Pligter i hjemmet ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. juli 2018

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

Men hvis I gerne vil have en adfærdsændring hos jeres barn, må I starte med jer selv: Hvad med at indføre fast 20kr/uge for de pligter, du opridser. Så kan hun få fratræk, hvis hun ikke udføre sine pligter. Så er motivationen på plads...

Fordi så får man stadig noget for at lave de normale pligter, og det vil vi ikke. 

Der gives penge for det ekstra der laves, og gider barnet ikke gøre dette, så fratrækkes der penge fra de 25 kr. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juli 2018

ErDuHerIkkeSnart

Hmm, altså min datter er 2 år, så “pligter” er måske så meget sagt. Men vi er gradvist begyndt at hjælpes ad om fx oprydning, borddækning og at bære tøj i vasketøjskurven. Jeg kan sagtens finde på at stille krav om at noget skal gøres, før vi fx. leger videre. Det fungere fint og vi optrapper kravene til, hvordan hun deltager herhjemme, løbende.

Hun er indtil videre tilfreds med at hjælpe og får selvfølgelig ingen belønning andet end ros. Sådan vil det fortsætte (altså ingen lommepenge for at hjælpe - lommepenge er en seperat ting for mig og vi hjælpes fordi vi er en familie) - og hun må hjertens gerne brokke sig til hun bliver blå i hovedet, når den tid kommer, det skræmmer mig ikke spor 

Anmeld Citér

8. juli 2018

Anonym

Da jeg var 10 skulle jeg (selvfølgelig) holde orden på mit værelse, og gøre rent. Derudover skulle jeg hænge vasketøj op en gang eller to om ugen, når jeg havde tidligt fri og min mor havde sat maskinen over om morgenen. Lagde selv tøj til vask og på plads og vi var ofte fælles om at folde og stryge. Jeg tømte opvaskemaskine, smurte madpakke til min søster og jeg selv, og stod som regel for aftensmaden en gang om ugen. Mener også at det var i 10års alderen jeg begyndte at blive inddraget mere i rengøringen derhjemme,  var vist 11-12 år da badeværelserne blev “mit ansvar”. Vi havde også en hund jeg luftede og min søster som er 6 år yngre passede jeg også. Græsslåning fik jeg lov at slippe for - jeg hadede det som pesten.  

Anmeld Citér

9. juli 2018

energystar

Anonym skriver:

Hvad pligter har jeres børn i hjemmet ? 

Hvor gamle er de ? 

Hvad konsekvens har det hvis de ikke gør det de får besked på at lave ? 

Her er barnet 10 år og har egentligt kun at tømme opvasker og rydde af bordet i selve huset. Samt rydde op på eget værelse. Det med at rydde op gider barnet bare ikke gøre når vi beder om det. Hvad kan man lige gøre der ? 

Vi er begyndt at indføre lommepenge på 25 kr om ugen, men der gælder pligterne med at tømme opvasker og rydde af bordet ikke med i, samt egen værelse gælder heller ikke med her, det er noget man bare skal. De 25 kr gives for at når vi beder om noget bliver gjort i huset så skal det gøres uden brok. Er det okay ? 

Min søn på 13 år har fået lommepenge i mange år - de følger hans alder: 8 år=80 kr. om måneden, 9 år=90 kr. om måneden osv. Nu får han 130 kr om måneden. Han får ikke lommepenge for pligter, men for at lære at spare op til ting han gerne vil have - så lommepengene er uafhængig af hvad han laver herhjemme, opførsel osv. Som familie hjælper vi hinanden med de ting der nu skal laves. Ja der er brok ind imellem, hvilket for mig er helt naturligt - jeg kan sgu også synes det er træls fx. at gøre rent, men når vi hjælpes ad går det hurtigere og kan faktisk også gøres til en hyggelig ting. Han har ikke faste pligter, men gør dagligt hvad han bliver bedt om - nogle gange med brok og andre gange ikke. Engang imellem sparer han op til ting han gerne vil have og andre gange bliver de brugt på snolder sammen med venner - hans valg. Han er super god til at forvalte og passe på sine penge. 

Anmeld Citér

9. juli 2018

AnjaZenia

Profilbillede for AnjaZenia

Den store skal ordne vasketøj og lave mad en gang om ugen. Den mellemste skal ordne skraldespanden og den ybgsty skal hjælpe med at dække bord.

Anmeld Citér

11. juli 2018

1977

Profilbillede for 1977

Vi har en ugetavle med skoleskema, fritidsaktiviteter og pligter. De ugentlige pligter er at dække bord, opvask og madlavning. Derudover skal der ryddes op på værelset og tømmes vasketøjskurv to gange om ugen. Han sukker dybt når de skal laves og hvis han brokker sig, tilbyder jeg at bytte med ham. Så kan han støvsuge og jeg dækker bord. De vil han dog sjældent

Hvis han så har noget han gerne vil spare op til, kan han bede om ekstra opgaver han så får løn for. Vi har faste beløb for forskellige opgaver. Bl.a får han 30 kr for at slå græs. 

Ellers får han lommepenge, men dem tænker han ikke over, for de kommer ikke i kontanter, men bliver overført til hans konto hver måned. Dem har han alle dage fået og de er uafhængige af pligterne

Anmeld Citér

15. juli 2018

ønskebørn74

Hvad pligter har jeres børn i hjemmet ? 

Hvor gamle er de ? 

Hvad konsekvens har det hvis de ikke gør det de får besked på at lave ? 

Her er barnet 10 år og har egentligt kun at tømme opvasker og rydde af bordet i selve huset. Samt rydde op på eget værelse. Det med at rydde op gider barnet bare ikke gøre når vi beder om det. Hvad kan man lige gøre der ? 

Vi er begyndt at indføre lommepenge på 25 kr om ugen, men der gælder pligterne med at tømme opvasker og rydde af bordet ikke med i, samt egen værelse gælder heller ikke med her, det er noget man bare skal. De 25 kr gives for at når vi beder om noget bliver gjort i huset så skal det gøres uden brok. Er det okay ? 

Jeg ha tvillinge drenge på 4 1/2 år.

Tømme opvasker i fællesskab med mig.

Dække bord.

Tage af bordet i fællesskab med de voksne.

Ligge eget vasketøj ud til vaskemaskinen og skiftes til at putte i maskinen og begge er med til at sortere det beskidte tøj.

Ryde værelset op i fællesskab med en voksen.

Stille sko på plads og ligge overtøjet på bænken.

De har hver deres madlavnings dag med mor.

Er med til at bage madpakke boller.

De elsker at være en del af det hele og er SÅ gode til at hjælpe til  De går også kun deltids i børnehaven. Så vi har god tid til det hele.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.