Droppe amning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. juli 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Du kan gøre hvad du selv føler mest for. Det mindst besværlige - men måske smertefulde s vil være at amme den første uge eller hvad du tænker og så stopper derefter. Alternativt malke ud, det er bare mere bøvlet

ift smerterne, hvis det primært er det der afholder dig fra amning, så har jeg erfaring med at der kan være stor forskel fra gang til gang. Med min den første havde jeg hjernedødt ondt i 6 uger. Jeg græd og var ved at smide håndklædet mange gange!! Men jeg var pisse stædig (og første gangs, ung og bange for at fejle) så jeg kæmpede mig igennem og så blev det pludselig godt. Men Holy shit jeg forstår godt hvis man giver op når man har den slags smerter! 

Ved nummer 2 var det ømt - ikke et smertehelvede, men godt ømt - i 11 dage og ellers aldrig mere. 

Hvad med at sige til dig selv at du ammer det du kan holde ud og så ellers have det fint med at stoppe igen ligemeget om der går 4 dage eller flere måneder?  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juli 2018

2017morigen

Jeg melder mig i koret om at der kan være dyb forskel på amninger og amme forløb imellem 2 børn. 

Min ældste sov sjældent mere 2-3 timer om natten i den første tid. Jeg var øm og det gjore ondt at amme Ca 1 døgn efter fødslen og baby fik sut på barselgangen. Jeg fik sår eller noget. Hun voksede helt vanvittigt og jeg havde en baby som voksede 16cm på de første 16 uger.

2 gang fik jeg sår på 2 dagen og amning var en pest ind til det lægt igen. Baby sov ofte 6-8timer i rap nærmest fra 1 dag af. Lillepigen var lidt mindre en storesøster - både på vægt og længde. Voksede også noget langsommere. Det tøj den ældste brugte som 5-6 måneders er den yngste først på vej ud af som 1 årige. Amningen kørte fantastisk da lillesøster blev Ca samme længde som storesøster havde ved fødslen. 

Så har du mod på det ville jeg lægge baby til og amme efter fødslen og give flaske når du syntes. Flexe imellem dem som det passer ind i jeres familie. Syntes du forsat at amning er en pest så lad flaskerne lige så stille tage over så produktionen lige så stille daler. 

Anmeld Citér

22. juli 2018

Boyz2

Profilbillede for Boyz2

Med nummer 2 lagde jeg aldrig baby til brystet og jeg producerede ingen mælk.

med nummer 3 fik jeg ammestoppille lige efter fødslen.

hvad er det for nogle langtids fordele der er ved at amme i forhold til at give modermælkserstatning?

Anmeld Citér

22. juli 2018

Boyz2

Profilbillede for Boyz2
migxher skriver:

Det er jo lodret løgn. Der er stor forskel på modermælk og erstatning. Og jo det kan bestemt gøre en forskel både på kort og lang sigt. Amning forebygger en masse ting som modermælks erstatning ikke gør. Jeg er total for der frie valg og jeg har selv både et ammebarn og et flaskebarn. Men valget skal ske på et informeret grundlag, ikke løgn og latin som det du spreder lige nu. 

Hvilke langtidsfordele er der ved amning i forhold til modermælkserstatning ?

Anmeld Citér

22. juli 2018

migxher

Boyz2 skriver:

Modermælkserstatning giver øget risiko for sygdom(både kortsigtet og langsigtet), allergi osv.

Modermælkserstatning giver desuden rigtig tit maveproblemer som forstoppelse, det gør modermælk sjældent. 

Og så er modermælk jo helt generelt tilpasset det enkelte barns behov, og skræddersyet til barnet. Det i sig selv er jo skide godt. Modermælkserstatning er skam et helt fint alternativ hvis man ikke kan amme. Og selvfølgelig lever børn helt fint på det. Det er bare en øget risiko for forskellige problemer, det kan man ikke komme udenom. 

Anmeld Citér

22. juli 2018

Anonym

Jeg hadede at amme nr. 1. Det var ikke fordi der gjorde ondt, men jeg havde det så svært ved det og jeg tudede hver eneste gang.

jeg kæmpede i 4 uger og så sagde sundhedsplejersken stop. Simpelthen af hensyn til min psyke. Det første døgn med flaske var en befrielse og først derefter begyndte jeg at elske mit barn og at være mor. Endte dog stadig i en depression som det tog mig flere år at komme mig over.

Da jeg fik nr. 2 magtede jeg ikke at argumentere for et valg om ikke at amme. Så jeg lagde til på sygehuset og havde det egentlig okay med det. Tredje nat havde jeg dog en dybt ulykkelig baby netop som mælken løb til. Han græd og græd og jeg kunne mærke det på mit humør med det samme. Baby fik en flaske og jeg snakkede med sundshedsplejersken (heldigvis samme som jeg havde med den første). Vi blev enige om at ammestoppillerne var for stor en risiko med min baggrund, da de kan øge risikoen for depression. Istedet masserede jeg mælkeknuder ud og tog lige trykket af og til i to ugers tid og så var det overstået.

Den første havde lidt maveproblemer på mme mens nr. 2 ikke havde nogen problemer overhovedet. Begge børn er umiddelbart sunde og raske, sjældent syge trods diverse epidemier i institutionerne og der er ingen allergier.

Jeg vil stadig mene at amning selvfølgelig skal være det naturlige valg. Men man skal bestemt ikke amme for enhver pris.

Anmeld Citér

22. juli 2018

Anonym

Boyz2 skriver:

Der står f.eks. lidt her omkring mindre risiko for bl.a. infektioner, allergier, og generelt udvikling på modermælk vs erstatning. 

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/boern/om-boern/det-nyfoedte-barn/brystmaelk-eller-modermaelkserstatning/

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.