Anonym skriver:
Jeg har et par undrende spørgsmål, som jeg håber I vil hjælpe lidt med :-)
Ift. pseudotvillinger: er I ikke bange for ikke at nå at nyde nr. 1 nok inden nr 2? Inden evt. opkast og bækkenløsning
Ér der virkelig fordele ved så kort tid mellem ungerne, eller er det mest for at "få det overstået"?
Er der andre grunde?
Jeg har selv fået at vide at jeg tidligst må føde til februar 2020 grundet kejsersnit, men jeg er faktisk ikke sikker på om jeg er klar til endnu én allerede dér. Hvad med min datter? Får hun mon nok opmærksomhed? Hvad med jalousi osv.
SÅ... vil I komme med fordele og ulemper? Både tanker og erfaringer med børn, der har kort og lang tid imellem? Vi snakker ikke at jeg skal have 5-10 år imellem, men gerne 2-3 
Nu er pseudotvillinger jo ikke nødvendigvis nr. 1 og 2 - her er det nr. 2 og 3, der er 14 måneder imellem. Storesøster er hhv. 4 og 5 år ældre end sine små brødre, så vi har prøvet begge dele. Jeg kan ikke fremhæve det ene fremfor det andet, da der er fordele og ulemper ved begge dele - og så har jeg jo altså også kun prøvet at få lige netop VORES børn med DERES reaktioner, adfærd, sind etc. og kan slet ikke tale for andre.
Jeg nød bestemt både nr. 1 og 2, inden OG efter nr. 3 kom. Nu har jeg aldrig haft graviditetsgener, så det var slet ikke et problem, og da jeg fik nr. 3, nød og prioriterede jeg og min mand jo stadig både vores “store” pige og vores lille 1-årige. Især sidstnævnte var så åbenlyst et lille pus endnu, at han på ingen måde blev glemt eller tilsidesat, hvorimod vi indimellem måtte bede storesøster vente et øjeblik, mens en af de små blev skiftet. Den “lille storebror” nød også godt af, at jeg var næsten uafbrudt på barsel i to år, så han - og storesøster - kunne få korte dage og fridage.
Det var på ingen måde et spørgsmål om at “få det overstået” - jeg var 27 år, da vi fik nr. tre og havde set for mig, jeg skulle have små børn flere år frem, men nr. tre var et resultat af præventionssvigt, og dermed traf vi ikke bevidst valget om to så tæt på hinanden.
Jeg synes, vi tænker for meget over meget detaljeret og velgennemtænkt familieplanlægning i disse år - som om, der er evigtgyldige regler for, hvad der er godt og skidt for små børn at vokse op i. Jeg tror ikke, jeg nogensinde har haft tanken ved tvillingefamilier, at det vel nok var synd for hhv. A og B at skulle dele forældrenes opmærksomhed med hhv. B og A. Det er jo bare et vilkår, som ikke behøver værre hverken godt eller skidt pr. definition. I gamle dage kom børnene bare, når de gjorde - jeg værdsætter absolut prævention, men for mig at se er der gået lovligt meget teori i, hvordan den “ideelle” søskendeflok ser ud. Som om, man kan gardere sig mod alverdens problemer, når blot man har timet og tilrettelagt korrekt.
Vi er så heldige, at vi har fået de helt rigtige børn på de helt rigtige tidspunkter - og sådan ville vi givetvis også tænke, hvis det så helt anderledes ud. Og hvad angår netop pseudotvillinger, så er min erfaring, at det er dem, der IKKE har nogen, der ser de største problemer.