Hej!
Min kone, som er gravid med vores første søn, og jeg har et spørgsmål om nummeren af sprog vores barn skal lerne og hvornår.
Min kone er fra Iran. Jeg er tysker og vi taler engelsk sammen, mens vi forventer at blive i Danmark. Derfor er vi i gang med 4 sprog, og vi er usikkert om det er ikke for meget for den lille.
1. Er det ikke for meget hvis vi starter med 3 sprog og tilføjer den 4. sprog (dansk) når han skal til vuggestuen?
2. Hvad er den bedste strategi til at gøre det så nemt så muligt for ham?
Mange tak, og med venlige hilsen
Goli og Richard
Trines svar
Kære Goli og Richard
Tillykke med jeres søn og tak for jeres spørgsmål.
Desværre er det ikke sådan lige til at svare på for der er stor forskel på børn.
Det vil sige at nogle børn har nemt ved sprog og andre har svært ved sprog.
Men når det så er sagt så er der meget forskning der tyder på at det ikke er et problem for børn at være flersproget.
Det der er vigtigt er at jeres barn vokser op i trygge omgivelser.
Og så tænker jeg også at det er vigtigt at I overvejer hvilket sprog I gerne vil have der bliver jeres barns modersmål. Er det tysk, Iransk, engelsk eller dansk?
Vil I blive i Danmark er det måske en god ide at I alle begynder at tale dansk.
Hvorimod det ikke giver meget mening hvis I kun tænker at være i Danmark nogle år. Så ville jeg anbefale jer at finde en international vuggestue hvor der bliver talt engelsk.
Den løsning jeg oftest hører om er, at hver forældre taler deres modersmål til barnet.Og så tales der de fælles sprog sammen.
Dette må gerne suppleres med gentagelser på det modsatte sprog eller fælles sprog. Så når jeres søn bliver spurgt om mad på iransk bliver det gentaget på tysk.
På den måde skaber i forbindelser i hjernen så sproget bliver forstået på "samme måde".
4 sprog er mange sprog for et barn at holde styr på derfor vil I højest sandsynligt opleve at jeres søn i starten godt kan være længere tid om at tale end andre børn. Det er helt normalt.
Faktisk har jeg hørt om flersproget børn der vælger først at tale når de har helt styr på sproget hvilket kan være når de er 4 eller 5 år.
Mit bedste råd vil være at I, forudsat at I vil blive i Danmark, lære dansk og bruger det som jeres fælles sprog. Det er efter sigende møgsvært at lære, men det vil en hjælp for både jer og jeres søn hvis I kan kommunikere på det sprog der tales udefor hjemmets 4 vægge.
Hvis det ikke er en mulighed så vil jeg anbefale jer at tale til jeres søn på hvert jeres modersmål og så fortsætte med at tale engelsk sammen. Der sker den vildeste udvikling når børn starter i institution.
Og jeg har arbejdet med en pige der startede i børnehave uden at kunne dansk, som allerede efter 4 mdr. kunne kommunikere med de andre børn.
Den bedste strategi er at eksponere ham for dansk allerede fra start af. Det kan i gøre ved at lade ham se dansk tegnefilm eller ved at mødes med dansktalende børn. På den måde letter I overgangen når han starter i vuggestue.
Jeg håber det giver mening. Og så ønsker jeg jer alt held og lykke.
Mange hilsner
Trine
Naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk