synes det kræver et overskud jeg ikke har, at skulle aflede eller integrere et større (men stadig lille) barn samtidig, uden at få grå hår og dårlig samvittighed. 

Og jeg ville også gerne have den nærhed og ro med baby nummer 2, som jeg havde haft med den første. Det synes jeg da hun fortjente. Og det kan man sgu ikke på samme måde med en 3 årig der kalder kontance. 

Min veninde hjemmepassede den store på 2 mens hun var på barsel med lillebroren.. hun var ved at få et sammenbrud. Så storebror startede i vuggestue selvom det ikke var meningen. hun kunne simpelthen ikke hænge sammen. Hun fungerer meget dårligt med søvnunderskud og hendes sov ikke ret godt om natten, og når hun så heller ikke kunne lægge sig om dagen. Det ramlede fuldstændigt ❤️

Anmeld Citér

2. august 2018

NosaNosa

Mor11 skriver:

Man tager lettere på alting fordi man har prøvet det før, uden tvivl. Men, baby skal jo stadig stimuleres i dens vågne og friske tid, ammes, skiftes, puttes. Og det går der bare meget tid med. Og JEG synes det kræver et overskud jeg ikke har, at skulle aflede eller integrere et større (men stadig lille) barn samtidig, uden at få grå hår og dårlig samvittighed. 

Og jeg ville også gerne have den nærhed og ro med baby nummer 2, som jeg havde haft med den første. Det synes jeg da hun fortjente. Og det kan man sgu ikke på samme måde med en 3 årig der kalder kontance. 

Min veninde hjemmepassede den store på 2 mens hun var på barsel med lillebroren.. hun var ved at få et sammenbrud. Så storebror startede i vuggestue selvom det ikke var meningen. hun kunne simpelthen ikke hænge sammen. Hun fungerer meget dårligt med søvnunderskud og hendes sov ikke ret godt om natten, og når hun så heller ikke kunne lægge sig om dagen. Det ramlede fuldstændigt ❤️

Alene med det du beskriver, tror jeg nærmest jeg har besluttet mig. Det jeg synes er det bedste for den store, tror jeg ikke er det bedste for hende. Jeg er IKKE en overskudsmor der bager boller hver dag og forbereder aftensmaden i løbet af dagen mens far er på arbejde! Det er jeg i hvert fald ikke længere. Det er mest når de sover hele dagen men orker den slags!

Det var godt din veninde fik sat forventningerne til sig selv ned! Det er vigtigere at være en god mor der får hvil og pauser, end en mor der er træt og udkørt og ikke kan finde på flere aktiviteter til den store! ��

Anmeld Citér

2. august 2018

Carina:-)

NosaNosa skriver:

Hvordan er børnehavestarten gået for dine børn? Har de haft sværere ved at vænne sig til rammerne i institutionen end andre eller det gået helt forventeligt?  

Slet ikke.

De har bare trampet ind og været helt trygge 

Faktisk har flere pædagoger fremhævet hvor rolige mine børn er . Hvor gode De er til at sidde stille tage imod besked høre højtlæsning osv

Det er så ikke sikkert hjemnepasing har skylden for det. Men de siger alle sammen at de regnede med at få nogle umulige børn der ikke kunne tage imod voksen guidning vente på tur eller kunne lege med Andre børn

Men ingen prob der . Det skal så lige siges bi har været en del i legestue .

Anmeld Citér

2. august 2018

migxher

Jeg har haft begge mine børn hjemme indtil de var henholdvis 15 måneder og 2,10 år. De startet i vuggestue, storebror kom så i børnehave 2 måneder efter.

Ja det er hårdt ind i mellem med 2 små. Men også super dejlig og det har givet vores drenge et rigtig tæt bånd, der har aldrig været jaloux osv. 

Vi har gået i legestue fast 1 gang i ugen og så lege aftaler hist og her, det har været godt for dem begge.  

Jeg synes helt klart du skal gøre det  det er så gavnligt og vil give begge dine børn rigtig meget.

Overgang fra hjemme og til institution gik rigtig nem og glidende for dem begge. De får begge ros af pædagogerne og er med udviklingsmæssigt. 

Anmeld Citér

2. august 2018

migxher

Og så vil jeg anbefale dig en vikle eller bæresele det løser problemet i forhold til at tage sig af den store  med en baby på armen  

Og lige en tilføjelse mere. Så havde mig og min kæreste aftalt på forhånd i forhold til Det huslige, at jeg bare gjorde det jeg kunne nå, igen pres eller forventninger. Nogle dage fik jeg nået den helt store tur, nogen dage intet. Men som regel blev det til støvsugning opvask og vasketøj i løbet af ugen og hovedrengøring gjorde vi sammen i weekenden. Det kom meget an på hvor samarbejds villig den lille var

Nogen dage hang han jo bare i brystet non stop. 

Anmeld Citér

3. august 2018

Cvbn

Jeg vil helt klart anbefale at holde den store i institution. I vores vuggestue/bh har de moduler, så jeg satte min store pige ned til 25 timer om ugen og så var hun afsted ca 9-14 og holdt ekstra fridage når hun trængte. 

Jeg synes, det var dejligt at have formiddagen med den lille alene og middagsluren til selv at få sovet lidt 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.