Eksperthjælp: Vil I blive i Danmark?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.455 visninger
6 svar
7 synes godt om
2. august 2018

Trine Andreasen

Hej!

Min kone, som er gravid med vores første søn, og jeg har et spørgsmål om nummeren af sprog vores barn skal lerne og hvornår.

Min kone er fra Iran. Jeg er tysker og vi taler engelsk sammen, mens vi forventer at blive i Danmark. Derfor er vi i gang med 4 sprog, og vi er usikkert om det er ikke for meget for den lille.

1. Er det ikke for meget hvis vi starter med 3 sprog og tilføjer den 4. sprog (dansk) når han skal til vuggestuen?
2. Hvad er den bedste strategi til at gøre det så nemt så muligt for ham?

Mange tak, og med venlige hilsen
Goli og Richard

Trines svar

Kære Goli og Richard

Tillykke med jeres søn og tak for jeres spørgsmål.

Desværre er det ikke sådan lige til at svare på for der er stor forskel på børn.

Det vil sige at nogle børn har nemt ved sprog og andre har svært ved sprog.

Men når det så er sagt så er der meget forskning der tyder på at det ikke er et problem for børn at være flersproget.

Det der er vigtigt er at jeres barn vokser op i trygge omgivelser.

Og så tænker jeg også at det er vigtigt at I overvejer hvilket sprog I gerne vil have der bliver jeres barns modersmål. Er det tysk, Iransk, engelsk eller dansk?

Vil I blive i Danmark er det måske en god ide at I alle begynder at tale dansk.

Hvorimod det ikke giver meget mening hvis I kun tænker at være i Danmark nogle år. Så ville jeg anbefale jer at finde en international vuggestue hvor der bliver talt engelsk.

Den løsning jeg oftest hører om er, at hver forældre taler deres modersmål til barnet.Og så tales der de fælles sprog sammen.

Dette må gerne suppleres med gentagelser på det modsatte sprog eller fælles sprog. Så når jeres søn bliver spurgt om mad på iransk bliver det gentaget på tysk.

På den måde skaber i forbindelser i hjernen så sproget bliver forstået på "samme måde".

4 sprog er mange sprog for et barn at holde styr på derfor vil I højest sandsynligt opleve at jeres søn i starten godt kan være længere tid om at tale end andre børn. Det er helt normalt.

Faktisk har jeg hørt om flersproget børn der vælger først at tale når de har helt styr på sproget hvilket kan være når de er 4 eller 5 år.

Mit bedste råd vil være at I, forudsat at I vil blive i Danmark, lære dansk og bruger det som jeres fælles sprog. Det er efter sigende møgsvært at lære, men det vil en hjælp for både jer og jeres søn hvis I kan kommunikere på det sprog der tales udefor hjemmets 4 vægge.

Hvis det ikke er en mulighed så vil jeg anbefale jer at tale til jeres søn på hvert jeres modersmål og så fortsætte med at tale engelsk sammen. Der sker den vildeste udvikling når børn starter i institution.

Og jeg har arbejdet med en pige der startede i børnehave uden at kunne dansk, som allerede efter 4 mdr. kunne kommunikere med de andre børn.

Den bedste strategi er at eksponere ham for dansk allerede fra start af. Det kan i gøre ved at lade ham se dansk tegnefilm eller ved at mødes med dansktalende børn. På den måde letter I overgangen når han starter i vuggestue.

Jeg håber det giver mening. Og så ønsker jeg jer alt held og lykke.

Mange hilsner

Trine

Naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. august 2018

L-mor

Det er selvfølgelig komplekst med fire sprog, men anbefalingen fra sprogpædagoger er, at forældre taler deres modersmål med deres barn. At lære et specifikt sprog er ikke svært for små børn. Men den tidlige sprogindlæring handler om noget andet end at lære et sprog. Det handler om relationen mellem forældre og barn og den tidlige sprogkndlæring understøttes bedst af at forældrene taler MEGET med barnet, sætter ord på ting og handlinger, synger, læser, laver fagtelege, osv. Det gør alle forældre bedst på det sprog, de mestrer bedst, som oftest deres modersmål. Det sprog man selv blev talt med og sunget for og lærte sine børnesange på. Det er det sprog man bedst kan tale med sit barn med et stort og varieret ordforråd med varierede sætningskonstruktioner, så barnet lærer, at der er ord for alle ting, handlinger og følelser og at ord kan bruges og sættes sammen i en endeløs mangfoldighed af måder. 

Så kan man altid lære dansk, når man begynder i vuggestuen. Hvis relationen mellem forældre og barn er sund og de har talt meget med barnet, kommer det danske sprog hurtigt. 

Anmeld Citér

2. august 2018

2017morigen

Hvis i bor i det sønderjyske eller flytte dertil så kan tysk vuggestue/bh/skole være en mulighed. 

Anmeld Citér

2. august 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg har altid troet at man skal tale det sprog til sit barn som faldet en naturligt, altså det sprog man behersker. 

At tale gebrokken dansk kan jeg ikke se er en fordel for barnet. Barnet skal nok lære dansk i institution. 

Anmeld Citér

4. august 2018

libramarie12

Profilbillede for libramarie12

hej kan godt se at mange skriver at 4 sproge er meget at holde styr på. men det skal den lille nok finde ud af. vigtigt er at I snakker til barnet det sprog der er jeres modersmålet. 

jeg har et barn i vuggestue ca. 2.4 år som deres forældre snakker sådan. mor snakker fransk til barnet. far snakker tysk til barnet. når de er sammen alle tre snakker de engelsk. og når barnet er i vuggestue snakker vi jo dansk. barnet er nu helt med. kan nu både fransk. tysk. og dansk. forældede sagde til mig li inden ferie at barnet nu også forstår engelsk kan de se og hører. Det er en fantastisk gave at få med sig Det kræver at man kommer rundt om i sit modersmål Oversæt altså alle hver af ligningerne talemåderne sangene dette også en del af identitet. hvis fx dit barn skal i fremtid være samme med andre tyske børn kan det via sproget  følelser 100% tysk da det også kan snage og måske til og remser og jokende der hører det land/sprog til håber det hjælper jer. 

Anmeld Citér

4. august 2018

Kay

Jeg er selv pædagog og har arbejdet med med sprog, og mine døtre går (den store er lige startet i skole sfo) i international vuggestue/ børnehave hvor de fleste børn har mere end 1 sprog. Der råder de forældrene til at de snakker deres modersmål med barnet, hvis forældrene har hver deres modersmål skal de bruge hver deres når de taler med barnet alene, men når de taler sammen skal de bruge det fælles sprog fx. Som i jeres tilfælde Engelsk. Og så lære barnet dansk i vuggestuen. De har så også et stort fokus på sprog i den vuggestue. Og ja det tager længere tid før børnene lære at tale, og i starten blander de måske sprogene lidt sammen men alle børnene i den institution har lært at mestre det danske sprog tilstedeværende inden de starter i skole og samtidig har de deres andre sprog med i bagagen, og tænk en gave at give sit barn at kunne tale 4 sprog for ingen lære at tale et sprog så nemt som et lille barn

Der ud over så ja hvis I vil blive boende i Danmark er det nok en god ide hvis I også lære dansk

Anmeld Citér

4. august 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Trine skriver:

Hej!

Min kone, som er gravid med vores første søn, og jeg har et spørgsmål om nummeren af sprog vores barn skal lerne og hvornår.

Min kone er fra Iran. Jeg er tysker og vi taler engelsk sammen, mens vi forventer at blive i Danmark. Derfor er vi i gang med 4 sprog, og vi er usikkert om det er ikke for meget for den lille.

1. Er det ikke for meget hvis vi starter med 3 sprog og tilføjer den 4. sprog (dansk) når han skal til vuggestuen?
2. Hvad er den bedste strategi til at gøre det så nemt så muligt for ham?

Mange tak, og med venlige hilsen
Goli og Richard

Trines svar

Kære Goli og Richard

Tillykke med jeres søn og tak for jeres spørgsmål.

Desværre er det ikke sådan lige til at svare på for der er stor forskel på børn.

Det vil sige at nogle børn har nemt ved sprog og andre har svært ved sprog.

Men når det så er sagt så er der meget forskning der tyder på at det ikke er et problem for børn at være flersproget.

Det der er vigtigt er at jeres barn vokser op i trygge omgivelser.

Og så tænker jeg også at det er vigtigt at I overvejer hvilket sprog I gerne vil have der bliver jeres barns modersmål. Er det tysk, Iransk, engelsk eller dansk?

Vil I blive i Danmark er det måske en god ide at I alle begynder at tale dansk.

Hvorimod det ikke giver meget mening hvis I kun tænker at være i Danmark nogle år. Så ville jeg anbefale jer at finde en international vuggestue hvor der bliver talt engelsk.

Den løsning jeg oftest hører om er, at hver forældre taler deres modersmål til barnet.Og så tales der de fælles sprog sammen.

Dette må gerne suppleres med gentagelser på det modsatte sprog eller fælles sprog. Så når jeres søn bliver spurgt om mad på iransk bliver det gentaget på tysk.

På den måde skaber i forbindelser i hjernen så sproget bliver forstået på "samme måde".

4 sprog er mange sprog for et barn at holde styr på derfor vil I højest sandsynligt opleve at jeres søn i starten godt kan være længere tid om at tale end andre børn. Det er helt normalt.

Faktisk har jeg hørt om flersproget børn der vælger først at tale når de har helt styr på sproget hvilket kan være når de er 4 eller 5 år.

Mit bedste råd vil være at I, forudsat at I vil blive i Danmark, lære dansk og bruger det som jeres fælles sprog. Det er efter sigende møgsvært at lære, men det vil en hjælp for både jer og jeres søn hvis I kan kommunikere på det sprog der tales udefor hjemmets 4 vægge.

Hvis det ikke er en mulighed så vil jeg anbefale jer at tale til jeres søn på hvert jeres modersmål og så fortsætte med at tale engelsk sammen. Der sker den vildeste udvikling når børn starter i institution.

Og jeg har arbejdet med en pige der startede i børnehave uden at kunne dansk, som allerede efter 4 mdr. kunne kommunikere med de andre børn.

Den bedste strategi er at eksponere ham for dansk allerede fra start af. Det kan i gøre ved at lade ham se dansk tegnefilm eller ved at mødes med dansktalende børn. På den måde letter I overgangen når han starter i vuggestue.

Jeg håber det giver mening. Og så ønsker jeg jer alt held og lykke.

Mange hilsner

Trine

Naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Jeg har altid fået af vide at man skal tale sit modersprog til sit barn, fordi hvis du snakker et lært sprog, som dansk, kan du kommer til at lære barnet at sige ord forkert, lyde og sådan.

men det er bare hvad jeg har fået af vide. og de skal nok lære dansk.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.