Pligter i hjemmet ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. juli 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Hos os får de altså heller ik penge for at rydde op på værelset, sætte på bordet eller tage af igen efter måltider. For os er det bare en alm del, af det at være en familie!

Den store på 9 1/2 år, ka få lidt lommepenge, for at hente den "lille" på 6 år i fritteren og passe hende, indtil vi kommer hjem fra arbejde.

Hun er sød til at begynde på aftensmaden, hvis vi ber hende om det, de dage, hvor de begge ska til sport.

Hun er begyndt at lære, hvordan man vasker tøj.

Den "lille" på 6 år, har alle dage, gerne villet hjælpe med at gøre rent. Dejligt!

De får ik noget fast beløb, men vi opfordre dem til at spare op, til noget de virkelig ønsker sig.

Vi høre om mange, som får penge, for at rydde op på deres værelser, dække bord osv, og den store, ka da godt finde på at spørge, hvorfor de må få, når hun ik gør. 

Her er svaret, at det er deres valg, men at sådan er det altså bare ik hos os. Vh Stine 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juli 2018

Anonym trådstarter

Hck skriver:

Hvorfor må de ikke bruges på snolder? 

Fordi vi synes barnet skal lære at ting har en værdi og slik er ikke ting. Slik får barnet af os når der er slikdag. 

Anmeld Citér

8. juli 2018

Anonym trådstarter

ChesireKitty skriver:

Så tænker jeg umiddelbart ikke at din sammenligning dur. I får jo netop penge for at være væk hjemmefra, lave noget der kræver noget af jer osv, men får så ingenting for det i laver derhjemme. Så burde barnet jo endten også få for det han/hun laver når denne er i skole, eller lige præcis få for det de laver i hjemmet. For slet ikke at nævne lektier, hvilket sådan en 10-årig jo også har en del af.

Men nu synes jeg så heller ikke at man overhovedet kan eller skal sammenligne børn og disses pligter med voksne eller det de voksne gør.

De få pligter det skal laves uden penge synes vi ikke er for lidt forlangt. 

Men hver sin mening. 

Anmeld Citér

8. juli 2018

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:

Hos os får de altså heller ik penge for at rydde op på værelset, sætte på bordet eller tage af igen efter måltider. For os er det bare en alm del, af det at være en familie!

Den store på 9 1/2 år, ka få lidt lommepenge, for at hente den "lille" på 6 år i fritteren og passe hende, indtil vi kommer hjem fra arbejde.

Hun er sød til at begynde på aftensmaden, hvis vi ber hende om det, de dage, hvor de begge ska til sport.

Hun er begyndt at lære, hvordan man vasker tøj.

Den "lille" på 6 år, har alle dage, gerne villet hjælpe med at gøre rent. Dejligt!

De får ik noget fast beløb, men vi opfordre dem til at spare op, til noget de virkelig ønsker sig.

Vi høre om mange, som får penge, for at rydde op på deres værelser, dække bord osv, og den store, ka da godt finde på at spørge, hvorfor de må få, når hun ik gør. 

Her er svaret, at det er deres valg, men at sådan er det altså bare ik hos os. Vh Stine 

Det lyder som om vi så har samme mening. For vi mener også man skal hjælpe med nogle ting uden at få penge for det netop for at lære at man ikke kan få penge for alt her i livet. 

Anmeld Citér

8. juli 2018

Hck

Profilbillede for Hck

Fordi vi synes barnet skal lære at ting har en værdi og slik er ikke ting. Slik får barnet af os når der er slikdag. 

Og det kan barnet ikke lære på andre måder?. I har aldrig overvejet i det mindste bare at dele det op, så han måske bruger /sparer 15 kr op om ugen til ting (som du skriver), og lade ham bruge en 10 krone på en slikkepind? 

Anmeld Citér

8. juli 2018

lineog4

Mine børn får lommepenge uafhængigt af, hvad de laver her hjemme. Lommepenge er for, at de kan bestemme selv, spare op, ikke skal plage om diverse ting osv. Den store får nu også tøjpenge og igen de er ikke afhængig af hendes opførsel.

Dog havde jeg 3 måneder, hvor jeg var alene med dem. Og de skulle hver dag samarbejde med mig om at tage ud af bordet og sætte i opvaskemaskinen. Og for at det ikke skulle hænge på kun en og de andre smuttede, så havde de hvert et glas og hver dag når de hjalp fik de to kroner til fredags slik - en kæmpe begivenhed at gå ned med sine egne penge og købe slik.

Vi kører ikke pligter, burde nok men det kræver også overskud fra os voksne og mange gange er det lettere at gøre tingene selv i hverdagen. De skal selvsagt selv rydde op på værelse og fjerne deres ting fra fællesrummene. Men ellers hjælper de når de bliver spurgt 

Anmeld Citér

8. juli 2018

Anonym trådstarter

Hck skriver:

Og det kan barnet ikke lære på andre måder?. I har aldrig overvejet i det mindste bare at dele det op, så han måske bruger /sparer 15 kr op om ugen til ting (som du skriver), og lade ham bruge en 10 krone på en slikkepind? 

Jo det kan barnet måske godt. Men vi har valgt at de opsparede penge ikke skal gå til slik, da dette gives af os når der er dage for det. 

Anmeld Citér

8. juli 2018

Hck

Profilbillede for Hck

Jo det kan barnet måske godt. Men vi har valgt at de opsparede penge ikke skal gå til slik, da dette gives af os når der er dage for det. 

Men så kan i jo i bund og grund lige så lave en opsparingskonto til barnet. Jeg giver dig helt ret i at børn gerne må lære at ting har en værdi, men jeg er uenig i at, ikke engang et lille beløb af de 25 kr må bruges efter  barnets helt eget valg  om det så er en slikkepind i netto eller om det er en 50 kroners dims fra br, der alligevel går i stykker dagen efter. Og jeg siger på ingen måde at barnet skal købe slik hver dag. 

Anmeld Citér

8. juli 2018

Abracadabra

Anonym skriver:

Der er vi ikke enig. Vi får heller ikke penge for at hjemmet ser ordentligt ud så det får barnet heller ikke for alle pligter. Nogle ting skal gøres uden penge. 

Og ud over slik må barnet bruge dem på hvad barnet vil. 

Men hvis I gerne vil have en adfærdsændring hos jeres barn, må I starte med jer selv: Hvad med at indføre fast 20kr/uge for de pligter, du opridser. Så kan hun få fratræk, hvis hun ikke udføre sine pligter. Så er motivationen på plads...

Anmeld Citér

8. juli 2018

bitterfnisen

Hos os er der ikke noget der hedder lommepenge og det tror jeg heller aldrig der bliver. 

Der er ting man skal lave og hjælpe med, fordi det hører til at være en familie og det er en form for dannelse til når de en engang bor for sig selv. De får derfor ikke penge for at vaske op, rydde op osv. Det er bare noget der skal gøres...

Hvis de har hjulpet ekstra meget i haven, med at klippe hæk, ordne bil osv. så kan det være at de får en 20 til sparegrisen. 

Ellers bare hvis vi lige har et par ekstra mønter i pungen. 

Hvis vi havde råd til at give 100 kr. om måneden eller noget i den stil, vil jeg hellere lægge det ekstra ind på deres børneopsparing. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.