Ble - pottetræning - belønningstavle

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. juli 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
debattør-36269 skriver:

Udelukkende kommentarer om hvorfor vi vil “belønne” hende, men ikke ét eneste reel svar på mit spørgsmål - imponererende 

Vi belønner hende fordi det er dét der fungerer for os og for hende! I vurderer hende udfra en konkret situation og ikke udfra hende som menneske. Pigen har gavn af det, og derfor gør vi det 

Men hvorfor når hun godt kan? Ja det fungere, men hvornår har I så tænkt jer stoppe? (Som jo plejer at være når det ikke er et problem mere.)

Får hun så belønning hver gang hun binder sine sko? ��

Ingen svarer på det, fordi vi ikke forstår det, for det er ikke sådan vi ser at belønningstavler fungere. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. august 2018

Mor987654321

Kære bruger 39269

Jeg blev så glad af at læse dit sidste indlæg! Du har et reelt spørgsmål og alt du får igen er en flok bedrevidende mødres ubrugelige svar. Det er dig der er moren og dig der ved hvad dit barn har brug for. Og lige nu er et en belønningstavle.

I første omgang læste jeg tråden fordi jeg selv søger erfaringer om hvor jeg finder en belønningstavle, fordi jeg gerne vil hjælpe min 2,5årige med at visualisere når hun gør noget godt, og i dette tilfælde at bruge potten. For "du er så dygtig" og et stort kram har ikke virket. Og til de mødre der ved bedre: hun er klar til at gå på potte.

Vi tænker at løsningen er et udprintet A4ark med et billede at en potte på spm vi hænger ude på toilettet; og når hun har brugt potten, får hun et klistermærke hun kan sætte på.

Alternativt findes "dagens sejre" Bjørn og kat, som jeg synes er rigtig fin, (fåes bla. Hos mostersigne.dk) men den mangler bare en medalje med en potte på. 

Håber mit indlæg kan hjælpe dig.

Anmeld Citér

18. august 2018

lineog4

Jeg har lavet dem selv... ikke noget fanzy bare et A4 papir, hvor jeg vælger, hvad skal der stå som det barnet kan - jeg er af den opfattelse, at der skal være tale om et positivt udsagn a la: jeg kan tisse på potten, jeg kan rydde op på mit værelse og så videre....

Så kan jeg også selv vælge hvor mange felter der skal stjerner i (vi kalder dem stjernekort her hjemme og bruger dem enten når der er noget der er svært eller at vi skal have implementeret en ny vane - de er så vant til dem nu, så de selv laver dem, se billede min søn på den gang 7 lavede det), dvs hvor mange gange de skal kunne det gør der er en præmie. Vores præmier er så for det meste ikke ting, og aller helst noget der er gratis, fx pyjamas aften med mor og far, men det kan også være som på billedet en tur i Køge badeland).

Så jeg ville råde til selv at lave dem og så bestem jeg for en kort overskuelig tid fx 2 uger med et stjernekort og så ikke fortsætte med det samme "mål" for så går magien af. Så hellere tage det op en gang til efter 1 uge eller 2. Og virker stjernekort/belønning for jeres datter så hav det in mente, også når I vil implementere en vane som at få læst hver dag eller lægge vasketøj i vasketøjakurven eller... Men husk den positive formulering 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

18. august 2018

Ano18

Min datter stoppede da hun var 2 år og 2-3 mdr. Det gik rigtig godt det første lange stykke tid, men da vi fjernede belønningerne, så gik det tilbage igen. Nu gør vi sådan at jeg har et rør Smarties i køleskabet. Ja ganske upædagogisk, men så får hun en enkelt af dem. Og der er ingen uheld. Hun stoppede også m at bruge ble om natten m det samme. Når jeg sætter hende på toilettet inden vi går en tur osv, så spørger hun ikke efter noget, plus hvis hun glemmer belønningen, så får hun ingenting. Det er det ærlige svar hehe.

det pædagogiske og hvad jeg nok burde have gjort, var et stykke ophængt karton og en masse fancy klistermærker. Hvor hun så fik et klistermærke hver gang og når hun havde 5 klistermærker så en “præmie”.

hun får ellers ikke usundt og jeg kan se det er ved at løbe ud i sandet ligeså langsomt, så jeg tager det helt roligt m hvad jeg nu fik startet. Til mit forsvar, ikke at jeg egentlig forsvarer mig, men en Smarties har været jordbær, en saltstang, en brødstang etc.

Find en lille ting eller andet, i kan se hun virkelig går op i, og så er det jo kun midlertidigt. Man kan mærke når det er ved at løbe i sandet igen. God fornøjelse 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.